Abstrakt
The aim of this paper is to justify the assumption that understanding is the essence of learning. From the constructivist viewpoint understanding is a complex mental and social process that involves decoding the symbolic message received from others and then interpreting and assigning a personal meaning to that message. Since personal background largely determines how the message will be understood it is important that the development of the learning environment encourages understanding from multiple perspective. Therefore the learning process should be based on techniques drawn from the constructivist’s epistemological assumptions, e.g., construction of intersubjective perspective, situated cognition in authentic life contexts and collaborative learning environment.Bibliografia
Anderson, J. R., 1996. Kognitive Psychologie. Heidelberg: Spektrum.
Beaugrande, R.-A. de/Dressler, W.U., 1981. Einfiihrung in die Textlinguistik. Tübingen: Niemeyer.
Bruner, ]., 1983. Child's talk: Learning to use language. New York: Niemeyer.
Johnson-Laird, P.N., 1989. Mental model. In: M.I. Posner (Hrsg.): Foundations o f cognitive science. Cambridge, MA.: MIT Press, 467-499.
Glasersfeld, E. von, 2003. Konstruktion der Wirklichkeit und des Begriffs der Objektivität. In: H. Gumin/H. Meier (Hrsg.): Einführung in den Konstruktivismus. München: Piper, 9-49.
Hörmann, H., 1994. Meinen und Verstehen. Grundzüge einer psychologischen Semantik. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Hymes, D., 1971. On Communicative Competence. Philadelphia: University of Pennsylvania.
Kintsch, W., 1974. The representation o f meaning in memory. Hillsdale: Erlbaum.
Levelt, W.J.M., 1999. Producing spoken language: a blueprint of the speaker. In: C.M. Brown/P . Hagoort (Hrsg.), The neurocognition o f language. Oxford: Oxford University Press, 83-122.
Lewicka, G., 2004. Zu einigen Problemen der Giottodidaktik aus der Perspektive der konstruktivistisch-
systemischen Kognitionstheorie. In: Kwartalnik Neofilologiczny LI/3, 257-262.
Lewicka, G., 2007a. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: ATUT.
Lewicka, G., 2007b. Zum Konzept des diskursiven Zweitspracherwerbs. In: B. Stein (Hrsg.), Wege zu anderen Sprachen und Kulturen. Hamburg: Dr. Kovać, 151-158.
Lewicka, G., 2007c. Prozeduren als Diskurshandlungen im giottodidaktischen Prozess. In: Glottodidactica XXXIII, 21-28.
Lewicki, R. /Lewicka, G., 1999. Didaktisch-methodische Konzeption zum Lehrwerk. In: Na und? Poradnik dla nauczyciela. Testy. Materialy do kopiowania. Warszawa: PWN, 7-18.
Maturana, H., 1970. Biology o f cognition. Urbana. Illinois: University of Illinois.
Maturana, H./Varela FJ., 1987. Der Baum der Erkenntnis. Bern, München, Wien: Scherz.
Piaget, 1948. Le langage et la pensee chaz l'enfant. Neuchâtel: Delachaux u. Niestl6.
Roth, G., 1996. Die Konstruktion von Bedeutung im Gehirn. In: SJ. Schmidt (Hrsg.) Gedächtnis: Probleme und Perspektiven der interdisziplinären Gedächtnisforschung. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 360-370.
Rusch, G., 1992. Auffassen, Begreifen, Verstehen. In: SJ. Schmidt (Hrsg.): Kognition und Gesellschaft. Der Diskurs des Radikalen Konstruktivismus 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 214-256.
Stern, D. N.,1985. The interpersonal world o fth e infant. New York: Basic Books.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).