Abstract
The aim of the article is to identify the main elements of the ‟Gospel of life” according to St. John Paul II’s teaching. The Pope built the concept of the Gospel of life as a consistent response to the escalation of the culture of death. It is expressed in its deepest layer in anti-theism that leads to anti-humanism. It also means an anthropological error, breaking the creative relationship of freedom and truth. The consequence of these views is the fi ght against life. In response to this program of devastation of the human life, St. John Paul II proposed in place of anti-theism the proclamation of the ‟Gospel of the love of God to man,” which in turn allows the proclamation of the ‟Gospel of dignity (of the human person), which points not to todays varied category of quality of human life but to the undeniable value of life. In this way, the ‟Gospel of life” can be built, the proclamation of which is the priority of the mission of the Church.References
Aubert J.M., Jak żyć po chrześcijańsku w XX wieku, Warszawa 1986.
Bonora A., Człowiek obrazem Boga w Starym Testamencie, „Communio” (pol.) 2(1982), nr 2 (8) s. 3-15.
Bortkiewicz P., Obecność Chrystusa w cierpieniu, w: Miłość i cierpienie. Misterium Boga i nadzieja człowieka, red. J. Malski i I. Rutkowska, Głogów 2010, s. 96-106.
Bortkiewicz P., W służbie życia, t. 1: Demaskacja kultury śmierci, Niepokalanów 1999.
Góralczyk P., Możliwość uwzględnienia założeń systemowych etyki Dietricha von Hildebranda w teologii moralnej, Poznań 1989.
Hellin F.G., La familia, al servicio de la vida, w: Pontifica Academia para la Vida, Comentario Interdisciplinar a la „Evangelium vitae”, red. R. Lucas Lucas, Madrid 1996, s. 655-668.
Hildebrand D. von, Trzy główne formy udziału człowieka w wartościach, w: tenże, Serce, Poznań 1985, s. 167-198.
Jan Paweł II, Człowiek-obraz Boży jako podmiot poznania i wolności, w: Jan Paweł II, Co to znaczy wierzyć?, Warszawa 1988, s. 166 -167.
Jan Paweł II, Redemptor hominis, w: Jan Paweł II, Redemptor hominis, Tekst i komentarze, Lublin 1984, s. 7-54.
Jan Paweł II, Evangelium vitae, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Kraków 2003, s. 839-937.
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 20092.
Krąpiec M.A., Ja człowiek, Lublin 19862.
Pietro di M.L., Educación de la sexualidad como servicio a la vida, w: Pontifica Academia para la Vida, Comentario Interdisciplinar a la „Evangelium vitae”, red. R. Lucas Lucas, Madrid 1996, s. 639-654.
Palumbieri S., Cierpienie i sens. Między rozumem i wiarą, w: Miłość i cierpienie. Misterium Boga i nadzieja człowieka, red. J. Malski i I. Rutkowska, Głogów 2010, s. 65-95.
Pytel J.K., Człowiek obrazem Boga w Nowym Testamencie, „Communio” (pol.) 2(1982) nr 2(8), s. 16-21.
Sales M., Misterium ciała ludzkiego, „Communio” 2(1982) nr 2 (8), s. 85.
Scheler M., La pudeur, Paris 1952.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, Poznań 2005.
Styczeń T., Być sobą to przekraczać siebie. O antropologii Karola Wojtyły, w: T. Styczeń, Solidarność wyzwala, Lublin 1993, s. 87-88.
K. Wojtyła, Znak sprzeciwu, Paris 1980.
Rahner K., Vorgrimmler H., Natura, w: K. Rahner, H. Vorgrimmler, Mały słownik teologiczny, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987, s. 262-263.
Rosik S., Wezwanie do ludzkiej pełni, w: S. Rosik, Wezwania, s. 64-66.
Salij J., Pytanie o sens cierpienia, w: Miłość i cierpienie. Misterium Boga i nadzieja człowieka, red. J. Malski i I. Rutkowska, Głogów 2010, s. 51-64.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.