Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule przedstawiono coaching jako popularną obecnie drogę rozwoju osobistego i zawodowego, a także metodę zarządzania ludźmi oraz zespołami pracowniczymi. Zaprezentowano wybrane definicje coachingu, ujmując go na tle innych form rozwoju pracowników, oraz wielość istniejących szkół i odmian coachingu. Ukazano jego różne formy i możliwości ich zastosowania w bibliotece, ze szczególnym uwzględnieniem coachingu menedżerskiego. Wskazując na korzyści płynące z coachingu dla jednostki, zespołu oraz całej instytucji, podkreślono potrzebę i znaczenie tworzenia kultury coachingowej w bibliotece.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.
Bibliografia
- Bresser F., Wilson C., Czym jest coaching?, w: Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalny, red. J. Passmore, przeł. B. Grabska-Siwek, G. Siwek, Warszawa 2012, s. 33–52.
- Flis A., Coaching jako wsparcie procesu adaptacji pracowników awansowanych na stanowiska kierownicze, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. M. Sidor-Rządkowska, Kraków 2009, s. 55–66.
- Hargrove R., Mistrzowski coaching, przeł. I. Podsiadło, Kraków 2006.
- Kamińska J., Wykorzystanie mentoringu i coachingu w bibliotece jako uczącej się organizacji, w: Marketing wewnętrzny i zarządzania zasobami ludzkimi w bibliotece. II Ogólnopolska konferencja naukowa, Białystok, 24–26 czerwca 2009, red. H. B rzezińska-Stec, J. Kudrawiec, Białystok 2010, s. 290–300.
- Kimsey-House H., Kimsey-House K., Sandahl P., Whitworth L., Coaching koaktywny. Zmiany w biznesie, zmiany w życiu, przeł. M. Piechnik-Potęga, Warszawa 2014.
- Kisilowska M., Przeciwdziałanie skutkom negatywnego doboru do zawodu. Wybrane sposoby rozwoju kadr jako narzędzia zarządzania wiedzą, w: Zarządzanie kadrami w bibliotece, red. J. Kamińska, B. Żołędowska-Król, Warszawa 2008, s. 33–42.
- Król H., Proces szkolenia pracowników, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Warszawa 2006, s. 452–476.
- Ludwiczyński A., Alokacja zasobów ludzkich organizacji, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Warszawa 2006, s. 191–227.
- Marciniak Ł.T., Pojęcie i odmiany coachingu, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. M. Sidor-Rządkowska, Kraków 2009, s. 19–40.
- Matczuk E., Rola coachingu jako instrumentu w realizacji celów biblioteki, w: OtwarciBibliotekarze.eu. VI Forum Młodych Bibliotekarzy, Poznań, 15–16 września 2011, red. A. Szulc, Poznań 2011, s. 79–84, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9974/1/Materia%C5%82y%20z%20VI%20Forum%20M%C5%82odych%20Bibliotekarzy.pdf [dostęp: 28.05.2017].
- Parsloe E., Coaching i mentoring, Warszawa 1998.
- Rogers J., Whittleworth K., Gilbert A., Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania, przeł. K. Konarowska, D. Porażka, Sopot 2015.
- Ryan R.M., Deci E.L., Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and wellbeing, „American Psychologist” 2000, nr 55 (1), s. 68–76.
- Scoular A., Coaching biznesowy, przeł. M. Nosorowska, Sopot 2014.
- Szmidt C., Coaching – strategia firmy – strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. M. Sidor-Rządkowska, Kraków 2009, s. 41–54.
- Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, przeł. A. Sawicka-Chrapkowicz, Poznań 2004.
- Wojciechowska M., Coaching i mentoring. Metody przekazywania specjalistycznej wiedzy zawodowej w sektorze usług informacyjnych, w: Wymiana informacji i rozwój profesjonalnych usług informacyjnych w edukacji, nauce i kulturze na rzecz społeczeństwa opartego na wiedzy, red. D. Pietruch-Reizes, W. Babik, Katowice 2008, s. 133–136.