Abstract
This paper discusses the binding of a set of letters of St. Hieronimus of Strydon, published in three volumes in the printing office of Jan Froben in Basel in 1524. The original owner of the volume was Jan Korzbok Witkowski (d. 1572), whose supralibros indicating the ownership of a book (and bearing his coat of arms and an inscription) was added to the bottom of the front cover page. The original book binding was done in 1527 in the workshop of Maciej of Przasnysz (also known as the Master of Angels Heads). It is a relatively early example of a copy embellished with architectural elements with the motif of a portico with arched tympanum. The binding is a representative example of the book binding technique that shows the influence of Italian book bindery on this particular craft in Poland in the first half of the sixteenth century.
References
Źródła
Archiwum Archidiecezjalne w Gnieźnie, sygn. BK 1507.
Biblioteka Jagiellońska, sygn. Medyc. 6600 IV; Przyb. 77/80; Przyb. 79/80; Przyb. 80/80; Przyb. 81/80.
Biblioteka Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, sygn. 47941 IV.
Bazy online
https://www.piccard-online.de [dostęp: 23.02.2019]
Opracowania
Dobrzyńska-Rybicka L., Dwie wielkopolskie biblioteki klasztorne, „Zapiski Muzealne” 1917/1918, t. 2–3, s. 3–29.
Franczak R., Oprawa „Homiliarum” z pełnopostaciowym wyciskiem radełka jagiellońskiego w zbiorach Archiwum Archidiecezjalnego w Gnieźnie, „Biblioteka” 2016, nr 20, s. 55–69.
Grzebień L., Organizacja bibliotek jezuickich w Polsce od XVI do XVIII wieku, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne” 1975, t. 31, s. 226–281.
Jacniacka M., Hieronim. Ikonografia, w: Encyklopedia katolicka, t. 6, Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1993, kol. 853–856.
Korytkowski J., Prałaci i kanonicy katedry metropolitalnej gnieźnieńskiej od roku 1000 aż do dni naszych. Podług źródeł archiwalnych, t. 3, Gniezno: Nakładem i drukiem J.B. Langiego 1883.
Krynicka M., Elementy figuralne dekoracji polskich opraw książkowych i ich związki z grafiką w pierwszym trzydziestoleciu XVI wieku, w: Dawna książka i kultura. Materiały międzynarodowej sesji naukowej z okazji pięćsetlecia sztuki drukarskiej w Polsce,
red. S. Grzeszczuk, A. Kawecka-Gryczowa, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1975.
Łętowski L., Katalog biskupów, prałatów i kanoników krakowskich, t. 3, Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego 1852.
Nuska B., Polski wpływ na formowanie się czeskiej renesansowej oprawy książkowej, „Ze Skarbca Kultury. Biuletyn informacyjny Zakładu Narodowego im. Ossolińskich”1964, t. 16, s. 132–186.
Pokora P., Pontificale Romanum z 1520 roku z biblioteki prymasa Macieja Drzewickiego. O odnalezieniu jednego z zaginionych klejnotów Biblioteki Katedralnej w Gnieźnie, „Biblioteka” 2013, nr 17, s. 37–51.
Pokora P., Muraszko M., Skarby drukarstwa i introligatorstwa ze zbiorów dawnej Biblioteki Katedralnej w Gnieźnie. Katalog wystawy w Bibliotece Raczyńskich, Poznań 5–30 maja 2015, Poznań – Gniezno: Instytut Historii UAM 2015.
Rulka K., Superekslibrisy w zbiorach Biblioteki Seminarium Duchownego we Włocławku, „Studia Włocławskie” 2003, t. 6, s. 527–557.
Storm van Leeuwen J., The Golden Age of Bookbindings in Cracow, 1400–1600, Kraków: Biblioteka Jagiellońska 2011.
Sztuka w Krakowie w latach 1350–1550. Wystawa urządzona w sześćsetletnią rocznicę założenia Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków: Muzeum Narodowe 1964.
Urban W., Korzbok Witkowski Jan, w: Polski słownik biograficzny, t. 14, Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich 1968–1969, s. 160–161.
Wagner A., Introligatorzy elit. O działalności Stanisława z Białej i Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich, w: Introligatorzy i ich klienci, red. A. Wagner, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2017, s. 73–92.
Wagner A., Nieznana oprawa dla Jana Łaskiego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Przyczynek do badań nad italianizmem w introligatorstwie polskim XVI wieku, „Biblioteka” 2012, t. 16, s. 23–57.
Wagner A., Oprawa o dekoracji architektonicznej w zbiorach Biblioteki Kórnickiej. Przyczynek do dziejów italianizmu w renesansowym introligatorstwie Poznania i Krakowa, „Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej” 2018, t. 35, s. 71–91.
Wagner A., Oprawy książkowe XIV–XVIII wieku w zbiorach Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu, cz. 1, Rzeczpospolita, Prusy, Dolny Śląsk. Katalog wystawy towarzyszącej III Ogólnopolskiej Konferencji Oprawoznawczej pt. „Zbiory polskie”, Toruń: Wojewódzka Biblioteka Publiczna – Książnica Kopernikańska w Toruniu 2018.
Wagner A., Prymas Maciej Drzewicki jako bibliofil. W pięćsetlecie powstania pierwszego polskiego ekslibrisu, Warszawa: Urząd Gminy i Miasta Drzewica 2016.
Wagner A., Superekslibris polski. Studium o kulturze bibliofilskiej i sztuce od średniowiecza do połowy XVII wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2016.
Wagner A., Włoskie wpływy w polskim introligatorstwie XV–XVI wieku, w: Tegumentologia polska dzisiaj, red. A. Wagner, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2015, s. 81–106.
Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII wieku. Typologia cech warsztatowych, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2014.
License
Copyright (c) 2019 Michał Muraszko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.