Abstrakt
Z porównań bibliotekarstwa z innymi zawodami wynika odkrywanie w nim jego nowych cech i zadań. Choć „lekarz wiedzy” był koncepcją mówiącą raczej o potrzebie prestiżu i pozycji społecznej niż o istocie zawodu bibliotekarza, idee lekarskich możliwości działania i lekarskiej odpowiedzialności za pacjenta mogą mieć coś wspólnego ze współczesną potrzebą wdrażania procesów „kuratorowanych”, to znaczy wymagających wyjątkowo wnikliwej znajomości przedmiotu i zróżnicowanych metod zarządzania. Dotyczy to wszelkich pól związanych z obiegiem informacji. Za pomocą dwóch dobranych dla przykładu, skomplikowanych tekstów naukowych i wskazaniu, jak może odbywać się wokół nich publiczna dyskusja, w artykule próbuję rozpoznać kluczowe punkty, w których bez mediacji bibliotekarza nauka może generować nieporozumienia lub ulegać marginalizacji. Proponuję też dostrzegać przejawy kuratorowania w różnych działaniach podejmowanych już przez bibliotekarzy. Tekst jest wezwaniem do wzmocnienia naukoznawczych kompetencji bibliotekarzy, szczególnie ze względu na potrzebę rozwijania nauki interdyscyplinarnej i sprawowania opieki nad badaniami, prowadzonymi przez wieloosobowe zespoły, oraz nad tekstami pisanymi zbiorowo przez kilku autorów.
Bibliografia
Aptroot M., Yiddish language and Ashkenazic Jews: a perspective from culture, language, and literature, „Genome Biology and Evolution” 2016, nr 6, s. 1948–1949.
Architektki miasta? Kuratorki miasta? Prezentacja książki i dyskusja: a City curating reader, Public Art Munich, 2018, w: Biennale Warszawa, 13.02.2019, https://biennalewarszawa.pl/architektki-miasta-kuratorki-miasta/ [dostęp: 1.07.2019].
Benessia A. et al., The rightful place of science: science on the verge, Washington, DC: Consortium for Science, Policy & Outcomes 2016.
Blanton-Peale Institute & Counselling Center, https://www.blantonpeale.org/[dostęp: 1.07.2019].
Czy Żydzi pochodzą od Chazarów? Wykład prof. Shaula Stampfera, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, 17.06.2015, https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/czy-zydzi-pochodza-od-chazarow [dostęp: 1.07.2019].
Das R. et al., Localizing Ashkenazic Jews to Primeval Villages in the Ancient Iranian Lands of Ashkenaz, „Genome Biology and Evolution” 2016, nr 4, s. 1132–1149, https://academic.oup.com/gbe/article/8/4/1132/2574015 [dostęp: 1.07.2019].
Hollender H., Nauka jako mrowisko i miejsce biblioteki w sieciach współpracy badawczej, w: Biblioteka przyszłości – wyzwania – trendy – zagrożenia. Wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania bibliotekami uczelni wyższych, red. M.W. Sidor, Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University 2018, s. 133–140.
Hollender H., Those inconspicuous journals: are they scholarly publications?, „Puls Uczelni” 2015, nr 4, s. 30–33, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9004 [dostęp: 1.07.2019], DOI: 10.5604/2081-2021.1191751.
Home / About the journal, „International Journal of Digital Curation”, http://www.ijdc.net/about [dostęp: 1.07.2019].
Hoseini S.S., Masturbation: scientific evidence and Islam’s view, „Journal of Religion and Health” 2017, nr 6, s. 2076–2081.
Hudson-Vitale C. et al., Data Curation, Washington, DC: ARL 2017.
Jazdon A., Czy jest na sali Nostradamus? O trudnym zadaniu kreślenia wizji przyszłości bibliotek, w: Biblioteka przyszłości – wyzwania – trendy – zagrożenia. Wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania bibliotekami uczelni wyższych, red. M.W. Sidor, Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University 2018, s. 19–40.
Paroszkiewicz S., Content curation – czym jest i jak wykorzystać go w twojej komunikacji?, Interaktywnie.com, 25.02.2016, https://interaktywnie.com/okiem-eksperta/content-curation-czym-jest-i-jak-wykorzystac-go-w-twojej-komunikacji-252626 [dostęp: 1.07.2019].
Piasecki W., Zawód bibliotekarza naukowego, Gliwice: [Politechnika Śląska] 1956, s. 4.
Piasecki W., My wobec innych zawodów, „Przegląd Biblioteczny” 1962, z. 4, s. 289–300.
Sabharwal A., Digital curation in the digital humanities: preserving and promoting archival and special collections, Amsterdam: Elsevier/Chandos Publishing 2018.
Speed D., Cragun R.T., „Response to ‘Masturbation: scientific evidence and Islam’s view’”, „Journal of Religion and Health” 2018, nr 1–4, https://doi.org/10.1007/s10943-018-0627-x [dostęp: 1.07.2019].
Witkowska M., Konferencja „Czasopisma naukowe w bibliotekach – zmierzch czy świt?” – sprawozdanie, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4616/1/Sprawozdanie%20Gdańsk.pdf, http://hdl.handle.net/11320/ [dostęp: 1.07.2019].
Ziman J., Społeczeństwo nauki, przeł. E. Krasińska, przedmowa B. Suchodolski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1972.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Henryk Hollender
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.