Abstrakt
The paper highlights the what, the why and the how questions which may be posed by the novice researcher in the field of visual impairment. I discuss the problematic issues inherent to various stages of research preparation and implementation such as selection of a research method, recruitment of subjects for a study, the lack of theories and models in the field of visual impairment, applicability and administration of standard tests in the SEN setting, keeping up participants’ commitment throughout a project, or sustainment of the researcher’s emotional involvement.Bibliografia
Bak, S., 2011. Types of research: Quantitative, qualitative, mixed methods, and teacher action. In: The Educator. Vol. XXIV, issue 1. A publication of ICEVI, 26–31.
Creswell, J.W., 2002. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. New York: Sage Publications.
Fraiberg, S., 1977. Insights from the blind. New York: Basic Books.
Jedynak, M., 2009. Gifted Visually Impaired Children Learning Foreign Languages. In: Pawlak M. (ed.). Studies in Pedagogy and Fine Arts. New Perspectives on Individual Differences in Language Learning and Teaching. Vol. VIII. Poznań–Kalisz: Adam Mickiewicz University, Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz, 337–347.
Jedynak, M., 2010. Foreign Language Motivation – Some Deliberations on its Enhancement in Visually Impaired Learners. In: Michońska-Stadnik A. (ed.). Anglica Wratislviensia XLVIII. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 171–182.
Jedynak, M., 2011a. Across the Borders of Typhlopedagogy and L2: New Research Problems, Recent Findings, Perspectives. In: Pawlak, M. (ed.). Extending the Boundaries of Research on Second Language Learning and Teaching. Part V. Berlin–Heidelberg: Springer, 263–275.
Jedynak, M., 2011b. Językowe odwzorowanie rzeczywistości przez niewidomych i widzących użytkowników języka polskiego. In: Rozprawy Komisji Językowej XXXVIII. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, 61–73.
Jedynak, M., in press. Nauczanie wymowy języka obcego w kontekście ucznia niewidomego. In: Proceedings of the V Scientific Conference ‘Language-Literature-Culture’ held at Higher Vocational School in Płock, Poland 9–10th May 2011.
Kirchner, C., 2003. Guest Editorial. In: Journal of Visual Impairment & Blindness. 97 (5), 259.
Krasowicz, G., Kurzyp-Wojnarska, A., 1990. Kwestionariusz do badania poczucia kontroli (KBPK). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Marshall, C., Rossman, G.B., 2006. Designing qualitative research (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Pasquero, J., Schmitt, R., Beaulieu, S., 2001. Facing the reality of qualitative research: An interactive workshop comparing teaching and research case writing. In: Klein, H. (ed.), Proceedings of the 18th International Conference on Case Research and Application (WACRA) 17–29. Lund: Sweden.
Richards, K., 2003. Qualitative inquiry in TESOL. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Riise, R., 1993. Nordic registers of visually impaired children. In: Scandinavian Journal of Social Medicine 21: 66–68.
Schachter, J., Gass, S. (eds), 1996. Second language classroom research: Issues and opportunities. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Smith, T.M., 2008. Adaptation to low vision caused by age-related macular degeneration: A case study. In: Journal of Visual Impairment and Blindness, 102 (11), 725–730.
Tobin, M., 2008. Information: A new paradigm for research into our understanding of blindness? In: British Journal of Visual Impairment, 26, 119–127. doi: 10.1177/0264619607088278
Tobin, M., 2011. Is research necessary? In: The Educator, vol. XXIV, issue 1, 20–25.
Warren, D.H., 1984. Blindness and early childhood development (2 ed., rev’d.). New York: American Foundation for the Blind.
Zebehazy, K., 2011. Call to action: Contributing to research through your everyday teaching experience. In: The Educator, vol. XXIV, issue 1, 38–44.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).