Wychowawcze znaczenie homilii ślubnej
PDF

Słowa kluczowe

homilia
ślub
wychowanie
małżeństwo
rodzina

Jak cytować

Sławiński, H. (2012). Wychowawcze znaczenie homilii ślubnej. Teologia I Moralność, 7(2(12), 103–119. https://doi.org/10.14746/tim.2012.12.2.7

Abstrakt

We współczesnym społeczeństwie istnieje tak wiele małżeństw, które się rozpadło, że można mówić o prawdziwym problemie społecznym. Teoretyczne i praktyczne kontestowanie nierozerwalności małżeństwa we współczesnym społeczeństwie jest problem i wyzwaniem dla Kościoła, albowiem nawet wielu katolików żyje w partnerstwie bez sakramentalnych więzi i zobowiązań. Ponadto wielu młodych katolików nie znajduje wystarczająco dużo motywacji do podjęcia decyzji o sakramentalnym małżeństwie. Jedną z przyczyn tego stanu jest „mentalność recyklingowa” współczesnego społeczeństwa. Zgodnie z nią, łatwiej jest zmienić partnera w życiu aniżeli dbać o naprawę zaburzonych relacji we własnym małżeństwie. Rozwody są nie tylko społecznie akceptowane, ale też bardzo łatwe do uzyskania, mimo iż pociągają one za sobą niemałe konsekwencje materialne. Pozytywną cechą współczesnego społeczeństwa jest uczenie się przez całe życie, obejmujące również edukację i wychowanie religijne. Jednym zaś ze środków wspierających proces edukacji i wychowania religijnego jest homilia ślubna. Jest ona adresowana do wszystkich uczestników uczty. Sondaże organizowane przez Stolicę Apostolską wykazują, że wierni bardzo cenią sobie homilie, które słyszą podczas liturgii. Kaznodzieje nie powinni ignorować tego zapotrzebowania, które jest szansą oddziaływań wychowawczych. Obowiązkiem kapłanów działających w duszpasterstwie jest odpowiadanie na prawo wiernych do duchowego pokarmu. Wspaniałą okazję w tym zakresie stwarza także homilia ślubna. Jest ona doskonałą okazją do promowania katolickiej wizji małżeństwa i rodziny. Wyraża rzeczywistą troskę Kościoła o małżeństwo i rodzinę, a także szacunek wobec tych wszystkich, którzy doświadczają problemów. Zarówno treść, jak i forma homilii odgrywa rolę edukacyjną i wychowawczą wobec małżonków oraz ich gości, wśród których wielu boryka się z problemami życia małżeńskiego i rodzinnego.
https://doi.org/10.14746/tim.2012.12.2.7
PDF

Bibliografia

Augustynowicz J., Definicja miłości, „Materiały Homiletyczne” 109 (1989).

Bielawski Z., Pedagogika religijno-moralna, Lwów 1934.

Bilska B., Znaczenie ludzkiej miłości w homiliach ślubnych po Drugim Soborze Watykańskim, praca magisterska obroniona na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie, Sekcja św. Jana Chrzciciela, Oddział w Koninie, Konin 2000.

Broński W., Homilia w dokumentach Kościoła współczesnego, Lublin 1999.

Damblon A., Zwischen Kathedra und Ambo. Zum Predigtverständnis des II. Vatikanums — aufgezeigt an den liturgischen Predigtorten, Düsseldorf 1988.

Eterović N., La parola di Dio. Riflessioni sulla XII Assemblea Generale Ordinaria del Sinodo dei Vescovi, Watykan 2010.

Jan Paweł II, adhortacja apostolska Catechesi tradendae (16.10.1979).

Jan Paweł II, Codex Iuris Canonici auctoritate Joannis Pauli PP. II promulgatus (25.01.1983). Kodeks prawa kanonicznego, Poznań 1983.

Jan Paweł II, Katechizm Kościoła katolickiego (11.10.1992).

Jungmann J.A., Constitution on the Sacred Liturgy, [w:] Commentary on the Documents of Vatican II, red. H. Vorgrimler, vol. I, trans. L. Adolphus, K. Smyth, R. Strachan, New York 1967.

Kiemona H., Małżeństwo i krzyż, „Materiały Homiletyczne” 146 (1995).

Komisja do spraw Życia i Posługi Kapłanów przy Krajowej Konferencji Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych, Fulfilled in Your Hearing; tekst polski: Dziś spełniły się słowa Pisma… Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, tłum. i red. H. Sławiński, Włocławek 2002.

Kongregacja Biskupów, Dyrektorium o pasterskiej posłudze biskupów, Ecclesiae imago (22.02.1973).

Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Nowe ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego. Z trzeciego wydania Mszału rzymskiego (18.03.2002), Poznań 2004.

Kongregacja Kultu Bożego, Wprowadzenie teologiczno-pastoralne do lekcjonarza mszalnego, De Verbo Dei, „Notitiae” 18 (1981).

Kudasiewicz J., Liturgia słowa Bożego w odnowionym obrzędzie chrztu, w Sakrament chrztu. Liturgia, teologia, Pismo Święte, red. A. Skowronek, Katowice 1973.

Kukołowicz T., Obyczajowość rodziny chrześcijańskiej czynnikiem wychowania, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, red. F. Adamski, Kraków 1982.

Kukołowicz T., Wychowanie w rodzinie, w: Ewangelizacja, red. J. Krucina, Wrocław 1980.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Lempicki S., Polskie tradycje wychowawcze, Warszawa 1936.

Majerska Z., Wychowanie religijno-moralne w domu i w szkole, „Ruch Katolicki” 9-10 (1936)

Mistrorigo A., Dizionario Liturgico-Pastorale. Dai documenti del Concilio Vaticano II e dagli altri documenti ufficiali fino al 1977, Padova 1977.

Paweł VI, adhortacja apostolska, Evangelii nuntiandi (8.03.1975).

Przondziono H., Mniej rozwodów, http://info.wiara.pl/doc/1069799.Mniej-rozwodow [ostatnia aktualizacja: 13.02.2012].

Siwek G., Homilie obrzędowe, Kraków 1997.

Sławiński H., Wychowanie prorodzinne. Według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000.

Sobór Watykański II, Dekret Presbiterorum ordinis.

Sobór Watykański II, Konstytucja Dei Verbum 13.

Sobór Watykański II, Konstytucja Gaudium et spes.

Sobór Watykański II, Konstytucja Sacrosanctum concilium.

Święta Kongregacja Biskupów, Dyrektorium o pasterskiej posłudze biskupów. Ecclesiae imago (22.02.1973).

Święta Kongregacja Obrzędów, Instrukcja o należytym wykonywaniu Konstytucji o świętej liturgii, Inter oecumenici(26.09.1964).

Święta Kongregacja Obrzędów, Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, w: Mszał rzymski dla diecezji polskich, Poznań 1986.

Twardy J., Jak w seminariach duchownych przygotowywać do głoszenia homilii obrzędowej, „Przegląd Homiletyczny” 9 (2005).