Abstract
A growing trend in digital humanities has been digital scholarship and the emphasis on usage of digital tools and methods in research, teaching, and publishing. Academic libraries as laboratories for humanities scholars (Christine Borgman) need to keep up with these changes. Digital humanities (DH) have become an important area of librarianship and demand for librarians with skills and expertise in metadata creation and control, digital repository management, information organization, intellectual property rights management, research data preservation, and visualization has been on the rise. This paper focuses on the English-language literature presenting visualization of spatial and temporal data in DH projects through rich narratives involving text, interactive maps, and map-enabled spatial data services. Using the examples of digital mapping projects developed and implemented in a large academic library, the article shows a case of big academic library on how spatial and temporal data visualization can be employed to tell stories, promote, and inform about cartographic resources of relevance to DH scholars, and provide self-help tools to empower users.
References
American Academy of Arts and Sciences. Bachelor’s Degrees in the Humanities. Humanities Indicators, 2021, https://tinyurl.com/bdh8dw93 [accessed: 24.06.2021].
Borgman Ch.L., The digital future is now: A call to action for the humanities, “Digital Humanities Quarterly” 2009, 3 (4), https://tinyurl.com/25zpjn43 [accessed: 22.06.2021].
Burdick A., Drucker J., Lunenfeld P., Presner T., Schnapp J., Digital Humanities, Cambridge, MA: MIT Press, 2012.
Drucker J., Visualization and interpretation: Humanistic approaches to display, MIT Press 2020.
Fitzparick K., The humanities, done digitally, “Chronicle of Higher Education” 2011, 57 (36), B26.
Gold M.K. (ed.), Debates in the digital humanities, Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2012, https://tinyurl.com/3yuwctxm [accessed: 22.06.2021].
Heppler J.A., How people define digital humanities. What is digital humanities?, 2017, March 8, http://whatisdigitalhumanities.com [accessed: 22.06.2021].
Mathews B., Think like a startup: A white paper to inspire library entrepreneurialism, 2012, April 11, https://vtechworks.lib.vt.edu/handle/10919/18649 [accessed: 22.06.2021].
Poremski M.D., Evaluating the landscape of digital humanities librarianship, “College and Undergraduate Libraries” 2017, 24 (2–4), pp. 140–154. DOI: http://doi.org/10.1080/10691316.2017.1325721.
Posner M., Digital humanities 101: Introduction to digital humanities, 2016, http://miriamposner.com/classes/dh101f16/ [accessed: 22.06.2021].
Posner M., Introduction to digital humanities, 2017, http://miriamposner.com/classes/dh101f17/ [accessed: 22.06.2021].
Posner M., What are some challenges to doing DH in the Library? Miriam Posner’s Blog, 2012, August 10, http://miriamposner.com/blog/what-are-some-challenges-todoing-dh-in-the-library/ [accessed: 22.06.2021].
Schaffner J., Erway R., Does every research library need a Digital Humanities Center?, Dublin, Ohio: OCLC Research, 2014, https://tinyurl.com/bddyxday [accessed: 22.06.2021].
Sula C.A., Digital humanities and libraries: A conceptual model, “Journal of Library and Administration” 2013, 53 (1), pp. 10–26. DOI: http://doi.org/10.1080/01930826.2013.756680.
Thiede M., Preservation in practice: A survey of the New York City digital humanities researchers, “In the Library with the Lead Pipe” 2017, May 17, https://tinyurl.com/375n79t9 [accessed: 22.06.2021].
License
Copyright (c) 2021 Maria A. Jankowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.