Folk songs from Warmia and Mazury in the work of early education teachers in developing regional identity of pupils in classes I–III
Okładka czasopisma Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, tom 26, nr 2, rok 2024, tytuł Kultura Społeczeństwo Edukacja
PDF (English)

Słowa kluczowe

regional education
early school education
cultural identity
regional identity
Warmińsko-Mazurskie Voivodship

Jak cytować

Lisowska, K. (2024). Folk songs from Warmia and Mazury in the work of early education teachers in developing regional identity of pupils in classes I–III. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 26(2), 113–126. https://doi.org/10.14746/kse.2024.26.2.7

Abstrakt

Warmia and Mazury are distinct historical regions whose traditions are used in early school education as carriers of regional culture, e.g. fairy tales and folk songs. The aim of this study was to establish what role do folk songs play in shaping students’ identity in the experiences of early childhood education teachers? Qualitative research was based on individual, partly guided, problem-focused interviews.
Interviews were conducted with seven early childhood education teachers from the Warmińsko-Mazurskie Voivodeship. The respondents point to a specific organization of the educational process with the use of folk songs and identify specific elements occurring in the process of implementing folk songs, which play an important role in shaping the regional identity of students in grades I–III: information about folk heroes, songs and dance games; the stories of the works’ creation; rhyming and easily catchy phrases. The development of identity in children is reinforced by the acquisition of the ability to be rooted culturally and to adapt the elements of regional songs to the present reality in which they function. The regional identity developed in this manner is stronger if the process of stimulation by the local culture – children in contact with the local tradition and history – is longer. Fairy folk songs should be permanently embedded in the education process in classes I–III.

https://doi.org/10.14746/kse.2024.26.2.7
PDF (English)

Bibliografia

Achremczyk, S. (1997). Historia Warmii i Mazur. Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego.

Achremczyk, S. (2000). Warmia. Wydawnictwo LITTERA.

Gębik, W. (1960). Pieśni ludowe. Warmia i Mazury. Wydawnictwo Kultury Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej.

Jasiński, G. (1994). Mazurzy w drugiej połowie XIX wieku. Kształtowanie się świadomości narodowej. Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego.

Jeszka, A. (2022, 16 October). Tożsamość religijna. Słownik wolności religijnej. https://laboratoriumwolnosci.pl/slownik/tozsamosc-religijna/

Lewandowska, I. (2018). Gwara warmińska jako wyraz niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Ewolucja zjawiska na przestrzeni dziejów. In K. Gładkowski, E. Gładkowska, T. Gajowniczek (eds.), Stosunki polsko-niemieckie w ćwierćwiecze od podpisania traktatu od dobrym sąsiedztwie. Kultura – oświata – gospodarka (pp. 137–152). Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Lisowska, K. (2019). Gwara a tożsamość kulturowa przedszkolaków – na przykładzie placówek przedszkolnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego. Podstawy Edukacji, 12, 155–168. DOI: https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.12

Lisowska, K. (2022). Miejsce edukacji regionalnej w kształtowaniu tożsamości regionalnej przed i w czasach pandemii. Edukacja Międzykulturowa, 17(2), 172–182.

Nikitorowicz, J. (2011). Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego. In A. Cudowska (ed.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu (pp. 23–32). Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Oracki, T. (1980). Polska w pieśni i poezji Mazurów i Warmiaków. Antologia. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Piechaczek-Ogierman, G. (2019). Uwarunkowania tożsamości lokalnej w środowisku miejskim. Edukacja Międzykulturowa, 10(1), 157–172. DOI: https://doi.org/10.15804/em.2019.01.09

Rondomańska, Z. (2004). Pieśni i muzyka Ludowa Warmii i Mazur. Komunikaty Warmińsko-Mazurskie, 243(1), 87–96.

Rondomańska, Z. (2019). Pieśni gminne ludu mazurskiego w Prusach Wschodnich ze zbioru Wojciecha Kętrzyńskiego. Echa Przeszłości, (XX/1), 291–310. DOI: https://doi.org/10.31648/ep.4840

Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwo Editions Spotkania.

Szczepański, M.S. (2003, 20 May). Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych i metodologii badań. Między tożsamością indywidualną a społeczną – preliminaria. https://tg.net.pl/historia/artykuly/tozsamosc-regionalna/

Toeppen, M. (1998). Historia Mazur (M. Szymańska-Jasińska, trans.). Wspólnota Kulturowa „Borussia”.

Zellma, A. (2002). Kształtowanie tożsamości regionalnej młodzieży w toku interakcji katechetycznych. Studia Warmińskie, 39, 419–431.