The diversity of language of form - the visual and verbal nature of Liberature, the library collection from University Library in Poznań
PDF (Język Polski)

Keywords

liberature
space
verbality
visuality (mental image)
typography
non-linearity

How to Cite

Rybarczyk, A. (2024). The diversity of language of form - the visual and verbal nature of Liberature, the library collection from University Library in Poznań. Biblioteka, (27 (36), 151–175. https://doi.org/10.14746/b.2023.27.7

Number of views: 120


Number of downloads: 131

Abstract

This article discusses a number of examples of liberature works, in which the text and the material form of a book constitute an inseparable whole and the artistic message is transmitted not only through the verbal medium, but also through the author “speaking” via book as a whole, from the perspective of verbal and visual communication. The paper focuses on the following works: Anne Carson’s Nox, Herta Müller’s The Guard Takes His Comb, Zenon Fajfer and Katarzyna Bazarnik’s Oka-leczenie [Eyes-ore], Stéphane Mallarmé’s A Throw of the Dice will Never Abolish Chance, and Radosław Nowakowski’s (including the collection of poems Nieopisanie świata [Non-description of the world]). Verbal expressions of an idea or thought and the accompanying mental image in these works permeate and often overlap, thus adding new meanings to the existing ones, and in this way expand their interpretative implications, while the abundance of the solutions adopted by the authors is stunning. At every instance, this formal innovativeness, adjusted appropriately to the content, supports and revises the meanings in a given work, and additionally influences its reception providing incentives and new stimuli within the reading comprehension process.

https://doi.org/10.14746/b.2023.27.7
PDF (Język Polski)

References

Bernacki P., Polska książka artystyczna po 1989 roku w perspektywie bibliologicznej, wyd. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2020

Bolter J.D., Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, tłum. A. Małecka i M. Tabaczyński, wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2014

Carson A., Nox, wyd. New Directions Books, New York 2010

Chawrilska I., Korekta za pomocą literówki. Liberatura w kontekście rozważań genologicznych, w: „Er(r)go. Teoria-Literatura-Kultura”, nr 32 (1/2016)

Dawidek Gryglicka M., Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2012

Fajfer Z., Bazarnik K., Oka-leczenie, wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2009

Hendryk E., Liberatura – o nowych aspektach dialogu między literaturą i sztuką, w: „Rocznik Komparatystyczny” 2014/5

Hochuli J., Detal w typografii, tłum. A. Buk, wyd. d2d.pl, Kraków 2018

Ile stron ma liberatura? Z Katarzyną Bazarnik i Zenonem Fajferem rozmawia Adam Poprawa, w: „Tygodnik Powszechny” 44/2010

Lebda M., Typograficzne przestrzenie poezji, w: Typograficzne przestrzenie tekstu, pod red. K. Starachowicz i J. Knapa, wyd. LIBRON, Kraków 2014

Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, pod red. M. Górskiej-Olesińskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012

Łubocki J.M., Krój dedykowany – nowy typ krojów pisma, w: Typograficzne przestrzenie tekstu, pod red. K. Starachowicz i J. Knapa, wyd. LIBRON, Kraków 2014

Mallarmé S., Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku, tłum. T. Różycki, wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2005

Marek-Łucka M., Typografia – grafia, w: Typograficzne przestrzenie tekstu, pod red. K. Starachowicz i J. Knapa, wyd. LIBRON, Kraków 2014

Markowski M.P., Nicość i czcionka, w: S. Mallarmé, Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku, tłum. T. Różycki, wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2005

Müller H., Strażnik bierze swój grzebień. O odchodzeniu i odcięciu, tłum. A. Kożuch, wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2010

Nowakowski R., 6/7 rzeczy o drewnie, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2015

Nowakowski R., Correspondance, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2011

Nowakowski R., Coś w rodzaju kryminału somnambulicznego czyli 33 część Nieopisania świata, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2018

Nowakowski R., Cztery rzeczy o wodzie, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2015

Nowakowski R., Dlaczego moje książki są takie jakie są, w: Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architekturze słowa, pod red. K. Bazarnik, wyd. Universitas, Kraków 2002

Nowakowski R., Libro 2N, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2011

Nowakowski R., Nieopisanie świata część XVII, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2006

Nowakowski R., Nieposkładana teoria sztuki, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2009

Nowakowski R., Nieznaki drogowe, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2007

Nowakowski R., Norway to Kvikako, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2011

Nowakowski R., Tajna Kronika Sabiny, część trzecia: Piata jesień, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2012

Nowakowski R., Ulica Sienkiewicza w Kielcach, wyd. Liberatorium, Bodzentyn 2009

Przybyszewska A., Liberackość dzieła literackiego, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015 DOI: https://doi.org/10.18778/7969-617-4

Rypson P., Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2000

Tomaszewski A., Architektura książki: dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, wyd. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Warszawa 2011

Triumf typografii, tłum. M. Komorowska, wybór i oprac. H. Hoeks, E. Lentjes, wyd. d2d.pl, Kraków 2017

https://www.liberatorium.com/