Coaching – just another fashionable trend or a necessity? Possibilities of coaching application in the library
PDF (Język Polski)

Keywords

coaching
managerial coaching
collective (team) coaching
personal development
professional development
management methods
human resources management
coaching culture

How to Cite

Dąbrowicz, M. (2017). Coaching – just another fashionable trend or a necessity? Possibilities of coaching application in the library. Biblioteka, (21(30), 205–227. https://doi.org/10.14746/b.2017.21.10

Number of views: 626


Number of downloads: 1171

Abstract

This article explores the possibilities of coaching as a currently popular way of internal personal and professional development as well as an effective and useful tool in human resources and work teams management. A number of selected definitions of coaching are discussed and presented against the background of other forms of professional development of staff personnel and the present multiplicity of existing schools and varieties of coaching. The latter’s different forms and possibilities that are offered in their applications in a library are then discussed, with special attention given to managerial coaching. While indicating the advantages of coaching vis a vis an individual worker, team or the entire institution, the author emphasizes the need for and significance of creating a coaching culture in libraries.

https://doi.org/10.14746/b.2017.21.10
PDF (Język Polski)

References

Bresser F., Wilson C., Czym jest coaching?, w: Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalny, red. J. Passmore, przeł. B. Grabska-Siwek, G. Siwek, Warszawa 2012, s. 33–52.

Flis A., Coaching jako wsparcie procesu adaptacji pracowników awansowanych na stanowiska kierownicze, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. M. Sidor-Rządkowska, Kraków 2009, s. 55–66.

Hargrove R., Mistrzowski coaching, przeł. I. Podsiadło, Kraków 2006.

Kamińska J., Wykorzystanie mentoringu i coachingu w bibliotece jako uczącej się organizacji, w: Marketing wewnętrzny i zarządzania zasobami ludzkimi w bibliotece. II Ogólnopolska konferencja naukowa, Białystok, 24–26 czerwca 2009, red. H. B rzezińska-Stec, J. Kudrawiec, Białystok 2010, s. 290–300.

Kimsey-House H., Kimsey-House K., Sandahl P., Whitworth L., Coaching koaktywny. Zmiany w biznesie, zmiany w życiu, przeł. M. Piechnik-Potęga, Warszawa 2014.

Kisilowska M., Przeciwdziałanie skutkom negatywnego doboru do zawodu. Wybrane sposoby rozwoju kadr jako narzędzia zarządzania wiedzą, w: Zarządzanie kadrami w bibliotece, red. J. Kamińska, B. Żołędowska-Król, Warszawa 2008, s. 33–42.

Król H., Proces szkolenia pracowników, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Warszawa 2006, s. 452–476.

Ludwiczyński A., Alokacja zasobów ludzkich organizacji, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Warszawa 2006, s. 191–227.

Marciniak Ł.T., Pojęcie i odmiany coachingu, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. M. Sidor-Rządkowska, Kraków 2009, s. 19–40.

Matczuk E., Rola coachingu jako instrumentu w realizacji celów biblioteki, w: OtwarciBibliotekarze.eu. VI Forum Młodych Bibliotekarzy, Poznań, 15–16 września 2011, red. A. Szulc, Poznań 2011, s. 79–84, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9974/1/Materia%C5%82y%20z%20VI%20Forum%20M%C5%82odych%20Bibliotekarzy.pdf [dostęp: 28.05.2017].

Parsloe E., Coaching i mentoring, Warszawa 1998.

Rogers J., Whittleworth K., Gilbert A., Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania, przeł. K. Konarowska, D. Porażka, Sopot 2015.

Ryan R.M., Deci E.L., Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and wellbeing, „American Psychologist” 2000, nr 55 (1), s. 68–76.

Scoular A., Coaching biznesowy, przeł. M. Nosorowska, Sopot 2014.

Szmidt C., Coaching – strategia firmy – strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, w: Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, red. M. Sidor-Rządkowska, Kraków 2009, s. 41–54.

Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, przeł. A. Sawicka-Chrapkowicz, Poznań 2004.

Wojciechowska M., Coaching i mentoring. Metody przekazywania specjalistycznej wiedzy zawodowej w sektorze usług informacyjnych, w: Wymiana informacji i rozwój profesjonalnych usług informacyjnych w edukacji, nauce i kulturze na rzecz społeczeństwa opartego na wiedzy, red. D. Pietruch-Reizes, W. Babik, Katowice 2008, s. 133–136.