Ekologiczna perspektywa we współczesnym nauczaniu Magisterium
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 11, nr 1(19), rok 2016, tytuł Teologia moralna wobec problematyki ekologicznej
PDF

Słowa kluczowe

ekologia
kryzys ekologiczny
grzech ekologiczny
ekologiczna perspektywa

Jak cytować

Szafulski, A. (2016). Ekologiczna perspektywa we współczesnym nauczaniu Magisterium. Teologia I Moralność, 11(1(19), 47–58. https://doi.org/10.14746/tim.2016.19.1.4

Abstrakt

Jeżeli Kościół wypowiada się na tematy społeczno-polityczne i gospodarczo-ekologiczne, to tylko z tego powodu, że w tych kręgach działalności główną rolę odgrywa człowiek będący najdoskonalszym stworzeniem. Jest on bowiem istotą rozumną i wolną. Jest tym, co słusznie nazywamy podmiotem praw i obowiązków. Magisterium Ecclesiae problemy degradacji środowiska naturalnego rozpatruje z teologiczno-etycznego punktu widzenia. Zagadnienie istoty i zakresu kryzysu ekologicznego bywa najczęściej sprowadzane do wymiarów czysto ekonomicznych i niekiedy dodatkowo także do płaszczyzny politycznej. Tymczasem zagadnienie to ma o wiele większy zakres, a mianowicie charakteryzuje go odniesienie do natury moralnej.

W celu przedstawienia ekologicznej perspektywy we współczesnym nauczaniu Magisterium uwzględnione zostały następujące zagadnienia. Pierwsze z nich podejmuje próbę teologicznego odczytania stworzenia, które jest podstawą proekologicznego nauczania Kościoła. Na drugim miejscu ukazane są główne przejawy wspomnianego kryzysu. Część trzecia poświęcona jest najważniejszym przyczynom powstałego kryzysu w zakresie ochrony naturalnego środowiska człowieka. Całość artykułu zamykają stosowne wnioski i postulaty.

https://doi.org/10.14746/tim.2016.19.1.4
PDF

Bibliografia

Apel Kościołów w Polsce o ochronę stworzenia, „Studia Ecologiae et Bioethicae UKSW” (2013) t. 11, nr 1, s. 125-128.

Bełch K., Kwestia ekologiczna w nauczaniu Jana Pawła II,

http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk6/art06.pdf [dostęp: 12.05.2015].

Benedykt XVI, Jeśli chcesz krzewić pokój, strzeż dzieła stworzenia. Orędzie

Ojca Świętego Benedykta XVI na Światowy Dzień Pokoju 1 stycznia 2010

roku, „L’Osservatore Romano” 31(2010) nr 319, s. 4-8.

Bołoz W., Kościół i ekologia, Kraków 2010.

Bortkiewicz P., Grzech ekologii: pomijanie porządku stworzenia i Stwórcy, w: Ekologia a duchowość chrześcijańska, red. S. Niziński, Poznań 2009, s. 94-104.

Czarny J., Ekologia, w: Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków 2002, s. 242-243.

Dańczak A., Kreatywne przeżywanie natury. Teologiczne podstawy duchowości ekologicznej, „Ateneum Kapłańskie” 155(2010) z. 1(608), s. 126-135.

Ferdek B., Czym jest ekoteologia?, w: Ekoteologia w Kościołach chrześcijańskich, red. J. Lipniak, Świdnica 2008, s. 5-10.

Franciszek, Encyklika Laudato si’, Wrocław 2015.

Jan Paweł II, Orędzie na XXIII Światowy Dzień Pokoju, nr 1, http://www.kns.gower.pl/pokoj/pokoj1990.htm [dostęp: 2.05.2015].

Jan Paweł II, Przemówienie do uczestników Sympozjum na temat fizyki, w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, Poznań 1996, t. 5, cz. 2, s. 952-954.

Jan Paweł II, Przemówienie w międzynarodowym centrum naukowym im. Ettore Majorany (8.05.1993), „L’Osservatore Romano” (1993) nr 7, s. 14-15.

Jan Paweł II, Współodpowiedzialność, solidarność, pokój. Przemówienie w

ośrodku ONZ, Nairobi (18 sierpnia 1985), „L’Osservatore Romano” 6 (1985) nr specjalny II, s. 12-13.

Jaromi S., Ecologia Humana w ujęciu Jana Pawła II. Aspekty filozoficzne,

Lublin 2004.

Ozorowski M., Bóg a stworzenie w teologii katolickiej, „Paedagogia Christiana” (2011) nr 2(28), s. 82-98.

Pieniek J., Drzewa owocowe zakwitną wraz z trawą. Ekoteologia Kościoła

Anglii, Świdnica 2008.

Ślipko T., Ekologiczna doktryna Kościoła, w: Rozdroża ekologii, red. T. Ślipko, A. Zwoliński, Kraków 1999, s. 27.

Tomkowiak R., Papież Franciszek wsparł walkę z globalnym ociepleniem,

http://pogoda.wp.pl/gid, 17505638,kat,1035571,galeria.html, [dostęp: 3.05.2015].