Abstrakt
This essay examines how comics and graphic novels can be used in multicultural German-language-lessons. It demonstrates the correlation between visual literacy and reading comprehension and shows different methods – analytical, productive and creative. Furthermore it focuses on the language of comics and on their semiotic diversity.Bibliografia
Abraham, U. 2012. Filme im Deutschunterricht. Stuttgart: Klett Kallmeyer.
Dijk, T.A. van, Kintsch, W. 1983. Strategies of Discourse Comprehension. London: Academic Press Incorporated.
Eisner, W. 1998. Grafisches Erzählen. Graphic Story Telling. Wimmelbach: Comic Press Verlag.
Gadamer, H.-G. 1990. Hermeneutik: Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Gesammelte Werke. Band 1. Tübingen: Mohr Siebek.
Gold, A. 2007. Lesen kann man lernen. Lesestrategien für das 5. und 6. Schuljahr. Göttingen:Vandenhoeck und Ruprecht.
Hallet, W. 2010. Viewing cultures: Kulturelles Sehen und Bildverstehen im Fremdsprachenunterricht.In: Hecke, C., Suhrkamp, C. (Hrsg.). Bilder im Fremdsprachenunterricht. Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Tübingen: Narr, 26-54.
Hallet, W. 2012. Graphic Novels. Literarsches und multiliterales Lernen mit Comic- Romanen. In: Der Fremdsprachlichen Unterricht Englisch, 117/ 46, 2-9.
Horus 2005. Schiller! Eine Comic-Novelle. Köln: Egmont.
Iser, W. 1975. Im Lichte der Kritik. In: Warning, R. (Hrsg.). Rezeptionsästhetik: Theorie und Praxis. München: Fink, 25-342.
Karg, I. Kuzminykh, K. 2014. Sprache und Literatur als Bildungskomponenten. Frankfurt a.M.: Peter Lang.
Kintsch, W. 1998. Comprehension. A Paradigm for Cognition. Cambridge: University Press.
Koch, P. Oesterreicher W., 1985. Sprache der Nähe – Sprache der Distanz. Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Spannungsfeld von Sprachtheorie und Sprachgeschichte. In: Romantisches Jahrbuch, 36, 15-43.
Koch, S. 2009. Literatur – Film – Unterricht: Bewertungsgrundlagen und didaktisches Potenzial
der Literaturverfilmung für den Deutschunterricht am Beispiel „Eyes Wide Shut”. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Köppert, C. 1999. Innere Bilder zu laufenden Bildern. In: Praxis Deutsch, 154, 53-59.
Kreitz, I. 2009. Pünktchen und Anton. Hamburg: Dressler.
Kreitz, I. 2012. Emil und die Detektive. Hamburg: Dressler.
McCloud, S. 2001. Comics richtig lesen. Hamburg: Carsen.
Monaco, J. 2000. Kunst, Technik, Sprache, Geschichte und Theorie des Films und der Medien.
Mit einer Einführung in Multimedia. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Monnin, K. 2009. Teaching Graphic Novels. Gainesville: Maupin House Publishing.
Pierce, C.S. 1931–1958. Collected Papers 1-8. Cambridge: Haravrd University Press.
Sanchez-Stockhammer, C. 2012. Comicsprache – leichte Sprache? In: Pietrini, D. (Hrsg.). Die Sprache(n) der Comics. Heidelberg: Martin Meidenbauer, 55-75.
Schüwer, M. 2008. Wie Comics erzählen. Grundriss einer intermedialen Erzähltheorie der graphischen Literatur. Tier: WVT.
Schüwer, M. 2012. Laute malen: Zum Status der Schrift in Comics. In: Pietrini, D. (Hrsg.). Die Sprache(n) der Comics. Heidelberg: Martin Meidenbauer, 15-33.
Welke, M. 1972. Die Sprache der Comics. Frankfurt a.M.: dipa.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).