Abstrakt
Artykuł analizuje sytuację przemocy w rodzinie i jej wpływ na dysfunkcjonalne role jej członków. Problem osadzony jest w kontekście danych socjologicznych, a także w wybranych aspektach pomocy rodzinie, jakimi są na przykład działania dotyczące interwencji kryzysowej. Obok nich w artykule wymienione są wskazania dotyczące podstawowych wymogów skutecznej pomocy w sytuacji dysfunkcji rodziny. Analiza skupiona jest również na roli dziecka w rodzinie doświadczającego przemocy bezpośredniej i pośredniej, odgrywającego rolę obserwatora cierpień bliskich. Ważnym wątkiem rozważań jest także wskazanie na zaburzenie rozwoju dziecka doświadczającego traumatycznych przeżyć i konsekwencji z tym związanych. Obok traumatycznych przeżyć lokowane są także problemy dziecka w roli świadka relacjonującego o sytuacji w rodzinie w celu uruchomienia profesjonalnej pomocy. W związku z tym treść artykułu odnosi się także do wymogów profesjonalnego prowadzenia wywiadów mających służyć badaniu sytuacji w rodzinie, a także do konieczności oddziaływania terapeutycznego na dzieci będące ofiarami przemocy.Bibliografia
Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Wyd. UJ, Kraków 2000.
Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej , Śląsk 1999.
Białecka-Pikul M., Co dzieci wiedzą o umyśle?, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002.
Dachowska K., Teoria umysłu jako czynnik wpływający na jakość i sugestywność zeznań małych dzieci, żródło: www.fdn.pl
Dukała K., Dziecko w sądzie, w: Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, red. K. Biel, J. Kusztal, WAM, Kraków 2011.
Friedrich W.N., Bezpośrednie konsekwencje wykorzystywania seksualnego dzieci – przegląd literatury, artykuł dostępny na stronie: http://www.dzieckokrzywdzone.pl/UserFiles/File/Friedrich_W.pdf
Herman J.L., Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi, GWP, Gdańsk 2004.
Jacyno M., Szulżycka A., Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, ON, Warszawa 1999.
Jong P., Kim Berg I., Rozmowy o rozwiązaniach, Księgarnia akademicka, Kraków 2007.
Krystal H., Trauma and affects, “Psychoanalityc Study of the Child”, nr 33 (1978).
Mandel C., Przemoc w rodzinie. Psychoterapia sprawców i ofiar, GWP, Gdańsk 2004.
Oliwa-Ciesielska M., Jak możesz mi pomóc skoro mi nie wierzysz. Kilka uwag o porozumieniu w sytuacji pomocy, „Praca Socjalna” 1-2(2011).
Oliwa-Ciesielska M., Widok cudzego cierpienia. O przemocy w rodzinie i pomocy poza nią, „Roczniki Socjologii Rodziny” t. XXI(2011), s. 104-128.
Przemoc i konflikty w domu, CBOS, Warszawa, BS/35/2009.
Sarzała K., Narodziny interwencji kryzysowej, „Niebieska Linia”, nr 1(2006),http://www.pismo.niebieskalinia.pl/ index.php?id=334.
Terr L.C., Childhood traumas: an outline and overview, w: Psychotraumatology. Key papers and core concepts in post-traumatic stress, red. G.S. Everly, J.M. Lating, Plenum Press, New York 1995.
Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia i Moralność są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia i Moralność udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w Teologii i Moralności pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).