Zu einigen Problemen des Verstehens in der konstruktivistisch orientierten Fremdsprachendidaktik
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Anderson, J. R., 1996. Kognitive Psychologie. Heidelberg: Spektrum.
- Beaugrande, R.-A. de/Dressler, W.U., 1981. Einfiihrung in die Textlinguistik. Tübingen: Niemeyer.
- Bruner, ]., 1983. Child's talk: Learning to use language. New York: Niemeyer.
- Johnson-Laird, P.N., 1989. Mental model. In: M.I. Posner (Hrsg.): Foundations o f cognitive science. Cambridge, MA.: MIT Press, 467-499.
- Glasersfeld, E. von, 2003. Konstruktion der Wirklichkeit und des Begriffs der Objektivität. In: H. Gumin/H. Meier (Hrsg.): Einführung in den Konstruktivismus. München: Piper, 9-49.
- Hörmann, H., 1994. Meinen und Verstehen. Grundzüge einer psychologischen Semantik. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Hymes, D., 1971. On Communicative Competence. Philadelphia: University of Pennsylvania.
- Kintsch, W., 1974. The representation o f meaning in memory. Hillsdale: Erlbaum.
- Levelt, W.J.M., 1999. Producing spoken language: a blueprint of the speaker. In: C.M. Brown/P . Hagoort (Hrsg.), The neurocognition o f language. Oxford: Oxford University Press, 83-122.
- Lewicka, G., 2004. Zu einigen Problemen der Giottodidaktik aus der Perspektive der konstruktivistisch-
- systemischen Kognitionstheorie. In: Kwartalnik Neofilologiczny LI/3, 257-262.
- Lewicka, G., 2007a. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: ATUT.
- Lewicka, G., 2007b. Zum Konzept des diskursiven Zweitspracherwerbs. In: B. Stein (Hrsg.), Wege zu anderen Sprachen und Kulturen. Hamburg: Dr. Kovać, 151-158.
- Lewicka, G., 2007c. Prozeduren als Diskurshandlungen im giottodidaktischen Prozess. In: Glottodidactica XXXIII, 21-28.
- Lewicki, R. /Lewicka, G., 1999. Didaktisch-methodische Konzeption zum Lehrwerk. In: Na und? Poradnik dla nauczyciela. Testy. Materialy do kopiowania. Warszawa: PWN, 7-18.
- Maturana, H., 1970. Biology o f cognition. Urbana. Illinois: University of Illinois.
- Maturana, H./Varela FJ., 1987. Der Baum der Erkenntnis. Bern, München, Wien: Scherz.
- Piaget, 1948. Le langage et la pensee chaz l'enfant. Neuchâtel: Delachaux u. Niestl6.
- Roth, G., 1996. Die Konstruktion von Bedeutung im Gehirn. In: SJ. Schmidt (Hrsg.) Gedächtnis: Probleme und Perspektiven der interdisziplinären Gedächtnisforschung. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 360-370.
- Rusch, G., 1992. Auffassen, Begreifen, Verstehen. In: SJ. Schmidt (Hrsg.): Kognition und Gesellschaft. Der Diskurs des Radikalen Konstruktivismus 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 214-256.
- Stern, D. N.,1985. The interpersonal world o fth e infant. New York: Basic Books.