Abstrakt
This study was conducted to investigate the effect of test preparation instruction on TOEIC (Test of English for International Communication) scores, especially on the grammar section. Data were gathered in two intact classes, a TOEIC preparation class and a communicative grammar class, at a Japanese university during two semesters (Spring 2004 and Spring 2005). A pretest and a posttest were administered on the first day and the last day of class respectively, and the means were compared. The results showed that the students in the TOEIC preparation classes demonstrated statistically significant score gains. The findings of this study suggest that test preparation instruction is effective in improving scores of the grammar section of the TOEIC test.Bibliografia
Alderson, J.C./Hamp-Lyons, L., 1996. TOEFL préparation courses: a study of washback. In. Language Testing 13 (3): 280-297.
Amer, A.A. 1993. Teaching EFL students to use a test-taking strategy. In: Language Testing 10 (1): 71-78.
Coomber, ]., 1997. Are test préparation programs really effective?: Evaluating an IELTS préparation course. Unpublished doctoral dissertation. University of Surrey, Guildford, United Kingdom.
Hamp-Lyons, L., 1998. Ethical test préparation practice: The case of the TOEFL. In: TESOL Quarterly 32 (2): 329-337.
Narron, M./Hirase, K./Minami, T./Takekata, S./Adachi, T., 2003. "Teaching the test, or teaching the language: A look at the test préparation. In: The Language Teacher 27 (9): 9-12.
Robb, T., Ercanbrack, J., 1999. "A study of the effect of direct test préparation on the TOEIC scores of Japanese university students". TESL-E] 3(4). Retrieved March 22, 2004, from http://www-writing.berkeley.edu/TESL-EJ/ejl2/a2.html
Rogers, W.T./Bateson, D.J., 1991. "Vérification of a model of test-taking behavior of high school seniors". In: Journal of Expérimental Education 59: 331-349.
Rutherford, W., 1987. The meaning of grammatical consciousness-raising. In: World Englishes 6 (1): 209-216.
Schmidt, R.W., 1990. The röle of consciousness in second language learning. In: Applied Linguistics 11 (2): 129-158.
Spada, N./Lightbown, P.M., 1993. "Instruction and the development of questions in L2 classrooms." In: Studies in Second Language Acquisition 15: 205-224.
Terrell, T.D., 1991. The röle of grammar instruction in a communicative approach. In: The Modem Language Journal 75 (1): 52-63.
White, L./Spada, N./Lightbown, P.M./Ranta, L., 1991. "Input enhancement and L2 question formation". In: Applied Linguistics 12 (4): 416-432.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).