Der frühe Fremdsprachenunterricht – je früher desto besser?
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Arabski, J., 1996. Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Katowice: Śląsk.
- Burstall, C., Jamieson, M., Cohen, S. u. Hardgreaves, M., 1974. Primary French in the Balance. Windsor: NFER Publishing Company.
- Celaya, M., Luz, M., Torras, R. u. Perez-Vidal, C., 2001. Short and mid-term effects of an early start: An analysis of EFL written production. In: EUROSLA Yearbook 1,195-209.
- Cenoz, J., 2002. Age differences and foreign language learning. In: Review o f Applied Linguistics 136,125-142.
- Cenoz, J., 2003. The influence of age on the acquisition of English. In: Garcia, M. u. Lecumberri, G. (Hrsg.), Age and the Acquisition o f English as a Foreign Language. Clevedon: Multilingual Matters, 77-93.
- DeKeyser, R.M., 2000. The robustness of critical period effects in second language acquisition. In: Studies in Second Language Acquisition 22/4,493-533.
- DeKeyser, R.M., 2003. Implicit and Explicit Learning. In: Doughty, C.J. u. Long, M.H. (Hrsg.), Handbook o f Second Language Acquisition, Oxford: Blackwell, 314-348.
- Edelenbos, P., Johnstone, R. u. Kubanek, A., 2006. The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. Report to the European Commission.
- EAC 89/04, Lot 1 study, http://ec.eijropa.eu/education/policies/lang/doc/young_en.pdf
- Eurydice, 2008. Key Data on Teaching Languages at School in Europe. European Commission,
- http: //eacea.ec.europa.eu/ressources/eurydice/pdf
- Huk, J., 2006. Jak uczyć male dzieci języków obcych. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej.
- Komorowska, H., 1996a. Nauczanie języka obcego w świetle rekomendacji Rady Europy. In: Języki Obce w Szkole 2, 213-220.
- Komorowska, H., 1996b. Sytuacja polska a rekomendacje Rady Europy w zakresie nauczania języka obcego. In: Języki Obce w Szkole 4,316-322.
- Lewicka, G. u. Lewicki, R., 2004. Zur Rolle des Spiels in der Fremdsprachenfrtiherziehung. In: Badstiibner-Kizik, C., Rozałowska-Żądło, R. u. Uniszewska, A. (Hrsg.), Sprachen lehren - Sprachen lemen. Nauczanie i uczenie się języków obcych. Festschrift fiir Professor Halina Stasiak zum 70. Geburtstag. Prace ofiarowane Profesor Halinie Stasiak w 70 rocznicę urodzin. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 167-175.
- Lightbown, P., 2000. Classroom second language acquisition research and second language teaching. In: Applied Linguistics 21 (4), 431-482.
- Lightbown, P.M., u. Spada, N., 2006. How languages are learned (3. Auflage). Oxford: Oxford University Press.
- Long, M.H., 1996. The role of the linguistic environment in second language acquisition. In: Ritchie, W. u. Bhatia, T. (Hrsg.), Handbook of Second Language Acquisition. San Diego: Academic Press. 413-468.
- Meisel, J.M., 2007. Mehrsprachigkeit in der frühen Kindheit. Zur Rolle des Alters bei Erwerbsbeginn. In: Anstatt, T. (Hrsg.), Mehrsprachigkeit bei Kindern und Erwachsenen. Erwerb, Formen, Förderung. Tübingen: Attempto, 93-113.
- Meisel, J.M., 2008. Child second language acquisition or successive first language acquisition? In: Haznedar, B. u. Gavruseva, E. (Hrsg.), Current Trends in Child Second Language Acquisition. A Generative Perspective, Amsterdam: John Benjamins.
- Mora, J.C., 2003. Age effects on oral fluency development. In: Garcia, M. u. Lecumberri, G. (Hrsg.), Age and the Acquisition o f English as a Foreign Language. Clevedon: Multilingual Matters, 65-88.
- Munoz, C., 2003. Variation in oral skills development and age onset. In: Garcia, M. u. Lecumberri, G. (Hrsg.), Age and the Acquisition o f English as a Foreign Language. Clevedon: Multilingual Matters, 161-181.
- Munoz, C., 2006a. The effects of age on foreign language learning: The BAF project. In: Munoz, C. (Hrsg.), Age and the rate of Foreign Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters, 1-40.
- Munoz, C. (Hrsg.), 2006b. Age and the Rate o f Foreign Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters.
- Munoz, C., 2008a. Symmetries and asymmetries of age effects in naturalistic and in-structured L2 learning. In: Applied Linguistics. Advance Access published September 9, 2008, doi: 10.1093/applin/amm056.
- Munoz, C., 2008b. Age-related differences in foreign language learning. Revisiting the empirical evidence. In: IRAL 46,197-220.
- Patkowski, M.S., 2003. Laterality effects in multilingualism during speech production under the concurrent task paradigm: Another test of the age of acquisition. In: IRAL 41 (3), 175-200.
- Peltzer-Karpf, A.U., Zangl, R., 1998. Die Dynamik des frühen Fremdsprachenerwerbs. Tübingen: Narr.
- Rothweiler, M., 2006. The acquisition of V2 and subordinate clauses in early successive acquisition of German. In: Lleó, C. (Hrsg.), Interfaces in Multilingualism. Amsterdam: John Benjamins, 91-113.
- Rück, H., 2007. Prinzipien des frühen Fremdsprachenerwerbs. In: Karlsruher Pädagogische Beiträge 65, 9-22.
- Schwartz, B., 2004. On child L2 development of syntax and morphology. In: Lingue e Linguaggio 3, 97-132.
- Snow, C.U., Hoefnagel-Höhle, M., 1978. The critical period for language acquisition: evidence from second language learning. In: Child Development 49,114-28.
- Sopata, A., 2007. Rozwijanie sprawności mówienia we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych. In: Poliglota 6, 27-34.
- Sopata, A., 2009. Erwerbstheoretische und giottodidaktische Aspekte des frühen Zweitspracherwerbs. Sprachentwicklung der Kinder im natürlichen und schulischen Kontext. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Stasiak, H., 2000a. Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. In: Kielar B., Krzeszowski T., Lukszyn J. u. Namowicz, T. (Hrsg.), Problemy komunikacji międzynarodowej - lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa, 402-427.
- Stasiak, H., 2000b. Frühbeginn im Fremdsprachenunterricht: Potenziale und Probleme. Reihe: Flensburger Papiere zur Mehrsprachigkeit und Kulturenvielfalt im Unterricht. Hrsg. von Apeltauer, E. 22/23. Universität Flensburg.