Abstrakt
The aim of this article is to describe the issue of effective vocabulary learning among the students of neophilological faculties as well as to provide an answer to the question on how to learn vocabulary effectively. To achieve this aim, two vocabulary learning strategies (the key-word method and learning by heart) were compared on the basis of empirical research. Moreover, the vocabulary learning style of the informants was described, the conclusions were drawn and recommendations given.Bibliografia
Börner, W., 2000. Didaktik und Methodik der Wortschatzarbeit: Bestandsaufnahme und Perspektiven. In: Kühn, P. (Hrsg.). Wortschatzarbeit in der Diskussion. Germanistische Linguistik Bd. 5, 29–56.
Cudzich, B., 2010. Effiziente Wortschatzarbeit im fortgeschrittenen Fremdsprachenunterricht? Das Fallbeispiel DaF-Studium in Polen. Unveröffentlichte Magisterarbeit. Adam Mickiewicz Universität. Poznań.
Engelkamp, J., 1991. Das menschliche Gedächtnis. Das Erinnern von Sprache, Bildern und Handlungen. Göttingen: Hogrefe.
Friedrich, H.F., Mandl, H., 1992. Lern- und Denkstrategien. Analyse und Intervention. Göttingen: Hogrefe.
Koeppel, R., 2010. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Meara, P., 1996. The vocabulary knowledge framework. <http://www.lognostics.co.uk/vlibrary/meara1996c.pdf> (17.08.2011).
Morfeld, P., 1998. Wissend lernen = effektiver lernen? Vokabellerntraining im Anfängerunterricht Englisch an der Volkshochschule. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Neuner-Anfindsen, S., 2005. Fremdsprachenlernen und Lernerautonomie. Sprachlernbewusstsein, Lernprozessorganisation und Lernstrategien zum Wortschatzlernen in Deutsch als Fremdsprache. Bd. 1., Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Neveling, C., 2004. Wörterlernen mit Wörternetzen. Eine Untersuchung zu Wörternetzen als Lernstrategie und als Forschungsverfahren. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Oxford, R.L., 1990. Language Learning Strategies. What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle.
Paivio, A., 1971. Imagery and Verbal Processes. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Pethes, N., Ruchatz, J., 2001. Gedächtnis und Erinnerung. Ein interdisziplinäres Lexikon. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
Rampillon, U., 2003. Better in Englisch. Unterrichtshilfen für Lehrer und Eltern. Hannover: Impressum.
Stork, A., 2003. Vokabellernen. Eine Untersuchung zur Effizienz von Vokabellernstrategien. Tübingen: Gunther Narr Verlag.
Thornbury, S., 2002. How to teach vocabulary. Harlow: Longman.
Wenden, A., Joan, R. (Hrsg.), 1987. Learner Strategies in Language Learning. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Wilczyńska, W., 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wilkins, D., 1972. Linguistics in Language Teaching. London: Edward Arnold.
Zimmermann, G., 1997. Anmerkungen zum Strategienkonzept. In: Rampillon, U., Zimmermann, G. (Hrsg.). Strategien und Techniken beim Erwerb fremder Sprachen. Ismaning: Hueber, 95–113.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).