Edukacja emocjonalna adolescentów – program profilaktyczny ukierunkowany na wspomaganie zdrowia psychicznego
PDF

Słowa kluczowe

adolescence
mental health
emotional development

Jak cytować

Kubiak, H. (2016). Edukacja emocjonalna adolescentów – program profilaktyczny ukierunkowany na wspomaganie zdrowia psychicznego. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 10(2), 111–124. https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.9

Abstrakt

Adolescence is a time of particular susceptibility to mental disorders. A programme aimed at facilitating emotional development in teenagers might be an important element of prophylactic psychopathology targeting young people. The activities proposed here are group activities and have several aims: to develop the ability to become self-aware regarding one's emotions and regulate their intensity; to foster an attitude of caring for oneself; and to teach problem-solving. What is of particular significance is shaping young people’s habits in being proactive in their personal development.

https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.9
PDF

Bibliografia

Andre Ch. (2013). Niedoskonali, wolni, szczęśliwi. Warszawa.

Andre Ch. (2015). I nie zapomnij być szczęśliwy. Warszawa.

Bancroft J., Reinisch J. (1990). Adolescence and Puberty. New York.

Betcher H. Maple F. Wallace H. (1974). Group Composition. Ann Arbor.

Carson J., Muir M., Clark S., Wakely E., Chander A. (2010). Piloting a gratitude intervention in a community mental health team. “Groupwork” 20(3), s. 73-87

Frankl V. (2011). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa.

Geldard K., Geldard D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk.

Haidt J. (2007). Szczęście. Od mądrości starożytnych po koncepcje współczesne. Gdańsk.

Jankowski T., Holas P. (2009). Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii. „Studia Psychologiczne” 47, 4, s. 59–79.

Kabat-Zinn J. (2013). Życie piękna katastrofa. Warszawa.

Kaczmarek Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Poznań.

Kendall P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Kraków.

Kokoszko A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej. Kraków.

Leahy R. (2008). Techniki terapii poznawczej. Kraków.

Loubomirsky S. (2013). Mity o szczęściu. Warszawa.

Marek Aureliusz. (2008). Rozmyślania do samego siebie. Kęty.

Meyer P.S., Johnson D.P., Parks A., Iwanski C., Penn D.L. (2012). Positive living: a pilot study of group positive psychotherapy for people with schizophrenia. “Journal of Positive Psychology” 7(3), s. 239–248.

Miller A., Rathus J., Linehan M. (2011). Dialektyczna terapia behawioralna nastolatków z tendencjami samobójczymi. Kraków.

Morgan A. (2011). Terapia narracyjna. Wprowadzenie. Warszawa.

Oleszkiewicz A., Senejko A. (2013). Psychologia dorastania. Warszawa.

Pietrowsky R., Mikutta J. (2012). Effects of positive psychology interventions in depressive patients a randomized control study. “Psychology” 3(12), s. 1067–1073

Popiel A., Pragłowska E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Warszawa.

Purcell R., Goldstone S., Moran J., Albiston D., Edwards J., Pennell K., McGorry P. (2011). Toward a twenty-first century approach to youth mental health care. “International Journal of Mental Health” 40(2), s. 72–87.

Segal Z., Williams M., Teasdale J. (2009). Terapia poznawcza depresji oparta na uważności. Kraków.

Seligman M.E.P., Steen T.A., Park N., Peterson C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. “American Psychology” 60(5), s. 410–421.

Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa.

Wells A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Kraków.

Yalom I., Leszcz M. (2006). Psychoterapia grupowa. Teoria i praktyka. Kraków.