Vokabellernen (ohne) Vergessen (mit) Vokabellernstrategien
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Börner, W., 2000. Didaktik und Methodik der Wortschatzarbeit: Bestandsaufnahme und Perspektiven. In: Kühn, P. (Hrsg.). Wortschatzarbeit in der Diskussion. Germanistische Linguistik Bd. 5, 29–56.
- Cudzich, B., 2010. Effiziente Wortschatzarbeit im fortgeschrittenen Fremdsprachenunterricht? Das Fallbeispiel DaF-Studium in Polen. Unveröffentlichte Magisterarbeit. Adam Mickiewicz Universität. Poznań.
- Engelkamp, J., 1991. Das menschliche Gedächtnis. Das Erinnern von Sprache, Bildern und Handlungen. Göttingen: Hogrefe.
- Friedrich, H.F., Mandl, H., 1992. Lern- und Denkstrategien. Analyse und Intervention. Göttingen: Hogrefe.
- Koeppel, R., 2010. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
- Meara, P., 1996. The vocabulary knowledge framework. <http://www.lognostics.co.uk/vlibrary/meara1996c.pdf> (17.08.2011).
- Morfeld, P., 1998. Wissend lernen = effektiver lernen? Vokabellerntraining im Anfängerunterricht Englisch an der Volkshochschule. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
- Neuner-Anfindsen, S., 2005. Fremdsprachenlernen und Lernerautonomie. Sprachlernbewusstsein, Lernprozessorganisation und Lernstrategien zum Wortschatzlernen in Deutsch als Fremdsprache. Bd. 1., Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
- Neveling, C., 2004. Wörterlernen mit Wörternetzen. Eine Untersuchung zu Wörternetzen als Lernstrategie und als Forschungsverfahren. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
- Oxford, R.L., 1990. Language Learning Strategies. What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle.
- Paivio, A., 1971. Imagery and Verbal Processes. New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Pethes, N., Ruchatz, J., 2001. Gedächtnis und Erinnerung. Ein interdisziplinäres Lexikon. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
- Rampillon, U., 2003. Better in Englisch. Unterrichtshilfen für Lehrer und Eltern. Hannover: Impressum.
- Stork, A., 2003. Vokabellernen. Eine Untersuchung zur Effizienz von Vokabellernstrategien. Tübingen: Gunther Narr Verlag.
- Thornbury, S., 2002. How to teach vocabulary. Harlow: Longman.
- Wenden, A., Joan, R. (Hrsg.), 1987. Learner Strategies in Language Learning. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
- Wilczyńska, W., 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Wilkins, D., 1972. Linguistics in Language Teaching. London: Edward Arnold.
- Zimmermann, G., 1997. Anmerkungen zum Strategienkonzept. In: Rampillon, U., Zimmermann, G. (Hrsg.). Strategien und Techniken beim Erwerb fremder Sprachen. Ismaning: Hueber, 95–113.