Аннотация
The paper describes the assumptions of modern methods of teaching foreign languages, and this description includes the proposals of their creators regarding the knowledge that the student must acquire and the competences that he/she is to form. The results of the test checking sociocultural knowledge and sociolinguistic competences of Russian Studies students is also discussed. The low global result of the test (57% of correct answers) showed a poor record of students in terms of the examined issues. Knowledge about Russia is very superficial among the study participants. They are also not good in dealing with contacts on the level of official relations (formal records of statements).
Библиографические ссылки
Brzeziński, Jerzy. Nauczanie języków obcych dzieci. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987.
Coste, Daniel et al. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2003.
Gawarkiewicz, Roman. „Uwagi na temat implikacji glottodydaktycznych pragmalingwistycznej teorii aktów mowy”. Slavica Stetinensia, 7, 1998, s. 205–219.
Janaszek, Krystyna. Intelektualna i afektywna sfera osobowości studenta neofilologa. Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018.
Komorowska, Hanna. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2005.
Komorowska, Hanna. „Nowe tendencje w pracach programowych Rady Europy”. Języki Obce w Szkole, 2, 1996, s. 109–115.
Nyczaj, Stanisław. Mała księga przysłów polskich. Radom, Oficyna Wydawnicza STON I, 1994.
Pietrzyk, Izabela. „Problematyka nawyku językowego w świetle koncepcji kognitywnej”. Slavica Stetinensia, 7, 1998, s. 191–204.
Ronowicz, Edmund. Kierunki w metodyce nauczania języków obcych. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1982.
Tałyzina, Nina. Kierowanie procesem przyswajania wiedzy. Przeł. Maria Ewa Pytlowska. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
Włodarski, Ziemowit, Anna Matczak. Wprowadzenie do psychologii. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998.
Woźniewicz, Władysław. Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1987.
Лицензия
THE ARTICLES ARE PUBLISHED UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE:
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors of texts accepted for publication in “Studia Rossica Posnaniensia” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a Creative Commons sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in “Studia Rossica Posnaniensia” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Internet users are entitled to use works published in “Studia Rossica Posnaniensia” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
