Abstrakt
The research concerns a specific learning environment, namely the Institute of Romance Studies at the University of Wrocław, and attempts to address two questions: 1. To what extent do students of French philology currently benefit from the affordances offered to them by modern digital tools, in particular the various video-on-demand platforms, for informal learning of French via French-language films and series? 2. How does this activity stimulate their metacognitive awareness and self-awareness in the area of learning French as a foreign language? To this end, students of French philology took part in a survey which demonstrated that films and series are an important leisure activity, even if French-language titles represent only 21% of what they are watching. However, these films and series are subjected to important metacognitive reflection.
Bibliografia
Benson, P. (2011). Language learning and teaching beyond the classroom : An introduction to the field. In : P. Benson / H. Reinders (éds.), Beyond the language classroom(pp. 7-16).London : Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1057/9780230306790_2.
Csikszentmihályi, M. (2008, 1ère éd. 1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York : Harper Collins.
Dressman, M. (2020). Multimodality and Language Learning. In :M. Dressman & R.W. Sadler (éds.), The Handbook of Informal Language Learning (pp. 39-55), Hoboken, NJ: Wiley Blackwell.
Gibson, J. J. (1979). The Ecological Approach to Visual Perception. Boston : Houghton Mifflin.
Grabowska, M./ Zapłotna, A. (2021, à paraître). Samoświadomość metakognitywna w kształceniu sprawności pisania na studiach neofilologicznych na przykładzie italianistyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Neofilolog.
Kramsch, C. (éd.) (2002). Language Acquisition and Socialization : Ecological Perspectives. Continuum : London et al.
Larsen-Freeman, D./ Cameron, L. (2008).Complex Systems and Applied Linguistics. Oxford : Oxford University Press.
Lier van, L. (2004). The Ecology and Semiotics of Language Learning : A Sociocultural Perspective. Boston : Kluwer Academic Publishers.
Pike, K.L. (1967). Language in Relation to a Unified Theory of Structure of Human Behavior. La Haye : Mouton.
Prensky, M. (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9 (5).https://www.marcprensky.com.
Prensky, M. (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do They Really Think Differently? On the Horizon, 9 (6).https://www.marcprensky.com.
Schugurensky, D. (2007). « Vingt mille lieues sous les mers » : les quatre défis de l’apprentissage informel. Revue française de pédagogie. Recherches en éducation, 160, 13-27.https://doi.org/10.4000/rfp.583.
Schugurensky, D. (2000). The Forms of Informal Learning: Towards a Conceptualization of the Field. WALL Working Papers,19, 1-7.
Sockett, G. (2015). La prise en compte des apprentissages informels en didactique des langues étrangères.Mélangues CRAPEL, 36, 127-136.
Sockett, G. (2014). The Online Informal Learning of English. Houndmills, Basingstoke : Palgrave Macmillan.
Sockett, G., (2012). Le web social – La complexité au service de l’apprentissage informel de l’anglais, Alsic,15 (2).https://doi.org/10.4000/alsic.2505.
Sockett, G. (2011). Les processus cognitifs de résolution de problèmes pour l’apprentissage des langues dans des environnements multimédia : Apprentissage informel et réseaux sociaux. Les Cahiers de l'Acedle, 8(1), 1-11.https://doi.org/10.4000/rdlc.2237.
Sockett, G. / Kusyk, M., (2015). Online informal learning of English: frequency effects in the uptake of chunks of language from participation in web-based activities. In : T. Cadierno / S. W. Eskildsen (éds.), Usage-Based Perspectives on Second Language Learning. Berlin et al. : De Gruyter Mouton, 153-178. https://doi.org/10.1515/9783110378528-009.
Sockett, G. / Kusyk, M., (2013). L’apprentissage informel en ligne : nouvelle donne pour l’enseignement-apprentissage de l’anglais. Cahiers de l'Apliut, XXXII(1), 75-91. https://doi.org/10.4000/apliut.3578.
Toffoli, D./ Sockett, G. (2010). How non-specialist students of English practice informal learning using web 2.0 tools, Asp,58, 125-144, https://doi.org/10.4000/asp.1851.
Zając, J. (2009). Znaczenie metapoznania w rozwijaniu kompetencji uczenia się języka obcego. Scripta Neophilologica Posnaniensia, X, 175-184.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).