Treść głównego artykułu
Abstrakt
Cyfrowa nauka i presja na wykorzystanie cyfrowych narzędzi i metod w badaniach naukowych, nauczaniu czy wydawaniu publikacji naukowych stają się coraz bardziej zauważalną tendencją w naukach humanistycznych. Bibliotekom akademickim, pojmowanym jako laboratoria dla badaczy działających w dziedzinach humanistycznych (Christine Borgman), nie pozostaje więc nic innego, jak nadążyć za tymi zmianami. Humanistyka cyfrowa (HC) stała się istotnym obszarem bibliotekarstwa, a zapotrzebowanie na bibliotekarzy posiadających umiejętności i wiedzę potrzebne do tworzenia i zarządzania metadanymi, zarządzania cyfrowymi repozytoriami, organizacji informacji, zarządzania prawami własności intelektualnej, przechowywania i wizualizacji danych – zwiększa się niezmiennie. Artykuł koncentruje się na angielskojęzycznej literaturze przedmiotu przedstawiającej wizualizację danych przestrzennoczasowych w projektach HC poprzez bogaty zestaw narracji obejmujący teksty, interaktywne mapy oraz usługi z aktywnym monitorowaniem danych przestrzennych w kartografii cyfrowej. Na przykładzie projektów wykorzystujących kartografię cyfrową, opracowanych i zastosowanych w dużej bibliotece akademickiej, artykuł przedstawia, w jaki sposób wizualizacje danych przestrzennych i czasowych mogą być zastosowane w bibliotece akademickiej w celu promowania i informowania o zbiorach kartograficznych, którymi zainteresowani są badacze HC, oraz w jaki sposób biblioteka może dostarczyć swoim użytkownikom narzędzi do samodzielnej pracy.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.
Bibliografia
- American Academy of Arts and Sciences. Bachelor’s Degrees in the Humanities. Humanities Indicators, 2021, https://tinyurl.com/bdh8dw93 [accessed: 24.06.2021].
- Borgman Ch.L., The digital future is now: A call to action for the humanities, “Digital Humanities Quarterly” 2009, 3 (4), https://tinyurl.com/25zpjn43 [accessed: 22.06.2021].
- Burdick A., Drucker J., Lunenfeld P., Presner T., Schnapp J., Digital Humanities, Cambridge, MA: MIT Press, 2012.
- Drucker J., Visualization and interpretation: Humanistic approaches to display, MIT Press 2020.
- Fitzparick K., The humanities, done digitally, “Chronicle of Higher Education” 2011, 57 (36), B26.
- Gold M.K. (ed.), Debates in the digital humanities, Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2012, https://tinyurl.com/3yuwctxm [accessed: 22.06.2021].
- Heppler J.A., How people define digital humanities. What is digital humanities?, 2017, March 8, http://whatisdigitalhumanities.com [accessed: 22.06.2021].
- Mathews B., Think like a startup: A white paper to inspire library entrepreneurialism, 2012, April 11, https://vtechworks.lib.vt.edu/handle/10919/18649 [accessed: 22.06.2021].
- Poremski M.D., Evaluating the landscape of digital humanities librarianship, “College and Undergraduate Libraries” 2017, 24 (2–4), pp. 140–154. DOI: http://doi.org/10.1080/10691316.2017.1325721.
- Posner M., Digital humanities 101: Introduction to digital humanities, 2016, http://miriamposner.com/classes/dh101f16/ [accessed: 22.06.2021].
- Posner M., Introduction to digital humanities, 2017, http://miriamposner.com/classes/dh101f17/ [accessed: 22.06.2021].
- Posner M., What are some challenges to doing DH in the Library? Miriam Posner’s Blog, 2012, August 10, http://miriamposner.com/blog/what-are-some-challenges-todoing-dh-in-the-library/ [accessed: 22.06.2021].
- Schaffner J., Erway R., Does every research library need a Digital Humanities Center?, Dublin, Ohio: OCLC Research, 2014, https://tinyurl.com/bddyxday [accessed: 22.06.2021].
- Sula C.A., Digital humanities and libraries: A conceptual model, “Journal of Library and Administration” 2013, 53 (1), pp. 10–26. DOI: http://doi.org/10.1080/01930826.2013.756680.
- Thiede M., Preservation in practice: A survey of the New York City digital humanities researchers, “In the Library with the Lead Pipe” 2017, May 17, https://tinyurl.com/375n79t9 [accessed: 22.06.2021].