Abstract
This article focuses on the collection of funeral notices and memorabilia held in the resources of the Social Life Documents unit of the University Library in Poznań. The collection includes a large number of funeral notices and commemorative cards. Both types of texts can be distinguished by their function and characteristic features, though both are related components of the consituation of the contents of the text in terms of their approach to identifying the death of a specific person. Both funeral notices and funeral cards provide significant insights and constitute an important source in relevant social research that supports a deeper understanding of our communities.
References
Bakuła K., O zmarłych należy mówić tylko dobrze. Wartościowanie w nekrologu, kondolencjach i mowie pogrzebowej, „Polonistyka” 1996, nr 4, s. 225–228.
Dialog z tradycją, t. 6: Dawna i współczesna kultura funeralna, red. I. Steczko, R. Dźwigoł, Kraków: Collegium Columbinum 2017.
Dialog z tradycją, t. 7: Dawna i współczesna kultura funeralna, red. I. Steczko, R. Dźwigoł, Kraków: Collegium Columbinum 2018.
Jakosz M., Polskie nekrologi w prasie – sposoby wartościowania językowego (na przykładzie „Gazety Wyborczej”), „Postscriptum Polonistyczne” 2010, nr 2 (6), s. 219–234.
Jarkiewicz K., Znaki pamięci. O komemoratywnym charakterze obrazka religijnego, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne” 2017, nr 107, s. 167–179. DOI: https://doi.org/10.31743/abmk.12138
Kaptur E., Językowy kształt współczesnych nekrologów prasowych, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 2008.
Kerrigan M., Historia śmierci, zwyczaje i rytuały pogrzebowe od starożytności do czasów współczesnych, Warszawa: Bellona 2009.
Kolbuszewski J., Z głębokim żalem… O współczesnej nekrologii, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 1997.
Kubacka-Gorwecka M., Sobczak-Waliś M., Prochem jesteśmy i cieniem. Wspomnienia pośmiertne i nekrologi „Kaliszanina. Gazety miasta Kalisza i jego okolic” 1871–1892, Kalisz: Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka 2015.
Meier J., Zur Geschichte, Form, Funktion und Sprache von Totenzetteln, w: Sprache des Sterbens – Sprache des Todes. Linguistische und interdisziplinäre Perspektivierungen eines zentralen Aspekts menschlichen Daseins, red. Ch. Braun, Berlin – Boston: De Gruyter 2021, s. 265–279. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110694734-014
Pietrzyk A., Fotografia pogrzebowa w polskiej obyczajowości funeralnej wczoraj i dziś, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2015, t. 5, nr 5, s. 541–551. DOI: https://doi.org/10.15503/onis2015.541.551
Schulte M., Die Totenzettel aus dem ersten und zweiten Weltkrieg: Soziale Bedeutung für das Image der Männlichkeit. Thesis, Georgia State University 2011.
Śleziak M., Klepsydry na tle innych tekstów pożegnalnych, Wocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe 2018.
Śniadecka L., Musterbezogene funktionelle Varianz am Beispiel der Textsorte Sterbebild, „Germanica Wratislaviensia” 2011, t. 133: Ansätze und Tendenzen, s. 161–169.
Winiewicz-Wolska J., Karol Lanckoroński i jego wiedeńskie zbiory, t. 2: Katalog. Malarstwo, rzeźba, miniatura, Kraków: Zamek Królewski na Wawelu 2010.
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2004.
License
Copyright (c) 2022 Agnieszka Urbańska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.