Abstrakt
It has generally been acknowledged that anxiety is an affective factor that plays a significant role in any learning. A highly specific type of anxiety, foreign language classroom learning anxiety, has been distinguished and recognised as quite common among foreign language learners (Horwitz et al. 1991). The article provides some theoretical considerations related to the issue and presents findings from research on it conducted among Polish secondary school students of English. Conclusions include some practical suggestions for language teachers.Bibliografia
Arnold, Jane (éd.), 1999. Affect in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press. Crookall, David/Rebecca Oxford, 1991. "Dealing with Anxiety: Some Practical Activities for Language Learners and Teacher Trainers". In: Horwitz Elaine K./Young Dolly J. (eds.), 141-150.
Daly, John, 1991. Understanding Communication Appréhension: An Introduction for Language Educators. In: Horwitz Elaine K./Young Dolly J. (eds.): 3-13.
Eysenck, Michael (ed.) 1998. Psychology - an integrated approach. Harlow: Longman.
Héron, J., 1989. The Facilitator's Handbook. London: Kogan Page.
Horwitz, Elaine К/Dolly J. Young (eds.), 1991. Language Anxiety. From Theory and Research to Classroom Implications. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Horwitz, Elaine K./Michael B. Horwitz/Jo A. Соре, 1991. Foreign Language Learning Anxiety. In: Horwitz E.-J. Young D. (eds.): 27-36.
Maclntyre, Peter D./Robert C. Gardner, 1989. Anxiety and second language learning - toward a theoretical clarification. In: Language Learning, Vol. 39: 251-275.
Maclntyre, Peter D./Robert C. Gardner, 1991a. Investigating language class anxiety using the focused essay technique. In: The Modem Language Journal, Vol. 75, No. 3: 296-304.
Maclntyre, Peter D./Robert C. Gardner, 1991b. Methods and results in the study of anxiety and language learning: a review of the literature. Language Learning, Vol. 41: 85-117.
Maclntyre, Peter D./K. Noels/R. Clément. 1997. "Biases in self-ratings of second language proficiency - the röle of language anxiety". In: Language Learning, Vol. 47: 265-287.
MacLeod, Andrew, 1998. Abnormal psychology. In: Eysenck Michael (éd.): 532-562. Oxford, Rebecca L. 1999. Anxiety and the language leamer: new insights. In: Jane Arnold (éd.), 58-67.
Price, Mary L., 1991. The Subjective Experience of Foreign Language Anxiety; Interviews with Highly Anxious Students. In: Horwitz E. K./Young D. J. (eds.): 101-108.
Scovel, Thomas, 1991. The Effect of Affect on Foreign Language Learning: A Review of the Anxiety Research. In: Horwitz E. K./Young D. J. (eds.), 15-23.
Young, Dolly, J., 1991. Creating a Low-Anxiety Classroom Environment: What Does Language Anxiety Research Suggest? In: The Modem Language Journal, Vol. 75, No. 4: 426-439.
Zimbardo, Philip G., 1985. Psychology and Life. London: Harper Collins Publisher.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).