Formelhaft oder nicht? Die wichtigsten Merkmale der formelhaften Sequenzen
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Aguado, K., 2002. Imitation als Erwerbsstrategie. Interaktive und kognitive Dimensionen des Fremdsprachenerwerbs (Habilitationsschrift), Bielefeld.
- Bannard, C., Lieven, E., 2009. Repetition and Reuse in Child Language Learning. In: Corrigan, R., Moravcsik, E.A., Ouali, H., Wheatley, K.M. (eds), Formulaic Language Volume 2: Acquisition, loss, psychological reality, and functional explanations. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 297-321.
- Bolinger, D., 1976. Meaning and memory. In: Forum Linguisticum 1 ,1 -1 4.
- Brown, R., 1973. A first language: The early stages. London: George & Unwin.
- Eubank, L., 1987. The acquisition of German negation by formal language learners. In: VanPatten, B., Dvorak, T., Lee, J. (eds), Foreign language learning: A research perspective. Clevedon, UK: Multilingual Matters, 33-51.
- Ellis, N.C., Frey, E., 2009. The psycholinguistic reality of collocation and semantic prosody (2): Affective priming. In: Corrigan, R., Moravcsik, E.A., Ouali, H., Wheatley, K.M. (eds), Formulaic Language Volume 2: Acquisition, loss, psychological reality, and functional explanations. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 473-497.
- Handwerker, B., 2002. Chunks, Raster und Regeln. Vom Lexikon zur Grammatik in der Fremdsprachenvermittlung. In: Börner, W., Vogel, K. (Hrsg.), Grammatik und Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Gunter Narr, 207-230.
- Handwerker, B., Madlener, K. (2009). Chunks fü r Deutsch als Fremdsprache. Theoretischer Hintergrund
- und Prototyp einer multimedialen Lemumgebung (mit DVD). Hohengehren: Schneider Verlag.
- Hickey, T., 1993. Identifying formulas in first language acquisition. In: Journal o f Child Language 20, 27-41.
- Kapatsinski, V., Radicke, ]., 2009. Frequency and the emergence of prefabs: Evidence from monitoring. In: Corrigan, R., Moravcsik, E.A., Ouali, H., Wheatley, K.M. (eds), Formulaic Language Volume 2: Acquisition, loss, psychological reality, and functional explanations. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 499-520.
- Kuiper, K., Haggo, D., 1984. Livestock auctions, oral poetry, and ordinary language. In: Language in Society 13, 205-234.
- Lewicki, R., 2002. Guten Tag. Wie geht's? - Dziękuję, wszystko w porządku. Zur Entwicklung der rezeptiven bilingualen Kompetenz. In: Neveling, C. (Hrsg.), Perspektiven fü r die zukünftige Fremdsprachendidaktik, Tübingen: Gunter Narr, 75-88.
- Miller, G. A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. In: Psychological Review 63, 81-97.
- Mitchell, R., Martin, C., 1997. Rote learning, creativity and "understanding" in classroom foreign language teaching. Language Teaching Research 1 ,1 -2 7 .
- Moon, R., 1992. Textual aspects of fixed expressions in learners’ dictionaries. In: Amaud, P.J., Bejoint, H. (eds): Vocabulary and applied linguistics. London: Macmillan, 13-27.
- Myles, F., Hooper, ]., Mitchell, R., 1998. Rote or rule? Exploring the role of formulaic language in classroom foreign language learning. In: Language Learning 48 (3), 323-363.
- Nattinger, J.R., DeCarrico, J.S., 1992. Lexical phrases and language teaching. New York: Oxford University Press.
- Pawley, A., Syder, F.H., 1983. Two puzzles for linguistic theory: nativelike selection and nativelike fluency. In: Richards, J.C., Schmidt, R.W. (eds), Language and Communication. London: Longman, 191-226.
- Peters, A.M., 1983. The units o f language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
- Schmitt, N., Carter, R., 2004. Formulaic sequences in action. An introduction. In: Schmitt, N. (ed.): Formulaic sequences: acquisition, processing, and use. Amsterdam: John Benjamins, 1-22.
- Schmitt, N., Grandage, S., Adolphs, S., 2004. Are corpus-derived recurrent clusters psycholinguistically valid?. In: Schmitt, Norbert (ed.): Formulaic sequences: acquisition, processing, and use. Amsterdam: John Benjamins, 127-151.
- Underwood, G., Schmitt, N., Galpin, A., 2004. The eyes have it: An eye-movement study into the processing of formulaic sequences'. In: Schmitt, N. (ed.): Formulaic sequences: acquisition, processing, and use. Amsterdam: John Benjamins, 153-172.
- Van Lancker Sidtis, D., 2009. Formulaic and novel language in a 'dual process' model of language competence: Evidence from surveys, speech samples, and schemata. In: Corrigan, R., Moravcsik, E.A., Ouali, H., Wheatley, K.M. (eds.), Formulaic Language Volume 2: Acquisition, loss, prijchological reality, and functional explanations. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 445-470.
- Weinert, R., 1994. Some effects of a foreign language classroom on the development of German negation. In: Applied Linguistics 15, 76-101.
- Weinert, R., 1995. Formulaic language in SLA: A review. In: Applied Linguistics 16,180-205.
- Wray, A., 2002. Formulaic Language and the Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press.
- Wray, A., 2008. Formulaic Language: Pushing the Boundaries. Oxford: Oxford University Press.
- Wray, A., 2009. Identifying formulaic language: Persistent challenges and new opportunities. In: Corrigan, R., Moravcsik, E.A., Ouali, H., Wheatley, K.M. (eds), Formulaic Language. Volume 1: Distribution and historical change. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 27-52.
- Wray, A., Perkins, M.R., 2000. The functions of formulaic language: An integrated model. In: Language & Communication 20,1-28.
- Yorio, C., 1989. Idiomaticity as an Indicator of Second Language Proficiency. In: Hyltenstam, K., Obler, L.K. (eds): Bilingualism across a Lifespan: Aspects o f Acquisition, Maturity and Loss. Cambridge: Cambridge University Press, 55-72.