Abstrakt
The first part of the paper deals with characteristics of classroom interaction as a type of institutional talk in a conversational analytic perspective. Next, the thesis is discussed concerning developing learners' interactional competence to foster learner discursive independence in argumentative discussions in English as a foreign language. Finally, after a short review of dialogic signals, the article presents a preliminary analysis of selected dialogic signals: evaluating reformulations and piggybacking as the ways of achieving reciprocity in argumentative discussions.Bibliografia
Atkinson, M.; Heritage, J. (1984): Structures of Social Action. Studies in conversation Analysis. Cambridge: CUP.
Basturkmen, H. (1998): Aspects of Impoverished Discourse in Academic Speaking: Implications for Pedagogy form a Mini-Corpus. In: Asian Journal of English Language Teaching Vol. 8,
Button, G.; Casey. N. (1984): Generating topic: the use of topic initial elicitors. In: M. Atkinson & J. Heritage (ed.): Structures of Social Action. Studies in conversation Analysis. Cambridge: CUP. 167-191.
Goodwin, C.; Goodwin M.J. (1990): Interstitial argument. In: A. Grimshaw (ed.), 83-117.
Górecka, J.; Nowicka, A. (2001): Rozwijanie autokontroli nad strategiami dyskursywnymi w interakcjach nacechowanych emocjonalnie u zaawansowanych studentów języka obcego. Neofilolog 20. 45-51.
Grimshaw, A. (1990): Conflict Talk. Sociolinguistic Investigations of arguments in conversations. Cambridge: CUP.
Giilisch, E.; Kotschi, T. (1995): Discourse Production in Oral Communication. A study Based on French. In: U. Quasthoff (ed.), 30-66.
Heritage, J. (1984): A change-of-state token and aspects of its sequential placement. In: M. Atkinson & J. Heritage (eds.) 299-346.
House, J. (1982): Gambits in deutschen und englischen Alltagsdialogen. Versuch einer pragmatisch-kontrastiven Analyse. In: N. Denison, K. Soming, H.P. Gadler, H. Grasseger, Perlokutionare Aspekte. Grazer Linguistische Studien 17/18, 110-121.
Hutchby, J; Woofit, R. (1998): Conversation Analysis. Oxford: Polity Press.
Jefferson, G. (1984): On stepwise transition from talk about trouble to inappropriately nextpositioned matters. In: M. Atkinson & J. Heritage (eds.), 191-223.
Markee, N. (2000): Conversation Analysis. Mahwah, New Jersey and London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Mori, J. (1999): Well I may be Exaggerating But...: Self-Qualifying Clauses in Negotiation of Opinions Among Japanese Speakers. In: Human Studies 22. 447-473.
Pomerantz, A. (1984a): Agreeing and disagreeing with assessments: some features of preferred/dispreferred turn shapes. In: M. Atkinson & J. Heritage (eds.), 57-102.
Pomerantz, A. (1984b): Pursuing a response. In: M. Atkinson & J. Heritage (eds.), 152-165.
Prokop, I. (1995): Erotetische Sprechakte im Deutschen und im Polnischen anhand natürlicher Gespräche. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Prokop, I. (2001): Typy interakcji w dydaktyce. In: Neofilolog 20. 13-22.
Quasthoff, U. (1995): Aspects of Oral Communication. Berlin: Walter de Gruyter.
Quasthoff, U. (1995): Orality and ontogenesis: towards the interactive constitution of linguistic development. In: U. Quasthoff (ed.), 257-279.
Sacks, H. (1984): Notes on methodology. In: M. Atkinson & J. Heritage (eds.), 21-28.
Schegloff, E.A. (1984): On some questions and ambiguities in conversation. In: Atkinson M. & J. Heritage (ed.), 28-53.
Seedhouse, P. (1996): Learning Talk: A Study of the Interactional Organization of the L2 Classroom from a CA Institutional Discourse Perspective. Unpublished Ph.D. Dissertation.
Silverman, D. (1998): Harvey Sacks. Social Science and Conversation Analysis. Cambridge: Polity Press.
Smith, C. (2000): Facilitating ‘Persepectival Reciprocity’ in Mediation: Some reflections on a Failed Case. In: Human Studies 23. 1-21.
Wilczyńska, W. (1999): Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
Wilczyńska, W. (2001): Autonomizacja jako przedmiot badań glottodydaktycznych. In: Neofilolog 20.6-12.
Wilczyńska, W. (ed.) (2002): Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Autonomizacja studentów a efektywność dydaktyki języków obcych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).