O fenomenie dostosowania na gruncie praktyki edukacji inkluzyjnej
PDF

Słowa kluczowe

adaptation
expectations
disabled learner
inclusive education

Jak cytować

Gajdzica, Z. (2016). O fenomenie dostosowania na gruncie praktyki edukacji inkluzyjnej. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 9(1), 199–211. https://doi.org/10.14746/10.14746/kse.2016.9.15

Abstrakt

Adaptation is a notion frequently used in legal acts which normalize the educational situation of learners with disabilities. This has made adaptive activity an immanent part of school practice. The thesis is put forward that adaptation is an ambiguous category and therefore is used in various ways or is frequently overused. In many circumstances, this notion has become a skeleton key which opens the space for free lowering of educational requirements and schematic simplification of educational situations, which frequently hinders learners’ development. The study is aimed at explaining the phenomenon of adaptation and at considering its possible variants with special regard for the context of inclusive education of disabled learners.

https://doi.org/10.14746/10.14746/kse.2016.9.15
PDF

Bibliografia

Bełza M. (2012). System edukacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w Republice Czeskiej i Polsce. „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, t. 14, s. 23–50.

Chodkowska M. (2009). Razem damy sobie radę. W drodze do zintegrowanego społeczeństwa. Warszawa.

Chrzanowska I. (2009). Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków.

Chrzanowska I. (2010). Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja. Kraków.

Colman A.M. (2009). Słownik psychologii, przeł. A. Cichowicz, M. Guzowska-Dąbrowska, P. Nowak, H. Turczyn-Zalewska. Warszawa.

Crano W.D. Mellon P.M. (2013). Przyczynowy wpływ oczekiwań nauczycieli na osiągnięcia szkolne dzieci: analiza krzyżowo-diachroniczna. [W:] S. Trusz (red.). Efekty oczekiwań interpersonalnych. Wybór tekstów. przeł. S. Trusz. Warszawa, s. 142–157.

Gajdzica Z. (2010). Codzienność ucznia niepełnosprawnego – perspektywa badawcza. [W:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.). Wychowanie. Pojęcie, procesy, konteksty – interdyscyplinarne ujęcie. T. 5. Gdańsk, s. 161–185.

Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków-Katowice.

Hilgard E.R. (1967). Wprowadzenie do psychologii. Przeł. J. Radzicki. Warszawa.

Jost J.T., Trope Y. (2013). Oczekiwania interpersonalne: tam, gdzie psychologia styka się ze społeczeństwem. [W:] S. Trusz (red.). Efekty oczekiwań interpersonalnych. Wybór tekstów. Przeł. S. Trusz. Warszawa, s. 21–32.

Kasperek A. (2002). Poszukiwanie Godota. Studium socjologiczne o relacjach pomiędzy oczekiwaniem a ładem społecznym. Katowice.

Konarzewski K. (1995). Uczeń. [W:] K. Konarzewski (red.). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa, s. 91–147.

Konopczyński M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków.

Konopnicki J. (1971). Niedostosowanie społeczne. Warszawa.

Krause A. (2009). Iluzja dydaktycznej sprawczości – profesjonalizacja niekompetencji. [W:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.). Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków, s. 92–97.

Kruszewski K. (1987). Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej. Warszawa.

Milerski B., Śliwerski B. (red.). (2000). Pedagogika. Warszawa.

Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych. (1993). Warszawa.

Pszczołowski T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław-Warszawa-Kraków–Gdańsk.

Pytka L. (1995). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach. § 5.1. Dz. U. 2010, nr 228, poz. 1489.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Dz. U. 2007, nr 83, poz. 562.

Sadowska S. (2005). Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych. Toruń.

Senge P.M. (2012). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Przeł. M. Lipa. Warszawa.

Siuta J. (red.). (2009). Słowik psychologii. Kraków.

Słownik języka polskiego, t. 1 (A-K). (1992). Warszawa.

Synonim. Internetowy słownik synonimów języka polskiego online, http://synonim.net/synonim/dostosowa%C4%87, dostęp: 20.07.2015.

Szumski G. (2006). Integracyjne kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. Warszawa.

Wilski M. (2011). Adaptacja uczniów do warunków szkoły. [W:] S. Kowalik (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa, s. 134–168.

Wojciszke B. (2001). Psychologia społeczna. Warszawa.

Zamkowska A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom.