Abstract
The present article discusses the book plates designed by Bruno Schulz which the author of Sklepy cynamonowe [The Street of Crocodiles] created for his friends and acquaintances throughout his life. The book plates mainly feature erotic images that relate to specifically created topics and, quite frequently, are of somewhat murky and morally questionable provenance, since they clearly relate to masochistic threads, demonic women and their unbridled sensual indulgence. On a side note, the article also discusses other minor visual elements such as sketches, designs, blueprints, donation certificates, invitations, i.e. the so-called ephemera. These available snippets of ephemera become even more important as they allow us to explain the origins of the book plates under investigation. The underlying goal of the article, however, is to show that libraries and virtual space in general are, as it has been proved in time again and again, exactly the right place and areas of modern archival practice that allow us to catalogue, process and preserve these materials, thus make them ready for revival for future generations.
References
Arendt H., Myślenie, przeł. H. Buczyńska-Garewicz, oprac. M. Król, Warszawa: Czytelnik 2002.
Białe plamy w Schulzologii, red. M. Kitowska-Łysiak, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010.
Kitowska-Łysiak M., Schulzowskie marginalia, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007.
Postscripta do Brunona Schulza, red. A. Małczyńska, B. Małczyński, Wrocław: Wydawnictwo Chiazm 2008.
Schulz B., Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław: Wydawnictwo Biblioteki Narodowej 1989.
Schulz. Między mitem a filozofią, red. J. Michalik, P. Bursztyk, Gdańsk: slowo/obraz terytoria 2014.
Sikorski D.K., Symboliczny świat Brunona Schulza, Słupsk: Pomorska Akademia Pedagogiczna 2004.
Słownik schulzowski, red. W. Bolecki, J. Jarzębski, S. Rosiek, Gdańsk: słowo/obraz/terytoria 2003.
Stala K., Na marginesach rzeczywistości. O paradoksach przedstawiania w twórczości Brunona Schulza, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN 1995.
W ułamkach zwierciadła... Bruno Schulz w 110 rocznicę urodzin i 60 rocznicę śmierci, red. M. Kitowska-Łysiak, W. Panas, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2003.
License
Copyright (c) 2018 Iwona Grodź
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.