Abstract
The French section of the old and rare books department of Poznań University Library includes an interesting collection (bound volume) of the sixteenth century medical treatises published by Guillaume Rouillé and Paul Miraillet in Lyon that consists of two works by Galen: De naturalibus facultatibus libri tres (1548) and De bono et malo succo, liber unus (1547) as well as a treatise written by Donato Antonio Altomare: De alteratione, concoctione, digestione, praeparatione, ac purgatione: ex Hippocratis et Galeni sententia methodus (1548). The bound volume once belonged to Leonardo Botallo (1519-1587), an Italian anatomist and surgeon, court doctor to French kings. The text bears signs of his reading – there are numerous glosses on margins, underlined lines and hand-written comments in Latin. Even a cursory analysis of the notes (glosses), of Botallo’s critical remarks on Galen’s part in particular, allows us to examine the manifestation of the changes going on in medicine of the sixteenth century, i.e. the time when it reached a phase of being a fully-fledged modern branch of science. The presented general characteristics of the volume only makes an introduction to a more detailed study on the notes by Leonardo Botallo. Further studies would allow historians in medicine to reconstruct the views and opinions of the doctor from Asti in Piedmont that can testify to the attitude towards and approach to Galen’s work in the sixteenth century and to the contemporary debate surrounding their reception.References
Altomare D. A., De alteratione, concoctione, digestione, praeparatione, ac purgatione: ex Hippocratis et Galeni sententia methodus, Lugduni 1548, sygn. SD 316 I.
Boucher, J., Societé et mentalités autour de Henri III, t. 3, Lille–Paris 1981.
Brzeziński T., Dawna medycyna i lekarze. Studium kształtowania zawodu, w: Historia medycyny, red. T. Brzeziński, Warszawa 2000.
Brzeziński T., U podstaw nowożytnego pojmowania zdrowia i choroby, w: Historia medycyny, red. T. Brzeziński, Warszawa 2000.
Dizionario biografico degli Italiani, t. 13, Roma 1971.
Durling R.J., Linacre and medical humanism, w: Linacre Studies. Essays on the life and work of Thomas Linacre, Oxford 1977.
Ostrowska T., Rosé Józef Konstanty, PSB, t. 32, Wrocław 1989-1991.
Skalski J.H., W. Stembrowicz, Rys historyczny kardiologii światowej, w: Dzieje kardiologii w Polsce na tle kardiologii światowej, red. J. Kuch, A. Śródka, Warszawa 2004.
Szarejko P., Słownik lekarzy polskich XIX wieku, t. 4, Warszawa 1997.
Szumowski W., Filozofia medycyny, Kęty 2007.
Trapp J.B., Linacre, w: Lexikon des Mittelalters, t. V, kol. 1995-1996.
Wybór materiałów z sesji naukowej, Toruń 12-13 września 1980, red. W. Wróblewski, Toruń 1983.
Zajusz K., Wybrane zagadnienia z historii medycyny, Katowice 1982.
License
Copyright (c) 2009 Renata Wilgosiewicz – Skutecka, Alicja Szulc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.