Abstrakt
Mamy wspólnego wroga, mamy wspólną ojczyznę – to zdanie autorstwa Vinka Nikolicia doskonale opisuje jego biografię, twórczość i tragedię życiową. Ten poeta i działacz emigracyjny jest dobrze znany w Chorwacji ze względu na jego przynależność do chorwackiej kultury i literatury, a także z powodu kontrowersyjnych związków z ultranacjonalistycznym ruchem ustaszowskim, który rządził Niezależnym Państwem Chorwackim (1940-1945). Celem artykułu jest ukazanie w jaki sposób V. Nikolić stał się jednym z najważniejszych chorwackich działaczy emigracyjnych w czasach istnienia socjalistycznej Jugosławii i jak zmieniły się jego zapatrywania na kwestię niezależności Chorwacji podczas blisko pięćdziesięcioletniego pobytu na emigracji.
Bibliografia
Donat B., Ideje ustaškog pokreta i njihovo tumačenje u djelima ideologa i književnika w: Radovi Leksikogravskog zavoda Miroslav Krleža – Razdio za društvene i humanističke znanosti, red. D. Brozović, Zagreb 1995; http://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspxhttp://www.lzmk.hr/33-projekti/radovi-leksikografskoga-zavoda-miroslav-krleza/259-radovi-leksikografskoga-zavoda-miroslav-krleza-4?ID=26416 [dostęp: 17 kwietnia 2018].
Goldstein I., Goldstein S., Jasenovac i Bleiburg nisu iso, Zagreb 2011, s. 313-317.
Heges C., Fascists Reborn as Croatia's Founding Fathers, “New York Times”, 12th of April 1997; https://www.nytimes.com/1997/04/12/world/fascists-reborn-as-croatia-s-founding-fathers.html [dostęp: 18 kwietnia 2018].
Hrvatska enciklopedija; http://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=26416 [dostęp: 17 kwietnia 2018].
Hrvatska revija – Jubilarni zbornik 1951-1975, red. V. Nikolić, München-Barcelona 1976.
Irvine J.A., Tito, Hebrang i hrvatsko pitanje, 1943.-1944. w: "Časopis za suvremenu povijest", Vol. 24, No. 1, Zagreb 1992.
Grubišić V., Hrvatska književnost u egzilu, Knjižnica Hrvatske revije, Barcelona-München 1991.
„Hrvatska revija (kulturno – književni tromjesečnik: pokrenut godine 1951)” 1990, R. 40, nr 1 (München-Barcelona).
Jadranić B., Stajališta Hrvatske političke emigracije o hrvatskom proljeću iznesena u najznačajnijem emigrentskom časopisu Hrvatskoj reviji, „Časopis za suvremenu povijest” 2003, t. 35, nr 2; https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=150301 [dostęp: 17 kwietnia 2018].
Jakir A., Vulić P., Recepcija Bleiburga u hrvatskoj javnosti kao tema povijesnog istraživanja, „Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu” 2016, nr 6-7; https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=227856 [dostęp: 20 kwietnia 2018].
Jelčić D., Predgovor w: Vladimir Kovačić, Vinko Nikolić – Izabrana djela, Stoljeća hrvatske književnosti, red. V. Pavletić, przyg. D. Jelčić, Zagreb 1997, t. 21.
Jelić-Butić F., Ustaše i Nezavisna Država Hrvatska 1941-1945, Zagreb 1977.
Kovačić V., Nikolić V., Izabrana djela. Stoljeća hrvatske književnosti, red. V. Pavletić, przyg. D. Jelčić, Zagreb 1997, t. 21.
Mirth K., S Nikolićeva puta povratka domovini s hrvatskom revijom, "Hrvatska revija" 1997, nr 47, s. 435-445.
Nikolić V., Molitva za moju Hrvatsku, Buenos Aires 1949.
Nikolić V., Predgovor, w: V. Grubišić, Hrvatska književnost u egzilu, Barcelona-München 1991.
Nikolić V., Predgovor w: Hrvatska revija – Jubilarni zbornik 1951-1975, red. V. Nikolić, München-Barcelona 1976.
Tko je tko u NDH - Hrvatska 1941-1945, red. Z. Dizdar, M. Grčić, S. Ravlić, D. Stuparić, Zagreb 1997.
Yeomans R., Army Educators and the Making of a “Total Man” in Late Fascist Croatia, Rory Yeomans w: The "New Man" in Radical Right Ideology and Practice, 1919-45, M. Feldman, J. Dagnino, P. Stocker, London 2018.
Yeomans R., Cults of Death and Fantasies of Annihilation: the Croatian Ustasha Movement in Power, 1941-1945 w: “Central Europe” 2005, t. 3, nr 2; https://www.academia.edu/8131714/Cults_of_Death_and_Fantasies_of_Annihilation_The_Croatian_Ustasha_Movement_in_Power_1941_45 [dostęp: 17 lutego 2019].
Zacharias M.J., Chorwacka "wiosna" i serbski "liberalizm": konflikty polityczne w Jugosławii na początku lat siedemdziesiątych, „Dzieje Najnowsze” 2000, t. 32, nr 2; http://bazhum.muzhp.pl/czasopismo/309/?idno=1643 [dostęp: 17 kwietnia 2018].
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.