Efektywność coachingu w doradztwie zawodowym maturzystów – wyniki badań własnych
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 20, nr 1(38), rok 2025, tytuł Sztuczna inteligencja i transhumanizm
PDF

Słowa kluczowe

coaching kariery
doradztwo zawodowe
maturzyści
inteligencja emocjonalna
planowanie kariery

Jak cytować

Piętoń, A. (2025). Efektywność coachingu w doradztwie zawodowym maturzystów – wyniki badań własnych. Teologia I Moralność, 20(1(38), 317–338. https://doi.org/10.14746/TIM.2025.38.1.21

Abstrakt

Celem niniejszej pracy było zbadanie skuteczności coachingu kariery jako alternatywnej formy doradztwa zawodowego dla uczniów klas maturalnych. Zastosowano metodę eksperymentalną z grupą coachingową i kontrolną, a także przeprowadzono badania ankietowe oraz analizę danych zastanych. Wyniki wykazały, że coaching znacząco podnosi poziom inteligencji emocjonalnej, poprawia style radzenia sobie ze stresem i ułatwia sprecyzowanie orientacji zawodowych. W przeciwieństwie do tradycyjnego doradztwa, coaching okazał się skuteczny niezależnie od stylu poznawczego uczniów. Wnioski wskazują na potrzebę wprowadzenia coachingu jako uzupełnienia systemu doradztwa zawodowego w szkołach.

https://doi.org/10.14746/TIM.2025.38.1.21
PDF

Bibliografia

Gardner, Howard, Mindy Kornhaber i Warren Wake. 2001. Inteligencja. Wielorakie perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Paszkowska-Rogacz, Anna. 2009. Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.

Podwójcic, Krzysztof. 2016. Diagnoza stanu doradztwa zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Samborska-Owczarek, Anna. 2015. Raport Indywidualny FRIS. Szczecin: FRIS Style Myślenia, Style Działania.

Smolbik-Jęczmień, Barbara. 2013. „Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przestawicieli generacji X i Y”. Nauki o Zarządzaniu, 14: 89-97.

Strelau, Jan i Anna Jaworowska. 2020. CISS. Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.