Abstrakt
Bilingual education has many aspects. Teachers and parents of bilingual children face many difficult issues. This article starts with the definition of the problem and gives different types of bilingualism. Elements of the language programs in school, that are to be changed resp. developed, are presented. By this semilingualism should be avoided, the integration of children of a different L 1 and their equal career chances are to be guaranteed. Some innovative and creative projects show the right way.Bibliografia
Abdelilah-Bauer, B., 2008. Zweisprachig aufwachsen. Herausforderung und Chance fü r Kinder, Eltern und Erzieher. München: Beck Verlag.
Abschlussdokument der Konferenz „Die Zukunft der europäischen Mehrsprachigkeit in einer
erweiterten Europäischen Union". In: Besters-Dilger, J./Cillia, R. de/Krumm, H.-J./Rindler-Schjerve, R. (Hrsg.), Mehrsprachigkeit in der erweiterten Union. Klagenfurt, 280-283.
Badstübner-Kizik, C., 2008. Mit Fremden in der Fremdsprache über sich selbst reden? Anmerkungen
zur Rolle der kulturellen Identität von Lernenden im giottodidaktischen Prozess.
In: Glottodidactica. An International Journal o f Applied Linguistics, tom XXXIV, 173-183.
Burkhardt Montanari, E., 2004. Wie Kinder mehrsprachig aufwachsen. Ein Ratgeber.Verband binationaler Familien und Partnerschaften, iaf e.V.: Frankfurt a.M.
De Cillia, R., 1998. Spracherwerb in der Migration, 3/98 der Informationsblätter des Referates für Interkulturelles Lernen; Bundesministerium für Unterricht und kulturelle Angelegenheiten, 1-9.
Fischer, G., 2003. Die Rolle der Minderheitensprachen in Österreichs Bildungswesen und die Perspektiven der EU-Erweiterung. In: Besters-Dilger, J./Cillia, R. de/Krumm, H.-J./Rindler-Schjerve, R. (Hrsg.), Mehrsprachigkeit in der erweiterten Union. Klagenfurt: Drava Verlag, 142-166.
Gombos, G., 2007. Mit Babylon Leoben. Aspekte einer Interkulturellen Mehrsprachigkeit. Klagenfurt/
Celovec: Drava Verlag.
Grucza, F., 1981. Glottodydaktyczne implikacje bilingwizmu. In: Grucza, F. (Hrsg.), Bilingwizm a glotto-dydaktyka. Materiały z V Sympozjum Instytutu Lingwistyki Stosowanej UW, Białowieża, 26-28 maj 1977. Warszawa: WUW, 9-40.
Grucza, F., 1992. Kulturowe determinanty języka oraz komunikacji językowej. In: Grucza, F. (Hrsg.), Język, kultura - kompetencja kulturowa. Warszawa: WUW, 9-70.
Kurcz, I., 2000/2005, Psychologia języka i komunikacji. Seria „Wykłady z psychologii" (red. Jerzy Brzeziński), tom 2, wyd. nauk. „Scholar": Warszawa.
Montanari, E., 2006. Mit zwei Sprachen groß werden. Mehrsprachige Erziehung In Familie, Kindergarten
und Schule. Kösel-Verlag: München.
Olpińska, M., 2004. Wychowanie dwujęzyczne. Katedra Języków specjalistycznych Uniwersytetu
Warszawskiego: Warszawa.
Ruszkowski, ]., 2005. Multikulturalität in der Soziallehre der katholischen Kirche besprochen am Beispiel des vereinigten Deutschlands; in: Grucza, F./Schwenk, H.-J./Olpińska, M.: Germanistische Erfahrungen und Perspektiven der Interkulturalität. Materialien der Jahrestagung des Verbandes Polnischer Germanisten, 22.-24. April 2005, Kraków; Warszawa: Euro-Edukacja, 207-220.
Triarchi-Herrmann, V., 2006. Mehrsprachige Erziehung. Wie Sie Ihr Kind fördern. München, Basel: Ernst Reinhardt Verlag. Internetseiten De Cillia, Rudolf, 2001, Sprachen in Österreich, Aufsatz,
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).