Approaches to describing and analyzing classroom communication
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Allwright, D., 1988. Observation in the Language Classroom. London: Longman.
- Amidon, E.J., Hough, J.B. (eds). 1967. Interaction Analysis. Theory, Research and Application. Reading: Addison-Wesley.
- Barnes, D., Britton, J., Rosen, H. (eds). 1969. Language, the Learner and the School. Harmondsworth: Penguin.
- Bellack, A.A., Kliebard, H.M., Hyman, R.T., Smith Jr., F.L. 1966. The Language of the Classroom. Final Report, USOE Cooperative Research Project, No. 2023. New York: Teachers College Press, Columbia University.
- Bernstein, B., 1990. Class, Codes and Control vol. 4: The Structure of Pedagogic Discourse. London: Routledge.
- Chaudron, C., 1988. Second Language Classrooms: Research on Teaching and Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
- Cullen, R., 1998. Teacher Talk and the Classroom Context. In: ELT Journal, 53, 179-187.
- Ellis, R., 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
- Ellis, R., 1999. Learning a Second Language through Interaction. Amsterdam: John Benjamins.
- Flanders, N.A., 1970. Analyzing Teaching Behavior. Reading: Addison-Wesley.
- Garton, S., 2002. Learner Initiative in the Language Classroom. In: ELT Journal, 56/3, 47-56.
- Gil, G., 2002. Two Complementary Modes of Foreign Language Classroom Interaction. In: ELT Journal, 56/3, 273-279.
- Hall, J.K., Verplaetse, L.S., 2000. The Development of Second and Foreign Language Learning through Classroom Interaction. In: Hall, J.K., Verplaetse, L.S. (eds). Second and Foreign Language Learning through Classroom Interaction. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1-16.
- Hatch, E.M., 1992. Discourse and Language Education. Cambridge: Cambridge University Press.
- Heritage, J., 2004. Conversation Analysis and Institutional Talk: Analyzing Data. In: Silverman, D. (ed.). Qualitative Research: Theory, Method and Practice. London: Sage, 222-245.
- Johnson, K.E., 1995. Understanding Communication in Second Language Classrooms. Cambridge: Cambridge University Press.
- Larsen-Freeman, D., 1998. Doing Teacher Research: from Inquiry to Understanding. Boston: Heinle and Heinle.
- Lee, J., 2011. A Genre Analysis of Second Language Classroom Discourse: Exploring the Rhetorical, Linguistic, and Contextual Dimensions of Language Lessons. In: Applied Linguistics and English as a Second Language Dissertations. http://digitalarchive.gsu.edu/alesl_diss/20. (date of access: 11. 12. 2012)
- van Lier, L., 1996. Interaction in the Language Curriculum: Awareness, Autonomy, and Authenticity. London: Longman.
- van Lier, L., 2001. Constraints and Resources in Classroom Talk: Issues of Equality and Symmetry. In: Candlin, C., Mercer, N. (eds). English Language Teaching in its Social Context. London: Routledge, 90-107.
- Long, M.H., Richards, J.C. (eds). 1987. Methodology in TESOL. A Book of Readings. Boston: Heinle and Heinle.
- Lynch, T., 1996. Communication in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
- Łęska, K., 2008. Teachers’ Use of Interaction Patterns in a Foreign Language Classroom and Gains in Students’ Oral Fluency. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej.
- Majer, J., 1998. Analysis of Classroom Communication: Implications for Teacher Training. In: Lewandowska-Tomaszczyk, B. (ed.). Perspectives on Foreign Language Teaching. Piotrków Trybunalski: Kielce Pedagogical University Affiliated College at Piotrków Trybunalski Press, 8-25.
- Majer, J., 2003. Interactive Discourse in the Foreign Language Classroom. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Majer, J., 2008. Negotiation of Form in Foreign-Language Classroom Discourse. In: Pawlak, M. (ed.). Investigating English Learning and Teaching. Poznań–Kalisz: Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu, 79-94.
- Majer, J., 2009. Analiza dyskursu na lekcji języka obcego. In: Neofilolog, 32, 99-114.
- Majer, J., 2011. Talking the Same Language: Sociocultural Aspects of Code-Switching in L2 Classroom Discourse. In: Pawlak, M., Waniek-Klimczak, E., Majer, J. (eds). Speaking and Instructed Foreign Language Acquisition. Bristol: Multilingual Matters, 66-83.
- Mehan, H., 1979. Learning Lessons: Social Organization in the Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
- Moskowitz, G., 1971. Interaction Analysis: a New Modern Language for Supervisors. In: Foreign Language Annals, 5, 211-221.
- Mosorka, E., Wojciechowska, B., 2008. Rzetelność i efektywność badań rozwoju osobistej kompetencji komunikacyjnej w ustnych interakcjach obcojęzycznych. In: Neofilolog, 31, 41-49.
- Niżegorodcew, A., 1991. Dyskurs interakcyjny a kompetencja komunikacyjna w języku obcym. Kraków: UJ.
- Niżegorodcew, A., 1993. The Structure of Foreign Language Discourse and the Use of Communication Strategies by Low Proficiency Foreign Language Learners. In: Kettemann, B., Wieden, W. (eds). Current Issues in European Second Language Acquisition Research. Tubingen: Gunter Narr, 349-357.
- Niżegorodcew, A., 2011. Speaking in English for Academic Purposes in the Light of Lingua Franca English and Sociocultural Theory. In: Pawlak, M., Waniek-Klimczak, E., Majer, J. (eds). Speaking and Instructed Foreign Language Acquisition. Bristol: Multilingual Matters, 84-95.
- Nunan, D., 1989. Understanding Language Classrooms. A Guide for Teacher-Initiated Action. New York: Prentice Hall.
- Nunn, R., 1999. The Purpose of Language Teachers’ Questions. In: IRAL, 37, 23-42.
- Orchowska, I., 2010. Wpływ strategii dyskursywnych na realizację celów uczeniowych i heurystycznych w sytuacji konsultacji seminaryjnych. In: Pawlak, M., Waniek-Klimczak, E. (eds). Mówienie w języku obcym – sukcesy i porażki uczenia się i nauczania. Poznań–Kalisz–Konin: Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu i Wydawnictwo PWSZ w Koninie, 313-327.
- Patil, P.B., 1994. Strategies of Teacher Talk. In: IRAL, 32, 154-165.
- Pawlak, M., 2004. Describing and Researching Interactive Processes in the Foreign Language Classroom. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
- Pawlak, M. 2009. Rola nauczyciela w kształtowaniu procesów interakcyjnych w klasie językowej. In: Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A., Pietrzykowska, A. (eds). Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań–Kalisz: Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu i Wydawnictwo UAM w Poznaniu, 311-337.
- Pawlak, M., 2011. Instructed Acquisition of Speaking: Reconciling Theory and Practice. In: Pawlak, M., Waniek-Klimczak, E., Majer, J. (eds). Speaking and Instructed Foreign Language Acquisition. Bristol: Multilingual Matters, 3-23.
- Pica, T., 1987. Second Language Acquisition, Social Interaction, and the Classroom. In: Applied Linguistics, 8, 3-21.
- Pica, T., 1994. Questions from the Language Classroom: Research Perspectives. In: TESOL Quarterly, 28, 49-79.
- Piotrowski, S., 2011. On the Authenticity of Communication in the Foreign Language Classroom. In: Pawlak, M., Waniek-Klimczak, E., Majer, J. (eds). Speaking and Instructed Foreign Language Acquisition. Bristol: Multilingual Matters, 215-229.
- Politzer, R.L., 1980. Requesting in Elementary School Classrooms. In: TESOL Quarterly, 14, 165-174.
- Richards, J.C., Lockhart, C. 1994. Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: Cambridge University Press.
- Riley, P. (ed.). 1985. Discourse and Learning. London: Longman.
- Rivers, W., 1993. Interactive Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
- Seedhouse, P., 2004. The Interactional Architecture of the Language Classroom: A Conversation Analysis Perspective. Malden: Blackwell.
- Seliger, H.W., 1977. Does Practice Make Perfect? A Study of Interaction Patterns and L2 Competence. In: Language Learning, 27, 263-278.
- Sinclair, J., Coulthard, M., 1975. Towards an Analysis of Discourse: The English Used by Teachers and Pupils. London: Oxford University Press.
- Thompson, G., 1997. Training Teachers to Ask Questions. In: ELT Journal, 51, 99-105.
- Wallace, M.J., 1998. Action Research for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
- Widdowson, H.G., 1998. Context, Community and Authentic Language. In: TESOL Quarterly, 32 (4), 705-716.
- Wilczyńska, W. 2002. Wprowadzenie: cele i założenia projektu PA. In: Wilczyńska, W. (ed.). Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 15-27.
- Wojciechowska, B., 2010. Autentyczność w obcojęzycznych interakcjach komunikacyjnych: reprezentacje, strategie, nabywanie umiejętności. In: Pawlak, M., Waniek-Klimczak, E. (eds). Mówienie w języku obcym – sukcesy i porażki uczenia się i nauczania. Poznań–Kalisz–Konin: Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu i Wydawnictwo PWSZ w Koninie, 301-312.
- Yule, G., Tarone, E., 1997. Investigating Communication Strategies in L2 Reference: Pros and Cons. In: Kasper, G., Kellerman, E. (eds). Communication Strategies. Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives. London: Longman, 17-30.