Abstrakt
Teaching of the Russian language to students reveals certain difficulty concerning the semantic contents of the scientific text on the lexical level. Cross-reference, whose purpose is to convey the meaning and connection of sentences, is one of the types of semantic coherence and clarity of the text. The traditionally understood anaphoric word does not ensure a wide range of modes of nomination in the text. Nomination of objects in the text illustrates the relations between objects and their names that warrant establishing of the following cross-references: 1) one object - one name, 2) different objects - different names, 3) one object - different names, 4) different objects - one name. The analysis was conducted based on Russian and French medical texts.
Bibliografia
Арутюнова Н.Д. (1984): Номинация, референция, значение. Языковая номинация (Общие вопросы), кн. I, гл. IV. Москва.
Boost К. (19 49): Der deutsche Satz. Die Satzverflechtung. Deutschuntericht. Гальперин И.Р. (1981): Текст как объект лингвистического исследования. Москва. Дымарская-Балаян И.Н. (1988): О связности текста. Ереван.
Hirst G. (1981): Anaphora in Natural Language Understanding. (Lecture notes in computer science, rep. 119).
Загурска Б. (1991): Структурно-смысловая организация научной статьи на медицинские темы. АКД: Москва.
Заневски Я. (1996): Язык науки: медицина. Белосток.
Зарубина Н.Д. (1981): Текст: лингвистический и методический аспекты. Москва.
Кожина М.Н. (1977): О понимании научного стиля и его эволюции в период научно- технического прогресса. Москва.
Котюрова М.П. (1981): Об эволюции выражения связности речи в научном стиле ХѴІІІ-ХІХ вв. Москва.
Падучева Е.В. (1973): Анафорические связи и глубинная структура текста. Проблемы грамматического моделирования. Москва.
Чехов А.С. (1980): О типах референциальной неоднозначности высказывания. Машинный перевод и прикладная лингвистика. Выл. 20, Москва.
Zagorska В. (1992): Cross-referencja w aspekcie glottodydaktyki. Neofilolog, 5, с. 24. Poznan.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).