Glottodidaktik und ihre Entwicklung

Main Article Content

Barbara Skowronek

Abstrakt

Glottodidactics as a scientific discipline related to the theory and practice of teaching foreign langueges in Poland. It is originated in Poland, at Adam Mickiewicz University, was created by Professor Ludwik Zabrocki, who founded an international journal Glottodidactica dealing with applied linguistics in 1966.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Skowronek, B. (2014). Glottodidaktik und ihre Entwicklung. Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, 41(1), 21-35. https://doi.org/10.14746/gl.2014.41.1.2
Dział
Artykuły

Bibliografia

  1. Chomsky, N., 1965. Aspects of the Theory of Syntax, Cambridge: MIT.
  2. Dakowska, M., 1994. Glottodydaktyka jako nauka. In: Grucza, F. (Hrsg.). Polska szkoła lingwistyki stosowanej. Warszawa: WUW, 65-79.
  3. Dakowska, M., 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa:PWN.
  4. Grucza, F., 1976. Dziedzina lingwistyki stosowanej. In: Grucza, F. (Hrsg.). Lingwistyka stosowana i glottodydaktyka. Warszawa: WUW, 7-22.
  5. Grucza, F., 1978. Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej. In: Grucza, F. (Hrsg.). Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa: WUW, 7-26.
  6. Grucza, F., 1979. Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945-1975. In: Grucza, F. (Hrsg.). Polska myśl glottodydaktyczna, Warszawa: PWN, 5-17.
  7. Grucza, F., 1983. Zum Gegenstand und zur inneren Gliederung der Linguistik und der Glottodidaktik. Kwartalnik Neofilologiczny XXX/3, 217-234.
  8. Grucza, F., 1988. O filologii, neofilologii i kształceniu nauczycieli języków obcych. In:Grucza, F. (Hrsg.). Problemy kształcenia nauczycieli języków obcych. Materiały Sympozjum ILS w Jaszowcu 07.-10.11. 1985. Warszawa: WUW, 17-67.
  9. Grucza, F., 1989. Język a kultura, bilingwizm a bikulturyzm: lingwistyczne i glottodydaktyczne aspekty interlingwalnych i interkulturowych różnic oraz zbieżności. In:Grucza F. (Hrsg.). Bilingwizm, bikulturyzm, implikacje glottodydaktyczne. Warszawa: WUW, 9-49.
  10. Grucza, F., 1990. Linguistik-semantische Bemerkungen zum Thema ‘die Wissenschaft(en)’ in der Entwicklung. Kaszyński, S.H. (Hrsg.). Die Wissenschaft in der Entwicklung. Perspektiven 2000. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 73-96.
  11. Grucza, F., 1993a. Zagadnienia ontologii lingwistycznej: O językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu. In: Bartmiński, J. (Hrsg.). Opuscula Logopedica In honorem Leonis Kaczmarek. Lublin: UMCS, 25-47.
  12. Grucza, F., 1994. O wieloznaczności wyrazu ‘język’, heterogeniczności wiązanych z nim desygnatów i istocie rzeczywistych języków ludzkich. Przegląd Glottodydaktyczny 13, 7-37.
  13. Grucza, F., 1996. Sytuacja polskiego świata nauki języków obcych przed i po 1989. In: Grucza, F. (Hrsg.). Przegląd Glottodydaktyczny 15, s. 5-36.
  14. Grucza, F., 1997. Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki. In: Grucza, F., Dakowska, M. (Hrsg.). Podejście kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Warszawa: WUW, 7-21.
  15. Grucza, F., 1999. Współczesna polska polityka językowa w zakresie nauki języków obcych. In: Mazur, J. (Hrsg.). Polska polityka językowa na przełomie tysiącleci. Lublin: UMCS, s. 73-98.
  16. Grucza, F., 2000. (Neu-)Philologien –Fremdsprachenlehrerausbildung – Glottodidaktik/Sprachlerhforschung. In: Helbig, B., Kleppin, K., Königs, F.G. (Hrsg.). Sprachlehrforschung im Wandel. Tübingen: Stauffenburg, 97-111.
  17. Grucza, F., 2001. Deutschunterricht und Germanistikstudium in Polen. In: Helbig, G.,Götze, L., Henrici, G., Krumm, H.-J. (Hrsg.). Deutsch als Fremdsprache. Ein Internationales Handbuch. Berlin: Walter de Gruyter, 1528-1543.
  18. Grucza, F., 2006. Glottodydaktyka: nauka – praca naukowa – wiedza. Przegląd Glottodydaktyczny 20. Warszawa: KJS, 5-26.
  19. Grucza, F., 2007a. Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia. Warszawa: Euro-Edukacja.
  20. Grucza, F., 2007b. Über den Status der Angewandten Linguistik. In: Grucza, F., Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia. Warszawa: Euro-Edukacja, 349-370.
  21. Grucza, F., 2007c. Was kann die Linguistik leisten? Wozu Angewandte Linguistik?Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiagniecia. Warszawa: Euro-Edukacja, 371-383.
  22. Grucza, F., 2008. Die Welt der Germanistik und des Deutschen: Zu ihrer Natur, ihrem Umfang und gegenseitiger Abhängigkeit. In: Stebler, M. (Hrsg.). Nicht nur ein Grund für Dankbarkeit. Lublin, 25-43.
  23. Grucza, F., 2010. Deutsch in Polen. In: Krumm, H-J., Fandrych, Ch., Hufeisen, Riemer, B.(Hrsg.). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein Internationales Handbuch, 1761-1766.
  24. Grucza, F., 2012. Zum Gegenstand und zu den Aufgaben der Anthropozentrischen Linguistik,Kulturologie und Kommunikologie sowie zur gegenseitigen Vernetzung dieser Erkenntnisbereiche. Kwartalnik Neofilologiczny, LIX, 3, 227-344.
  25. Grucza, S., 2000. Kommunikative Adäquatheit glottodidaktischer Texte – zur Kritik des sog. Authentizitätspostulats. Adekwatność komunikacyjna tekstów glottodydaktycznych– krytyka tzw. postulatu autentyczności. In: Niemiecki w dialogu/ Deutsch im Dialog, 2/1, Warszawa: Graf-Punkt, 73-103.
  26. Kic-Drgas, J., 2013. Fremdsprachenlernen im Seniorenalter. Entwicklung und Evaluation von Lehr- und Lernmaterialien für Senioren. Wrocław, Dresden: Neisse Verlag.
  27. Königs, F.G., 2012. Immer wieder und immer noch aktuell: das Verhältnis von Theorie und Praxis bei der Erforschung des Lehrens und Lernens fremder Sprachen und in der Ausbildung von Fremdsprachenlehrerinnen und –lehrern. In: Olpińska-Szkiełko, M., Grucza, S., Berdychowska, Z., Żmudzki, J. (Hrsg.). Der Mensch und seine Sprachen. Festschrift für Professor Franciszek Grucza. Frankfurt am Main: Lang, 358-396.
  28. Lewicka, G., 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: ATUT.
  29. Olpińska, M., 2009. Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i koncepcji glottodydaktycznych.Warszawa: Euro-Edukacja.
  30. Pfeiffer, W., 1986. Wissenschaftstheoretische Grundlagen der Fremdsprachendidaktik,DaF 4, 215-219.
  31. Pfeiffer, W., 1987. Zur Methodologie der Methodiken. In: Lörscher, W., Schulze R., (Hg.)Perspectives on Language and Performance. Tübingen: Narr, 976-992.
  32. Pfeiffer, W., 1992. Eine Sprache für alle oder für jeden eine? Sprachenvielfalt und „Interkulturalität”als Basis einer europäischen Integration. Neuere Sprachen, 91:4/5, 369-374.
  33. Pfeiffer, W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
  34. Skowronek, B., 1997. Methodologische Rekonstruktion glottodidaktischer Theorien. Poznań:UAM.
  35. Skowronek, B., 1999. Methodologische Rekonstruktion der glottodidaktischen Theorie von Professor Ludwik Zabrocki. In: Linguam amicabilem facere, 443-445.
  36. Sopata, A., 2009. Erwerbstheoretische und glottodidaktische Aspekte des frühen Zweitspracherwerbs.Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext. Poznań: UAM.
  37. Szczodrowski, M., 1988. Statyczne i dynamiczne struktury języka w aspekcie glottodydaktycznym. In: Wydawnictwa Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. T. (CX-X) 35 Szczecin: Wydawnictwa Naukowe.
  38. Szczodrowski, M., 1990. Der fremdsprachliche Mechanismus: Konstituerung und Funktionieren. In: Pfeiffer W. (Hg.): Deutsch als Fremdsprache in der Deutschlehrerausbildung und -fortbildung. Poznań: UAM.
  39. Szczodrowski, M., 1994. Zur Funktionsweise des fremdsprachlichen Mechnismus. In: Halwachs, D.W., Stütz I., (Hg.). Sprache – Sprechen – Handeln. Tübingen: Niemeyer Verlag.
  40. Szczodrowski, M., 1997. Zur Spezifik der fremdsprachlichen Kodematik. Studia Germanica Posnaniensia XXIII, Poznań: UAM.
  41. Szczodrowski, M., 1999. Begriffsbestimmungen der Sprech- und Sprachmatrizen bei Zabrocki. In: Bańczerowski J., Zgółka T. (Hrsg.). Linguam ambicabilem facere. Ludovivo Zabrocki in memoriam. Poznań: UAM.
  42. Szczodrowski, M., 2004. Glottokodematyka a nauka języków obcych. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
  43. Szczodrowski, M., 2006. Angewandte Linguistik in fremdsprachenunterrichtlicher Perspektive. Studia Germanica Gedaniensia, 14, 11-23.
  44. Szczodrowski, M., 2009. Fremdsprachliche Lehr-Lern-Vorgänge im kodematischen Blickfeld. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
  45. Wilczyńska, W., 1999. Uczyć się czy być nauczanym. O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
  46. Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A., 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce.Kraków: AVALON.
  47. Wysocka, M., 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  48. Zabrocki, L., 1962. Reorganizacja studiów neofilologicznych. Życie Szkoły Wyższej, X/5,43-51.
  49. Zabrocki, L., 1963. Wspólnoty komunikatywne w genezie i rozwoju języka niemieckiego, Wrocław: PWN.
  50. Zabrocki, L., 1966a. Kodematische Grundlagen der Theorie des Fremdsprachenunterrichts.Glottodidactica 1, 3-42.
  51. Zabrocki, L., 1966b. Językoznawcze podstawy metodyki nauczania języków obcych. Warszawa:PWN.
  52. Zabrocki, L., 1967. Profil absolwenta neofilologii. Życie Szkoły Wyższej XV/9, 54-64.
  53. Zabrocki, L., 1975. Kybernetische Modelle der sprachlichen Komunikation, Wrocław–Warszawa–Kraków: PWN.
  54. Zawadzka, E., 2004. Nauczanie języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.