Abstrakt
The article describes a group of texts that make up the so-called imperial fantasy genre. The author points out the sources of fascination with the imperial idea as well as discusses the scenarios created by the fantasists to regain the status of the empire by Russia. A separate aspect is the ability to read the imperial fantasy with the use of conceptual tools developed on the basis of the postcolonial theory. The influence of neo-Eurasian concepts on the reality created by the writers of the imperial fantasy is also discussed.Bibliografia
Быков Д. 2009. И всё-всё-всё. Сборник интервью, Москва: ПРОЗАиК.
Володихин Д. 2001. Неоампир. Империя в российской фантастике, źródło elektroniczne: http://prokopchick.narod.ru/archive/critika/volodihin5.html (dostęp 11.12.2015).
Дугин А. 2001. Евразийство: от философии к политике, źródło elektroniczne: http://www.ng.ru/ideas/2001-05-30/8_philosophy.html (dostęp 25.08.2012).
Дугин А. 2008. Археомодерн. В поисках точки, где и модерн, и архаика ясны как парадигмы, źródło elektroniczne: http://arcto.ru/article/1472 (dostęp 12.04.2013).
Проханов A. 2012. Поступь русской победы, źródło elektroniczne: http://www.zavtra.ru/content/view/postup-russkoj-pobedyi-2012-11-07-000000/ (dostęp 6.04.2015).
Рашидов О. 2017. Писатель-патриот Александр Проханов, źródło elektroniczne: https://www.kp.ru/daily/22539/17050/ (dostęp 21.06.2017).
Ройфе A. Из тупика или Империя наносит ответный удар, źródło elektroniczne: http://modernlib.ru/books/royfe_aleksandr/iz_tupika_ili_imperiya_nanosit_otvetniy_udar/read_1/ (dostęp 22.09.2013).
Фишман Л. 2006. Иное будущее. Картина будущегo у российских фантастов: смена тенденций, źródło elektroniczne: http://censura.ru/articles/russfiction.htm. (dostęp 12.10.2015).
Фишман Л. 2013. Цена могущества и миф об удерживающем, źródło elektroniczne: http://censura.ru/articles/greatrussia.htm (dostęp 6.09.2013).
Kerski B. 2008. Globalizacja. Nadzieje i obawy, [w:] H. Orłowski, A. Lawaty (red.), Polacy i Niemcy. Historia – kultura – polityka, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Rojek P. 2014. Przekleństwo imperium. Źródła rosyjskiego zachowania, Kraków: Wydawnictwo M.
Sowa J. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków: Universitas.
Szoszyn R. 2016. Российская еженедельная газета „Завтра”как пропагандист имперской идеологии, „Przegląd Rusycystyczny”, nr 3 (155), s. 128–137.
Walicki A. 2007. O inteligencji, liberalizmach i o Rosji, Kraków: Universitas.
Wallerstein I. 2007. Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Wawrzyńczak A. 2014. Imperialista, technokrata, mistyk. Twórczość literacka i publicystyczna Aleksandra Prochanowa, Kraków: Scriptum.
Licencja
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Studia Rossica Posnaniensia” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji Creative Commons.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie “Studia Rossica Posnaniensia” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgody na publikację.
Użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku “Studia Rossica Posnaniensia” tylko w celach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
