Głosić Ewangelię życia
PDF (Język Polski)

Schlagworte

Jan Paweł II
Evangelium vitae
kultura życia
kultura śmierci
antropologia teologiczna

Zitationsvorschlag

Bortkiewicz, P. (2018). Głosić Ewangelię życia. Teologia I Moralność, 12(2(22), 13–34. https://doi.org/10.14746/tim.2017.22.2.1

Abstract

Celem artykułu jest wskazanie głównych elementów „Ewangelii życia” wedle wskazań św. Jana Pawła II. Papież budował koncepcję Ewangelii życia jako konsekwentną odpowiedź na eskalację kultury śmierci. Wyraża się ona w najgłębszej swej warstwie w anty-teizmie, który prowadzi do anty-humanizmu. Oznacza też błąd antropologiczny, rozrywający twórczą relację wolności i prawdy. Konsekwencją tych poglądów jest walka z życiem. W odpowiedzi na ten program dewastacji ludzkiego życia św. Jan Paweł II proponował w miejsce anty-teizmu proklamację „Ewangelii miłości Boga do człowieka”, która pozwala z kolei na proklamację „Ewangelii godności (osoby ludzkiej), wskazującej nie na popularną dzisiaj zróżnicowaną kategorię jakości życia ludzkiego, ale na niepodważalną wartość życia. W ten sposób można budować „Ewangelię życia”, której głoszenie jest priorytetowym zadaniem misji Kościoła.

https://doi.org/10.14746/tim.2017.22.2.1
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Aubert J.M., Jak żyć po chrześcijańsku w XX wieku, Warszawa 1986.

Bonora A., Człowiek obrazem Boga w Starym Testamencie, „Communio” (pol.) 2(1982), nr 2 (8) s. 3-15.

Bortkiewicz P., Obecność Chrystusa w cierpieniu, w: Miłość i cierpienie. Misterium Boga i nadzieja człowieka, red. J. Malski i I. Rutkowska, Głogów 2010, s. 96-106.

Bortkiewicz P., W służbie życia, t. 1: Demaskacja kultury śmierci, Niepokalanów 1999.

Góralczyk P., Możliwość uwzględnienia założeń systemowych etyki Dietricha von Hildebranda w teologii moralnej, Poznań 1989.

Hellin F.G., La familia, al servicio de la vida, w: Pontifica Academia para la Vida, Comentario Interdisciplinar a la „Evangelium vitae”, red. R. Lucas Lucas, Madrid 1996, s. 655-668.

Hildebrand D. von, Trzy główne formy udziału człowieka w wartościach, w: tenże, Serce, Poznań 1985, s. 167-198.

Jan Paweł II, Człowiek-obraz Boży jako podmiot poznania i wolności, w: Jan Paweł II, Co to znaczy wierzyć?, Warszawa 1988, s. 166 -167.

Jan Paweł II, Redemptor hominis, w: Jan Paweł II, Redemptor hominis, Tekst i komentarze, Lublin 1984, s. 7-54.

Jan Paweł II, Evangelium vitae, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 2003, s. 839-937.

Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 20092.

Krąpiec M.A., Ja człowiek, Lublin 19862.

Pietro di M.L., Educación de la sexualidad como servicio a la vida, w: Pontifica Academia para la Vida, Comentario Interdisciplinar a la „Evangelium vitae”, red. R. Lucas Lucas, Madrid 1996, s. 639-654.

Palumbieri S., Cierpienie i sens. Między rozumem i wiarą, w: Miłość i cierpienie. Misterium Boga i nadzieja człowieka, red. J. Malski i I. Rutkowska, Głogów 2010, s. 65-95.

Pytel J.K., Człowiek obrazem Boga w Nowym Testamencie, „Communio” (pol.) 2(1982) nr 2(8), s. 16-21.

Sales M., Misterium ciała ludzkiego, „Communio” 2(1982) nr 2 (8), s. 85.

Scheler M., La pudeur, Paris 1952.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, Poznań 2005.

Styczeń T., Być sobą to przekraczać siebie. O antropologii Karola Wojtyły, w: T. Styczeń, Solidarność wyzwala, Lublin 1993, s. 87-88.

K. Wojtyła, Znak sprzeciwu, Paris 1980.

Rahner K., Vorgrimmler H., Natura, w: K. Rahner, H. Vorgrimmler, Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987, s. 262-263.

Rosik S., Wezwanie do ludzkiej pełni, w: S. Rosik, Wezwania, s. 64-66.

Salij J., Pytanie o sens cierpienia, w: Miłość i cierpienie. Misterium Boga i nadzieja człowieka, red. J. Malski i I. Rutkowska, Głogów 2010, s. 51-64.