Le rôle de l’apprentissage informel du FLE dans la stimulation de la conscience et de l’autoconscience métacognitive des étudiants de philologie française. Exemple des films et séries francophones
Main Article Content
Abstrakt
The research concerns a specific learning environment, namely the Institute of Romance Studies at the University of Wrocław, and attempts to address two questions: 1. To what extent do students of French philology currently benefit from the affordances offered to them by modern digital tools, in particular the various video-on-demand platforms, for informal learning of French via French-language films and series? 2. How does this activity stimulate their metacognitive awareness and self-awareness in the area of learning French as a foreign language? To this end, students of French philology took part in a survey which demonstrated that films and series are an important leisure activity, even if French-language titles represent only 21% of what they are watching. However, these films and series are subjected to important metacognitive reflection.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Benson, P. (2011). Language learning and teaching beyond the classroom : An introduction to the field. In : P. Benson / H. Reinders (éds.), Beyond the language classroom(pp. 7-16).London : Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1057/9780230306790_2.
- Csikszentmihályi, M. (2008, 1ère éd. 1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York : Harper Collins.
- Dressman, M. (2020). Multimodality and Language Learning. In :M. Dressman & R.W. Sadler (éds.), The Handbook of Informal Language Learning (pp. 39-55), Hoboken, NJ: Wiley Blackwell.
- Gibson, J. J. (1979). The Ecological Approach to Visual Perception. Boston : Houghton Mifflin.
- Grabowska, M./ Zapłotna, A. (2021, à paraître). Samoświadomość metakognitywna w kształceniu sprawności pisania na studiach neofilologicznych na przykładzie italianistyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Neofilolog.
- Kramsch, C. (éd.) (2002). Language Acquisition and Socialization : Ecological Perspectives. Continuum : London et al.
- Larsen-Freeman, D./ Cameron, L. (2008).Complex Systems and Applied Linguistics. Oxford : Oxford University Press.
- Lier van, L. (2004). The Ecology and Semiotics of Language Learning : A Sociocultural Perspective. Boston : Kluwer Academic Publishers.
- Pike, K.L. (1967). Language in Relation to a Unified Theory of Structure of Human Behavior. La Haye : Mouton.
- Prensky, M. (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9 (5).https://www.marcprensky.com.
- Prensky, M. (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do They Really Think Differently? On the Horizon, 9 (6).https://www.marcprensky.com.
- Schugurensky, D. (2007). « Vingt mille lieues sous les mers » : les quatre défis de l’apprentissage informel. Revue française de pédagogie. Recherches en éducation, 160, 13-27.https://doi.org/10.4000/rfp.583.
- Schugurensky, D. (2000). The Forms of Informal Learning: Towards a Conceptualization of the Field. WALL Working Papers,19, 1-7.
- Sockett, G. (2015). La prise en compte des apprentissages informels en didactique des langues étrangères.Mélangues CRAPEL, 36, 127-136.
- Sockett, G. (2014). The Online Informal Learning of English. Houndmills, Basingstoke : Palgrave Macmillan.
- Sockett, G., (2012). Le web social – La complexité au service de l’apprentissage informel de l’anglais, Alsic,15 (2).https://doi.org/10.4000/alsic.2505.
- Sockett, G. (2011). Les processus cognitifs de résolution de problèmes pour l’apprentissage des langues dans des environnements multimédia : Apprentissage informel et réseaux sociaux. Les Cahiers de l'Acedle, 8(1), 1-11.https://doi.org/10.4000/rdlc.2237.
- Sockett, G. / Kusyk, M., (2015). Online informal learning of English: frequency effects in the uptake of chunks of language from participation in web-based activities. In : T. Cadierno / S. W. Eskildsen (éds.), Usage-Based Perspectives on Second Language Learning. Berlin et al. : De Gruyter Mouton, 153-178. https://doi.org/10.1515/9783110378528-009.
- Sockett, G. / Kusyk, M., (2013). L’apprentissage informel en ligne : nouvelle donne pour l’enseignement-apprentissage de l’anglais. Cahiers de l'Apliut, XXXII(1), 75-91. https://doi.org/10.4000/apliut.3578.
- Toffoli, D./ Sockett, G. (2010). How non-specialist students of English practice informal learning using web 2.0 tools, Asp,58, 125-144, https://doi.org/10.4000/asp.1851.
- Zając, J. (2009). Znaczenie metapoznania w rozwijaniu kompetencji uczenia się języka obcego. Scripta Neophilologica Posnaniensia, X, 175-184.