Glottodidaktik und ihre Entwicklung
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Chomsky, N., 1965. Aspects of the Theory of Syntax, Cambridge: MIT.
- Dakowska, M., 1994. Glottodydaktyka jako nauka. In: Grucza, F. (Hrsg.). Polska szkoła lingwistyki stosowanej. Warszawa: WUW, 65-79.
- Dakowska, M., 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa:PWN.
- Grucza, F., 1976. Dziedzina lingwistyki stosowanej. In: Grucza, F. (Hrsg.). Lingwistyka stosowana i glottodydaktyka. Warszawa: WUW, 7-22.
- Grucza, F., 1978. Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej. In: Grucza, F. (Hrsg.). Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa: WUW, 7-26.
- Grucza, F., 1979. Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945-1975. In: Grucza, F. (Hrsg.). Polska myśl glottodydaktyczna, Warszawa: PWN, 5-17.
- Grucza, F., 1983. Zum Gegenstand und zur inneren Gliederung der Linguistik und der Glottodidaktik. Kwartalnik Neofilologiczny XXX/3, 217-234.
- Grucza, F., 1988. O filologii, neofilologii i kształceniu nauczycieli języków obcych. In:Grucza, F. (Hrsg.). Problemy kształcenia nauczycieli języków obcych. Materiały Sympozjum ILS w Jaszowcu 07.-10.11. 1985. Warszawa: WUW, 17-67.
- Grucza, F., 1989. Język a kultura, bilingwizm a bikulturyzm: lingwistyczne i glottodydaktyczne aspekty interlingwalnych i interkulturowych różnic oraz zbieżności. In:Grucza F. (Hrsg.). Bilingwizm, bikulturyzm, implikacje glottodydaktyczne. Warszawa: WUW, 9-49.
- Grucza, F., 1990. Linguistik-semantische Bemerkungen zum Thema ‘die Wissenschaft(en)’ in der Entwicklung. Kaszyński, S.H. (Hrsg.). Die Wissenschaft in der Entwicklung. Perspektiven 2000. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 73-96.
- Grucza, F., 1993a. Zagadnienia ontologii lingwistycznej: O językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu. In: Bartmiński, J. (Hrsg.). Opuscula Logopedica In honorem Leonis Kaczmarek. Lublin: UMCS, 25-47.
- Grucza, F., 1994. O wieloznaczności wyrazu ‘język’, heterogeniczności wiązanych z nim desygnatów i istocie rzeczywistych języków ludzkich. Przegląd Glottodydaktyczny 13, 7-37.
- Grucza, F., 1996. Sytuacja polskiego świata nauki języków obcych przed i po 1989. In: Grucza, F. (Hrsg.). Przegląd Glottodydaktyczny 15, s. 5-36.
- Grucza, F., 1997. Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki. In: Grucza, F., Dakowska, M. (Hrsg.). Podejście kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Warszawa: WUW, 7-21.
- Grucza, F., 1999. Współczesna polska polityka językowa w zakresie nauki języków obcych. In: Mazur, J. (Hrsg.). Polska polityka językowa na przełomie tysiącleci. Lublin: UMCS, s. 73-98.
- Grucza, F., 2000. (Neu-)Philologien –Fremdsprachenlehrerausbildung – Glottodidaktik/Sprachlerhforschung. In: Helbig, B., Kleppin, K., Königs, F.G. (Hrsg.). Sprachlehrforschung im Wandel. Tübingen: Stauffenburg, 97-111.
- Grucza, F., 2001. Deutschunterricht und Germanistikstudium in Polen. In: Helbig, G.,Götze, L., Henrici, G., Krumm, H.-J. (Hrsg.). Deutsch als Fremdsprache. Ein Internationales Handbuch. Berlin: Walter de Gruyter, 1528-1543.
- Grucza, F., 2006. Glottodydaktyka: nauka – praca naukowa – wiedza. Przegląd Glottodydaktyczny 20. Warszawa: KJS, 5-26.
- Grucza, F., 2007a. Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia. Warszawa: Euro-Edukacja.
- Grucza, F., 2007b. Über den Status der Angewandten Linguistik. In: Grucza, F., Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia. Warszawa: Euro-Edukacja, 349-370.
- Grucza, F., 2007c. Was kann die Linguistik leisten? Wozu Angewandte Linguistik?Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiagniecia. Warszawa: Euro-Edukacja, 371-383.
- Grucza, F., 2008. Die Welt der Germanistik und des Deutschen: Zu ihrer Natur, ihrem Umfang und gegenseitiger Abhängigkeit. In: Stebler, M. (Hrsg.). Nicht nur ein Grund für Dankbarkeit. Lublin, 25-43.
- Grucza, F., 2010. Deutsch in Polen. In: Krumm, H-J., Fandrych, Ch., Hufeisen, Riemer, B.(Hrsg.). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein Internationales Handbuch, 1761-1766.
- Grucza, F., 2012. Zum Gegenstand und zu den Aufgaben der Anthropozentrischen Linguistik,Kulturologie und Kommunikologie sowie zur gegenseitigen Vernetzung dieser Erkenntnisbereiche. Kwartalnik Neofilologiczny, LIX, 3, 227-344.
- Grucza, S., 2000. Kommunikative Adäquatheit glottodidaktischer Texte – zur Kritik des sog. Authentizitätspostulats. Adekwatność komunikacyjna tekstów glottodydaktycznych– krytyka tzw. postulatu autentyczności. In: Niemiecki w dialogu/ Deutsch im Dialog, 2/1, Warszawa: Graf-Punkt, 73-103.
- Kic-Drgas, J., 2013. Fremdsprachenlernen im Seniorenalter. Entwicklung und Evaluation von Lehr- und Lernmaterialien für Senioren. Wrocław, Dresden: Neisse Verlag.
- Königs, F.G., 2012. Immer wieder und immer noch aktuell: das Verhältnis von Theorie und Praxis bei der Erforschung des Lehrens und Lernens fremder Sprachen und in der Ausbildung von Fremdsprachenlehrerinnen und –lehrern. In: Olpińska-Szkiełko, M., Grucza, S., Berdychowska, Z., Żmudzki, J. (Hrsg.). Der Mensch und seine Sprachen. Festschrift für Professor Franciszek Grucza. Frankfurt am Main: Lang, 358-396.
- Lewicka, G., 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: ATUT.
- Olpińska, M., 2009. Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i koncepcji glottodydaktycznych.Warszawa: Euro-Edukacja.
- Pfeiffer, W., 1986. Wissenschaftstheoretische Grundlagen der Fremdsprachendidaktik,DaF 4, 215-219.
- Pfeiffer, W., 1987. Zur Methodologie der Methodiken. In: Lörscher, W., Schulze R., (Hg.)Perspectives on Language and Performance. Tübingen: Narr, 976-992.
- Pfeiffer, W., 1992. Eine Sprache für alle oder für jeden eine? Sprachenvielfalt und „Interkulturalität”als Basis einer europäischen Integration. Neuere Sprachen, 91:4/5, 369-374.
- Pfeiffer, W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
- Skowronek, B., 1997. Methodologische Rekonstruktion glottodidaktischer Theorien. Poznań:UAM.
- Skowronek, B., 1999. Methodologische Rekonstruktion der glottodidaktischen Theorie von Professor Ludwik Zabrocki. In: Linguam amicabilem facere, 443-445.
- Sopata, A., 2009. Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweitspracherwerbs.Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext. Poznań: UAM.
- Szczodrowski, M., 1988. Statyczne i dynamiczne struktury języka w aspekcie glottodydaktycznym. In: Wydawnictwa Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. T. (CX-X) 35 Szczecin: Wydawnictwa Naukowe.
- Szczodrowski, M., 1990. Der fremdsprachliche Mechanismus: Konstituerung und Funktionieren. In: Pfeiffer W. (Hg.): Deutsch als Fremdsprache in der Deutschlehrerausbildung und -fortbildung. Poznań: UAM.
- Szczodrowski, M., 1994. Zur Funktionsweise des fremdsprachlichen Mechnismus. In: Halwachs, D.W., Stütz I., (Hg.). Sprache – Sprechen – Handeln. Tübingen: Niemeyer Verlag.
- Szczodrowski, M., 1997. Zur Spezifik der fremdsprachlichen Kodematik. Studia Germanica Posnaniensia XXIII, Poznań: UAM.
- Szczodrowski, M., 1999. Begriffsbestimmungen der Sprech- und Sprachmatrizen bei Zabrocki. In: Bańczerowski J., Zgółka T. (Hrsg.). Linguam ambicabilem facere. Ludovivo Zabrocki in memoriam. Poznań: UAM.
- Szczodrowski, M., 2004. Glottokodematyka a nauka języków obcych. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
- Szczodrowski, M., 2006. Angewandte Linguistik in fremdsprachenunterrichtlicher Perspektive. Studia Germanica Gedaniensia, 14, 11-23.
- Szczodrowski, M., 2009. Fremdsprachliche Lehr-Lern-Vorgänge im kodematischen Blickfeld. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
- Wilczyńska, W., 1999. Uczyć się czy być nauczanym. O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
- Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A., 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce.Kraków: AVALON.
- Wysocka, M., 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Zabrocki, L., 1962. Reorganizacja studiów neofilologicznych. Życie Szkoły Wyższej, X/5,43-51.
- Zabrocki, L., 1963. Wspólnoty komunikatywne w genezie i rozwoju języka niemieckiego, Wrocław: PWN.
- Zabrocki, L., 1966a. Kodematische Grundlagen der Theorie des Fremdsprachenunterrichts.Glottodidactica 1, 3-42.
- Zabrocki, L., 1966b. Językoznawcze podstawy metodyki nauczania języków obcych. Warszawa:PWN.
- Zabrocki, L., 1967. Profil absolwenta neofilologii. Życie Szkoły Wyższej XV/9, 54-64.
- Zabrocki, L., 1975. Kybernetische Modelle der sprachlichen Komunikation, Wrocław–Warszawa–Kraków: PWN.
- Zawadzka, E., 2004. Nauczanie języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.