Abstrakt
Identity, knowledge and personal predispositions generate the perception of gender identity and the ability to raise this issue in a social context. This includes interpersonal factors, institutional policies, and legal regulations regarding diversity and equality. Behavior deemed deviant from the norm may be pathologized by medicine, punished by the law or by people who perceive it as a threat that disrupts the normative order. The aim of the article was to characterize the assumptions of the 2030 Agenda in the context of its references to human gender identity in various dimensions. The analysis focused in particular on those of the 17 Sustainable Development Goals that concern gender equality, inequality, justice and good quality of life, health and education. It has been shown that the assumptions of the 2030 Agenda concern the creation of living conditions in which everyone will be able to develop without the feeling of fear and the threat of violence. However, there are few direct references to gender identity. It should therefore be assumed that the inclusion of gender equality goals in the document also covers aspects related to gender identity. Therefore, only joint actions of governments and non governmental organizations in the implementation of the goals and tasks of the 2030 Agenda will contribute to sustainable social development and improvement of the situation of all people in various spheres of life, including those related to the representation of gender identity.
Bibliografia
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej. (2008, czerwiec). Homofobia i dyskryminacja z powodu orientacji seksualnej i tożsamości płciowej w państwach członkowskich – UE (cz. 1).
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej. (2009, marzec). Homofobia i dyskryminacja z powodu orientacji seksualnej i tożsamości płciowej w państwach członkowskich UE (cz. 2: Sytuacja społeczna).
Bowskill (nee Holdsworth), T. (2017). How educational professionals can improve the outcomes for transgender children and young people. Educational and Child Psychology, 34(3), 96–108. DOI: https://doi.org/10.53841/bpsecp.2017.34.3.96
Buchanan-Plaisance, J.A. (2014). Silencing, erasure, and stigma of sexual minority identity: heteronormative bias in rural school climate. UCLA. https://escholarship.org/uc/item/30v9q9wz
Cele Zrównoważonego Rozwoju. (2016). http://www.un.org.pl/
Cele Zrównoważonego Rozwoju i prawa człowieka. http://www.un.org.pl/prawa-czlowieka
Centrum Edukacji Obywatelskiej. (2023). Zrównoważona szkoła. https://globalna.ceo.org.pl/tematy/zrownowazony-rozwoj/zrownowazona-szkola/
Chua, L.J. (2015). The vernacular mobilization of human rights in Myanmar’s sexual orientation and gender identity movement. Law & Society Review, 49(2), 299–332. DOI: https://doi.org/10.1111/lasr.12135
Ciochina, R. (2013). Visualizing ethnic identity in „The Human Stain” (2003, directed by Robert Benton). Contemporary Readings in Law and Social Justice, 5(2), 970–978.
Downing, N.E., Roush, K.L. (1985). From passive acceptance to active commitment: A model of feminist identity development for women. The Counseling Psychologist, 13(4), 695–709. DOI: https://doi.org/10.1177/0011000085134013
Dunne, P. (2018). The conditions for obtaining legal gender recognition: A human rights evaluation. University of Bristol Law School.
Dynarski, W. (2016). Gdy system nie ma nic do zaoferowania. Potrzeby transpłciowej młodzieży w Polsce i sprostanie im. W: W. Dynarski, I. Jąderek, A.M. Kłonkowska (red.), Transpłciowa młodzież w polskiej szkole. Raport z badań (s. 22–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Ferguson, A. (2007). Intersections of identity: Navigating the complexities. Forum on Public Policy: A Journal of the Oxford Round Table, 1, 4–14.
Fielding, J., Bass, C. (2018). Individuals seeking gender reassignment: Marked increase in demand for services. BJPsych Bulletin, 42(5), 206–210. DOI: https://doi.org/10.1192/bjb.2018.30
Forum Polityczne Wysokiego Szczebla. (2017). https://www.unic.un.org.pl/konferencjenz/forum-polityczne-wysokiego-szczebla-2017
Forum Polityczne Wysokiego Szczebla. (2018). Raport o Celach Zrównoważonego Rozwoju. https://www.unic.un.org.pl/zrownowazony-rozwoj---cele/forum-polityczne-wysokiego-szczebla-raport-o-celach-zrownowazonego-rozwoju/3226
Globalny Raport o Zrównoważonym Rozwoju. (2016). http://www.un.org.pl/globalny-raport
Greytak, E.A., Kosciw, J.G., Diaz, E.M. (2009). Harsh realities: the experiences of transgender youth in our nation’s schools. GLSEN.
Grossman, A.H., D’Augelli, A.R. (2007). Transgender youth and life-threatening behaviors. Suicide & Lifet-Treatening Behavior, 37(5), 527–537. DOI: https://doi.org/10.1521/suli.2007.37.5.527
Grzejszczak, R., Krzywdzińska, A. (2013). Społeczne spostrzeganie transseksualności. W: W. Dynarski, K. Śmiszek (red.). Sytuacja prawna osób transpłciowych w Polsce (s. 227–262). Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego.
Human Rights Campaigne. (2018a). Gender-expansive youth report 2018.
Human Rights Campaigne. (2018b). LGBTQ youth report 2018.
Institute of Medicine. (2011). The health of lesbian, gay, bisexual, and transgender people: Building a foundation for better understanding. National Academies Press.
James, S.E., Herman, J.L., Rankin, S., Keisling, M., Mottet, L., Anafi, M. (2016). Executive summary of the Report of the 2015 U.S. Transgender Survey. National Center for Transgender Equality.
Jindra, M. (2014). The dilemma of equality and diversity. Current Anthropology, 55(3), 316–334. Karta praw podstawowych Unii Europejskiej. (2016/C 202/02). https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:12016P/TXT DOI: https://doi.org/10.1086/676457
Lathrop, B.L., Cheney, T.B., Hayman, A.B. (2013). Ethical decision-making in the dilemma of the intersex infant. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 37(1), 25–38. DOI: https://doi.org/10.3109/01460862.2013.855842
Lui, W.M., Soleck, G., Hopps, J., Dunston, K., Pickett, T., Jr. (2004). A new framework to understand social class in counseling: The social class worldview model and modern classism theory. Journal of Multicultural Counseling and Development, 32(2), 95–122. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2161-1912.2004.tb00364.x
Mandrysz, W. (2003). Płeć: między biologia a kulturą. Pisma Humanistyczne, 5, 182–198.
McGill, J. (2014). SOGI… so what? Sexual orientation, gender identity and human rights discourse at the United Nations. Canadian Journal of Human Rights, 3(1), 1–38.
Mitchell, M., Howarth, C. (2009). Trans research review. Equality and Human Rights Commission. Research report 27. NatCen.
Mottet, L. (2013). Modernizing state vital statistics statutes and policies to ensure accurate gender markers on birth certificates: A good government approach to recognizing the lives of transgender people. Michigan Journal of Gender & Law, 19(2), 373.
O’Keefe, C. (2016). „It’s a girl?”: sex assignment at birth and autonomy. Department of Philosophy, University of Michigan.
Ollivier, A. (2017). „I couldn’t bring myself to say it”: Challenging heteronormativity in teacher education. Oregon State University.
Olson, K.R., Durwood, L., DeMeules, M., McLaughlin, K.A. (2016). Mental health of transgender children who are supported in their identities. Pediatrics, 137(3), e20153223. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2015-3223
Ośrodek Informacji ONZ. (2017). Równość płci a Cele Zrównoważonego Rozwoju. http://www.un.org.pl/rownosc-plci-a-cele-zrownowazonego-rozwoju
Parr, H. (2016). Fixing medicaid to „fix society”: Extending medicaid coverage of gender-affirming healthcare to transgender youth. Fordham Urban Law Journal, 43(1), 71–138. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2897676
Pleck, J.H. (1975). Masculinity – femininity: Current and alternative paradigms. Sex Roles, 1(2), 161–178. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00288009
Raport o Celach Zrównoważonego Rozwoju. (2021). https://www.unic.un.org.pl/oionz/raport-o-celachzrownowazonego-rozwoju-2021/3418
Raport Sekretarza Generalnego ONZ. (2017). Postęp w kierunku Celów Zrównoważonego Rozwoju (E/2017/66). https://www.unic.un.org.pl/files/184/Raport%20Sekretarza%20Generalnego%20Post%C4%99p%20w%20kierunku%20Cel%C3%B3w%20Zr%C3%B3wnowa%C5%BConego%20Rozwoju.pdf
Raport z realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce. (2018). https://www.unic.un.org.pl/files/259/Polska_VNR_20180615.pdf
Remin, K. (red.). (2009). Zasady Yogyakarty. Zasady stosowania międzynarodowego prawa praw człowieka w stosunku do orientacji seksualnej oraz tożsamości płciowej. KPH.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lutego 2020 r. w sprawie priorytetów UE na 64. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2019/2967(RSP)). (2020). https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0039_PL.pdf
Spade, D. (2006). Compliance is gendered: Struggling for gender self-determination in a hostile economy. W: P. Currah, R.M. Juang, S. Price Minter (red.), Transgender rights (s. 217–241). University of Minnesota Press.
Sue, D.W., Sue, D. (2003). Counseling the culturally diverse: Theory and practice (wyd. 4). Wiley.
Tremblay, G., Turcotte, P. (2005). Gender identity construction and sexual orientation in sexually abused males. International Journal of Men’s Health, 4(2), 131–147. DOI: https://doi.org/10.3149/jmh.0402.131
United Nations Development Programme. (2016). Being LGBTI in China – a national survey on social attitudes towards sexual orientation, gender identity and gender expression.
Worrell, L.A. (2010). Sexual differentiation of the brain related to gender identity: Beyond hormones. Netherlands Institute for Neuroscience.
Zucker, K.J., Lawrence, A.A., Kreukels, B.P. (2016). Gender dysphoria in adults. Annual Review of Clinical Psychology, 12, 217–247. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-021815-093034
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Karolina Czerwiec,, Magdalena Leżucha

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
