Abstract
The article presents different aspects of digitization processes, focusing on the case example of the project Digital Archives of Local Tradition undertaken by the Karta Foundation. A particular attention is given to the significance of those activities in and dependent on local communities that would include worldwide trends that aim at preserving heritage through an active collaboration with the internet community. The article also discusses the significance of the National Digital Archives, a national repository, as an example of a leading institution in archival digitization. In particular, emphasis is given to modern social trends related to preservation and to grass-root activities of public-spirited interest groups. The article highlights the fact that an efficient local repository creative process can be supported and driven by the commitment of volunteers – representatives of the community (e.g. OAP’s) – who play an important part in completing items for digital resources. The author focuses on legal aspects, copyright issues in particular, that oftentimes hamper, or even block, the efficacy of any digitization project. According to the author, digitization activities of grass-root and regional nature make way for a provision of efficient access to the internet space to communities, and thus the shared heritage of a community takes on a global dimension. The significance of a creation of an electronic repository is even more important in view of the fact that, in a way, it comes to the rescue of libraries that could face a catastrophic scenario of cultural devaluation and increasing civilizational outdateness.References
A. Tarkowski, E. Bendyk, Scenariusze przyszłości bibliotek, Warszawa 2011.
A. Tarkowski, J. Hofmokl, M. Wilkowski, Digitalizacja oddolna. Partycypacyjny wymiar procesu digitalizacji dziedzictwa [online], [dostęp: 14.04.2012], dostępny w internecie: http://www.nina.gov.pl/docs/instytut/ekspertyza-oddolna-digitalizacja.-partycypacyjny-wymiar-procesu-digitalizacji-dziedzictwa..pdf.
H. Hollender, Wstęp: Intencje i inicjatywy, w: Cyfrowy świat dokumentu, red. H. Hollender, Warszawa 2011.
Narodowe Archiwum Cyfrowe. Wizja. Projekt. Ludzie, red. P. Dudek, A. Kowalska, Warszawa 2010.
R. Golat, Aspekty prawne digitalizacji, w: Cyfrowy świat dokumentu, red. H. Hollender, Warszawa 2011.
Zalecenie Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 24 sierpnia 2006 roku w sprawie digitalizacji i udostępniania w internecie dorobku kulturowego oraz w sprawie ochrony zasobów cyfrowych, 2006/585/WE, Dz. U. UE. L. 06.236.28.
License
Copyright (c) 2012 Magdalena Turska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.