Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Referencje
- Primary sources
- Balcerek , M., Dzieje opieki nad dzieckiem ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo, Warsaw 1977.
- Balcerek , M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Zarys historyczny, Warsaw 1981.
- Bobrowska -Beszta , B., Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Krakow 2012.
- Bobrowska -Nowak , W., Materiały pomocnicze do pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczej, Katowice 1979.
- Barczyk , P. Barczyk, Wybrane zagadnienia z historii resocjalizacji, Krakow 1999.
- Braido, P., System wychowawczy księdza Bisko, Turin 1956.
- Cian, L., Wychowanie w duchu ks. Bosko, Warsaw 2001.
- Czerwiec, M., Więzienioznawstwo, Warsaw 1958.
- Gościmska , A., “Róża Czacka - Matka Elżbieta (1876–1961)”, Szkoła Specjalna, no. 4, 1983.
- Grodecka , E., Historia niewidomych w zarysie, Warsaw 1996.
- Chmielewska , A., “Stosunek społeczeństwa do osób niepełnosprawnych na przestrzeni dziejów (ewolucja poglądów)”, Studia Pedagogica Uniwersitatis Stetinensis, no. 4, 2003.
- Chrobak , S., “Drogi nadziei-pedagogiczne intuicje księdza Bosko”, Szkoła Specjalna, no. 3,2008.
- Dziedzic, S., rewalidacja upośledzonych umysłowo, Warsaw 1970.
- Garbat , M., Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami, Gdynia, 2015.
- Gasik , W., “Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w wieku XIX i początkach XX w.”, [in:] S. Mauerberg (ed.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warsaw 1990.
- Grochowski , L., “Początki nauczania dzieci upośledzonych i zorganizowanej opieki nad moralnie zaniedbanymi”, [in:] S. Mauersberg (ed.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warsaw 1990.
- Grodecka , E., Historia niewidomych w zarysie, Warsaw 1996.
- Hamczyk , S., Wyniki badania inteligencji nieletnich przestępców, Warsaw 1917.
- Hellmann , J., “Z dziejów organizacji wychowania głuchych”, Szkoła Specjalna, no. 1–2, 1929/30.
- Kaniowska -Lewańska , I., Literatura dla dzieci i młodzieży od początku do roku 1964.
- Zarys rozwoju, wybór materiałów, Warsaw 1983.
- Karpińska , Z., “Zarys dziejów warszawskiego Instytutu Głuchoniemych i Ociemniałych w latach 1817–1917”, [in:] O. Lipkowski (ed.), O wychowaniu dzieci głuchych. W 150-lecie Instytutu Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie, Warsaw 1967.
- Kępski , Cz., Dziecko sieroce i opieka nad nim w Polsce w okresie międzywojennym, Lublin 1991.
- Kalinowski , M., Pełka , M., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warsaw 2003.
- Kirejczyk , K., Ewolucja systemów kształcenia dzieci głuchych, Warsaw 1967.
- Krawiecka , K., Śmiechowska -Petrovskij , E., Tempczyk -Nagórka , Ż, Selected aspects of psychosocial functioning of person with disabilities, Warsaw 2016.
- Krauze , A., “Niepełnosprawność: inny w paradygmacie humanistycznym”, [in:] Niepełnosprawność, no. 4, 2010.
- Kulbaka , J., “Szkolnictwo specjalne w polityce społeczno-oświatowej państwa w latach 1944–1948”. Przegląd Historyczno-Oświatowy, no. 3–4, 2005.
- Kulbaka , J., “Szkolnictwo specjalne w pracach ministerstwa oświaty w okresie przygotowań i realizacji planu sześcioletniego (1950–1955)”, Przegląd Historyczno-Oświatowy, no. 1–2, 2007.
- Kulbaka , J., “Szkolnictwo specjalne w pracach Ministerstwa Oświaty w latach 1956–1961”, Przegląd Historyczno-Oświatowy, no. 1–2, 2009.
- Kulbaka , J., Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Warsaw 2012.
- Kurdybacha , Ł. (ed.), Historia wychowania, vol. II, Warsaw 1964.
- Lipkowski , O., Wychowanie dzieci społecznie niedostosowanych, Warsaw 1966.
- Łój , E., “Dorobek pedagogiczny Zakładu Poprawczego w Chojnicach w 100-lecie jego działalności”, Przegląd Penitencjarny, no. 9, Warsaw 1996.
- Markiewiczowa , H., Działalność opiekuńczo-wychowawcza Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności 1814–1914, Warsaw 2002.
- Mauersberg , S. (ed.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warsaw 1990.
- Manczarski , A., “Historia nauczania głuchoniemych”, Nauczyciel Głuchoniemych i Niewidomych, no. 2–3, Warsaw 1934.
- Manczarski , A., “Instytut Głuchoniemych w Romanowie na Wołyniu”. Szkoła Specjalna, no. 2, 1935/36.
- Mogilnicki , A., “Dziecko wobec prawa”, Rocznik Pedagogiczny S. Dikstein (ed.), vol. I, Warsaw 1923.
- Nasierowski , T., Herczyńska , G., Myszka , D.M., Zagłada chorych psychicznie: pamięć i historia, Warsaw 2012.
- Nurowski , E., Surdopedagogika polska. Zarys historyczny, Warsaw 1983.
- Pękowska , M., Lwowskie zakłady dla głuchych i niewidomych dzieci w latach 1830–1914, Kielce 2003.
- Pelczar , J., Zarys dziejów miłosierdzia w Kościele katolickim, Krakow 1916.
- Raś , D., Przestępczość i wychowanie w dwudziestoleciu międzywojennym, Wybór tekstów, Krakow2011.
- Sahaj , T., “Problem niepełnosprawności w starożytnej kulturze greckiej: rozważania filozoficznospołeczne”, [in:] Roczniki Naukowe AWF w Poznaniu, bk. 52, 2003.
- Szczepankowski , B., “Ksiądz Anzelm Zygmunt – pierwszy surdopedagog polski”, Szkoła Specjalna, no. 5, 2007.
- Szczepankowski , B., Niesłyszący – Głusi – Głuchoniemi, Warsaw 1999.
- Tomasik , E., Materiały z dziejów opieki nad społecznie niedostosowanymi, Warsaw 1976.
- Urban, B., Stanik , J.M., Resocjalizacja, vol. I, Warsaw 2007.
- Walczak -Żochowska , A., Systemy postępowania z nieletnimi w państwach europejskich, Warsaw 1988.
- Walczakiewicz , F., Dzieje Instytutu Moralnej Poprawy Dzieci i Krótka Historia Kościoła w Mokotowie, Warsaw 1898.
- Wawrzynowski , M., Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo, Warsaw 1931.
- Winiarz, A., Szkolnictwo Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego, Lublin 2002.
- Wyczesany, J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Krakow 2007.
- Zasępa , E. (ed.), Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, Warsaw 2010.
- Print sources
- Dzieła Tadeusza Czackiego zebrane i wydane przez Hr. E. Raczyńskiego, vol. I–III, Poznań 1843–1845.
- Encyklopedia Wychowania, vol. 3, Warsaw 1938.
- Jachowicz S., Bajki i powiastki, Warsaw 1826.
- Kitowicz , J., Opis obyczajów i zwyczajów za panowania Augusta III, Warsaw 1985.
- Komeński , J.A., Wielka dydaktyka, Wrocław 1956.
- Miklaszewski , W., “Nowella w przedmiocie zmiany postanowień tyczących się oddawania i utrzymywania małoletnich przestępców w przytułkach poprawczych”, Rocznik Towarzystwa Osad Rolnych i Przytułków Rzemieślniczych, no. 4, 1891.
- Pestalozzi , J.H, Pisma pedagogiczne, Ossolineum 1972.
- Polski Słownik Biograficzny, vol. VI, 1948.
- Pamiętnik Warszawskiego Instytutu Głuchoniemych i Ociemniałych z lat 1869/70–1885/86.
- Skarbek , F., Zdanie sprawy z podróży po niektórych krajach Europy z polecenia rządu odbytej w zamiarze zwiedzenia zakładów dla ubogich i więzień, Warsaw 1830.
- Skarbek , F., Pisma pomniejsze, vol. II, “Pisma społeczne”, Warsaw 1837.
Referencje
Primary sources
Balcerek , M., Dzieje opieki nad dzieckiem ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo, Warsaw 1977.
Balcerek , M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Zarys historyczny, Warsaw 1981.
Bobrowska -Beszta , B., Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Krakow 2012.
Bobrowska -Nowak , W., Materiały pomocnicze do pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczej, Katowice 1979.
Barczyk , P. Barczyk, Wybrane zagadnienia z historii resocjalizacji, Krakow 1999.
Braido, P., System wychowawczy księdza Bisko, Turin 1956.
Cian, L., Wychowanie w duchu ks. Bosko, Warsaw 2001.
Czerwiec, M., Więzienioznawstwo, Warsaw 1958.
Gościmska , A., “Róża Czacka - Matka Elżbieta (1876–1961)”, Szkoła Specjalna, no. 4, 1983.
Grodecka , E., Historia niewidomych w zarysie, Warsaw 1996.
Chmielewska , A., “Stosunek społeczeństwa do osób niepełnosprawnych na przestrzeni dziejów (ewolucja poglądów)”, Studia Pedagogica Uniwersitatis Stetinensis, no. 4, 2003.
Chrobak , S., “Drogi nadziei-pedagogiczne intuicje księdza Bosko”, Szkoła Specjalna, no. 3,2008.
Dziedzic, S., rewalidacja upośledzonych umysłowo, Warsaw 1970.
Garbat , M., Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami, Gdynia, 2015.
Gasik , W., “Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w wieku XIX i początkach XX w.”, [in:] S. Mauerberg (ed.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warsaw 1990.
Grochowski , L., “Początki nauczania dzieci upośledzonych i zorganizowanej opieki nad moralnie zaniedbanymi”, [in:] S. Mauersberg (ed.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warsaw 1990.
Grodecka , E., Historia niewidomych w zarysie, Warsaw 1996.
Hamczyk , S., Wyniki badania inteligencji nieletnich przestępców, Warsaw 1917.
Hellmann , J., “Z dziejów organizacji wychowania głuchych”, Szkoła Specjalna, no. 1–2, 1929/30.
Kaniowska -Lewańska , I., Literatura dla dzieci i młodzieży od początku do roku 1964.
Zarys rozwoju, wybór materiałów, Warsaw 1983.
Karpińska , Z., “Zarys dziejów warszawskiego Instytutu Głuchoniemych i Ociemniałych w latach 1817–1917”, [in:] O. Lipkowski (ed.), O wychowaniu dzieci głuchych. W 150-lecie Instytutu Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie, Warsaw 1967.
Kępski , Cz., Dziecko sieroce i opieka nad nim w Polsce w okresie międzywojennym, Lublin 1991.
Kalinowski , M., Pełka , M., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warsaw 2003.
Kirejczyk , K., Ewolucja systemów kształcenia dzieci głuchych, Warsaw 1967.
Krawiecka , K., Śmiechowska -Petrovskij , E., Tempczyk -Nagórka , Ż, Selected aspects of psychosocial functioning of person with disabilities, Warsaw 2016.
Krauze , A., “Niepełnosprawność: inny w paradygmacie humanistycznym”, [in:] Niepełnosprawność, no. 4, 2010.
Kulbaka , J., “Szkolnictwo specjalne w polityce społeczno-oświatowej państwa w latach 1944–1948”. Przegląd Historyczno-Oświatowy, no. 3–4, 2005.
Kulbaka , J., “Szkolnictwo specjalne w pracach ministerstwa oświaty w okresie przygotowań i realizacji planu sześcioletniego (1950–1955)”, Przegląd Historyczno-Oświatowy, no. 1–2, 2007.
Kulbaka , J., “Szkolnictwo specjalne w pracach Ministerstwa Oświaty w latach 1956–1961”, Przegląd Historyczno-Oświatowy, no. 1–2, 2009.
Kulbaka , J., Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Warsaw 2012.
Kurdybacha , Ł. (ed.), Historia wychowania, vol. II, Warsaw 1964.
Lipkowski , O., Wychowanie dzieci społecznie niedostosowanych, Warsaw 1966.
Łój , E., “Dorobek pedagogiczny Zakładu Poprawczego w Chojnicach w 100-lecie jego działalności”, Przegląd Penitencjarny, no. 9, Warsaw 1996.
Markiewiczowa , H., Działalność opiekuńczo-wychowawcza Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności 1814–1914, Warsaw 2002.
Mauersberg , S. (ed.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warsaw 1990.
Manczarski , A., “Historia nauczania głuchoniemych”, Nauczyciel Głuchoniemych i Niewidomych, no. 2–3, Warsaw 1934.
Manczarski , A., “Instytut Głuchoniemych w Romanowie na Wołyniu”. Szkoła Specjalna, no. 2, 1935/36.
Mogilnicki , A., “Dziecko wobec prawa”, Rocznik Pedagogiczny S. Dikstein (ed.), vol. I, Warsaw 1923.
Nasierowski , T., Herczyńska , G., Myszka , D.M., Zagłada chorych psychicznie: pamięć i historia, Warsaw 2012.
Nurowski , E., Surdopedagogika polska. Zarys historyczny, Warsaw 1983.
Pękowska , M., Lwowskie zakłady dla głuchych i niewidomych dzieci w latach 1830–1914, Kielce 2003.
Pelczar , J., Zarys dziejów miłosierdzia w Kościele katolickim, Krakow 1916.
Raś , D., Przestępczość i wychowanie w dwudziestoleciu międzywojennym, Wybór tekstów, Krakow2011.
Sahaj , T., “Problem niepełnosprawności w starożytnej kulturze greckiej: rozważania filozoficznospołeczne”, [in:] Roczniki Naukowe AWF w Poznaniu, bk. 52, 2003.
Szczepankowski , B., “Ksiądz Anzelm Zygmunt – pierwszy surdopedagog polski”, Szkoła Specjalna, no. 5, 2007.
Szczepankowski , B., Niesłyszący – Głusi – Głuchoniemi, Warsaw 1999.
Tomasik , E., Materiały z dziejów opieki nad społecznie niedostosowanymi, Warsaw 1976.
Urban, B., Stanik , J.M., Resocjalizacja, vol. I, Warsaw 2007.
Walczak -Żochowska , A., Systemy postępowania z nieletnimi w państwach europejskich, Warsaw 1988.
Walczakiewicz , F., Dzieje Instytutu Moralnej Poprawy Dzieci i Krótka Historia Kościoła w Mokotowie, Warsaw 1898.
Wawrzynowski , M., Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo, Warsaw 1931.
Winiarz, A., Szkolnictwo Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego, Lublin 2002.
Wyczesany, J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Krakow 2007.
Zasępa , E. (ed.), Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, Warsaw 2010.
Print sources
Dzieła Tadeusza Czackiego zebrane i wydane przez Hr. E. Raczyńskiego, vol. I–III, Poznań 1843–1845.
Encyklopedia Wychowania, vol. 3, Warsaw 1938.
Jachowicz S., Bajki i powiastki, Warsaw 1826.
Kitowicz , J., Opis obyczajów i zwyczajów za panowania Augusta III, Warsaw 1985.
Komeński , J.A., Wielka dydaktyka, Wrocław 1956.
Miklaszewski , W., “Nowella w przedmiocie zmiany postanowień tyczących się oddawania i utrzymywania małoletnich przestępców w przytułkach poprawczych”, Rocznik Towarzystwa Osad Rolnych i Przytułków Rzemieślniczych, no. 4, 1891.
Pestalozzi , J.H, Pisma pedagogiczne, Ossolineum 1972.
Polski Słownik Biograficzny, vol. VI, 1948.
Pamiętnik Warszawskiego Instytutu Głuchoniemych i Ociemniałych z lat 1869/70–1885/86.
Skarbek , F., Zdanie sprawy z podróży po niektórych krajach Europy z polecenia rządu odbytej w zamiarze zwiedzenia zakładów dla ubogich i więzień, Warsaw 1830.
Skarbek , F., Pisma pomniejsze, vol. II, “Pisma społeczne”, Warsaw 1837.