Edukacyjny potencjał krytycznych wydarzeń życiowych w perspektywie biograficznego uczenia się1
PDF (English)
PDF

Słowa kluczowe

biography
critical life event
biographical learning
lifelong learning
suffering
education

Jak cytować

Skowrońska-Pućka, A. . (2019). Edukacyjny potencjał krytycznych wydarzeń życiowych w perspektywie biograficznego uczenia się1. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 15(1), 83–94. https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.6

Abstrakt

The article contains deliberations on the subject of adult learning as a result of breaking points in people’s lives. It is based on Fritz Schütze and Gerhard Riemann’s concept of the trajectory, trying to show the educational potential of critical life events. The paper constitutes an illustration about learning and biography. The analysis concerns an individual who experienced domestic violence, was separated from her family of origin by being placed in a care and educational institution, whose life was additionally complicated by teenage pregnancy and motherhood. The analysis of the narrative makes it possible to see two dimensions of the relationship between learning and biography – learning from the experiences we face during life and biographical learning (or learning from a biography).

https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.6
PDF (English)
PDF

Bibliografia

Belkin G S. (1984) Introduction to counselling. Pennsylvania.

Dubas E, Świtalski W. (2011) Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź

Dubas E. (2015), “Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się”, [in:] Dubas E., Stelmaszczyk J. (eds.) Biografia i badanie biografii. Vol. IV. Biografie i uczenie się, Łódź. Golonka-Legut J. (2015), “Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna”. Rocznik Andragogiczny no. 22/2015.

Golonka-Legut J. (2012), “Indywidualne doświadczenie życiowe obszarem uczenia się człowieka dorosłego”, [in:] W. Jakubowski. (ed.) Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, Krakow.

Gutowska A. (2014), “Biografia edukacyjna i jej osobliwości – studium jednego przypadku”, [in:] Dubas E., Stelmaszczyk J. (ed). Biografie edukacyjne – wybrane konteksty, Łódź.

James R.K., Gilliland B.E. (2004), Strategie interwencji kryzysowej. Warsaw.

Jarosz E. (2007), “Aktualne ujęcia problemu krzywdzenia dziecka”, Kwartalnik Pedagogiczny no.2/2007.

Lipczyński A. (2007) Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warsaw.

Malec T. (2008) Biograficzne uczenie się osób z nabytym stygmatem. Wrocław.

Matyjas B. (2008) Dzieciństwo w kryzysie: etiologia zjawiska. Warsaw.

Pośpiszyl, I. (1994). Przemoc w rodzinie, Warsaw.

Riemann, G., Schütze, F. (1992), Trajektoria jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. Z. Bokszański, A. Piotrowski (trans.). Kultura i Społeczeństwo, 2/36.

Rokuszewska-Pawełek A. (2002) Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna, Łódź.

Sęk H. (1991), “Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne”, [in:] Sęk H. (ed.) Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne, Poznań.

H. (2004), “Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia”, [in:] Sęk H., Cieślak R. (eds). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warsaw.

Skowrońska-Pućka A. (2016), “Nastoletnie macierzyństwo-szansa, czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych”. Studia Edukacyjne no. 42/ 2016.

Skowrońska-Zbierzchowska A. (2010) Doświadczenia małoletnich rodziców. Aspekty socjopedagogiczne. Gdańsk.

Stanisławiak E. (2012), “Psychologia kryzysu”, [in:] Plak J. (ed.) Psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej. Warsaw.

Tedder M., Biesta G. (2009), “Uczenie się bez nauczania? Potencjał i ograniczenia biograficznego uczenia się dorosłych”, trans. A. Nizińska, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, no. 2/46.

Zakrzewska-Manterys E. (1995) Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia. Warsaw.