Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badania ilościowego doty- czącego gotowości komunikacyjnej (GK) osób w późnej dorosłości w języku angielskim w klasie językowej. Narzędziem badawczym była ankieta zawierająca m.in. pytania odnoszące się do czynników mogących mieć wpływ na kształtowanie GK w języku angielskim. Zmienne użyte do pytań zamkniętych opracowane zostały na podstawie wcześniejszego badania jakościowego (Borkowska 2021). Analiza danych pokazała, iż respondenci (63 starszych dorosłych) byli chętni do komunikacji w języku angielskim, a najbardziej motywującą formą interakcji była rozmowa z nauczycielem. Fundamentalnym czynnikiem, który pozytywnie wpływał na GK, była delikatna poprawa błędów, przyjacielska atmosfera oraz wsparcie nauczyciela. Cierpliwość i empatia ze strony nauczyciela to cechy, który pomagały obniżyć poziom samokrytycznych poglądów senio- rów. Natomiast, negatywne cechy instruktora (tj. niepokój, krytyka) prowadziły do zmniejszenia angażowania starszych dorosłych w komunikację podczas zajęć.
Bibliografia
Antoniou, M., Gunasekera, G.M., Wong, P.C.M. (2013). Foreign language training as cognitive therapy for age-related cognitive decline: A hypothesis for future research. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 37 (10), 2689–2698. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2013.09.004
Borkowska, A. (2021a). In-class willingness to communicate in English among third agers: Results of a questionnaire study. In: M. Pawlak (ed.), Investigating individual learner differences in second language learning (pp. 95–114). Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75726-7_5
Borkowska, A. (2021b). Senior learners’ in-class willingness to communicate in English [Unpublished doctoral dissertation]. Pedagogical University of Cracow. https://bip.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/11/2022/01/ropzrawa-doktorska.pdf.
Cao, Y. (2011). Investigating situational willingness to communicate within second languageclassrooms from an ecological perspective. System, 39 (4), 468–479. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2011.10.016
Carstensen, L.L., Fung, H.H., Charles, S.T. (2003). Socioemotional selectivity theory and the regulation of emotion in the second half of life. Motivation and Emotion, 27 (2), 103–123. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1024569803230
Derenowski, M. (2021). Insights into senior foreign language education. Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/DERENO2217
Dewaele, J.-M., Dewaele, L. (2020). Are foreign language learners’ enjoyment and anxiety specific to the teacher? An investigation into the dynamics of learners’ classroom emotions. Studies in Second Language Learning and Teaching, 10 (1), 45–65. DOI: https://doi.org/10.14746/ssllt.2020.10.1.3
Eddy-U, M. (2015). Motivation for participation or non-participation in group tasks: A dynamic systems model of task-situated willingness to communicate. System, 50, 43–55. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2015.03.005
Formosa, M. (2014). Lifelong learning in later life. Policies and practices. In: B. Schmidt-Hertha /S.J. Krašovec / M. Formosa (eds.), Learning across generations in Europe: Contemporary issues in older adult education (pp. 11–21). Rotterdam: Sense Publishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6209-902-9_2
Gabryś-Barker, D. (2020). Teaching foreign language to seniors: Some insights from pre-service EFL teachers. Revista de Estudos Linguísticos da Univerdade do Porto – Nº Especial, 157–170.
Gałajda, D. (2017). Communicative behaviour of a language learner. Exploring willingness to communicate. Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-59333-3
Grotek, M. (2018). Student needs and expectations concerning foreign language teachers in universities of the third Age. In: D. Gabryś-Barker (ed.), Third age learners of foreign languages (pp. 127–144). Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783099412-010
Jaroszewska, A. (2013). Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce: Analiza potrzeb i możliwości w aspekcie międzykulturowym. Cracow: Impuls.
Kang, S.J. (2005). Dynamic emergence of situational willingness to communicate in a second language. System, 33, 277–292. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2004.10.004
Khajavy, G., MacIntyre, P., Barabadi, E. (2017). Role of the emotions and classroom environment in willingness to communicate: Applying doubly latent multilevel analysis in second language acquisition research. Studies in Second Language Acquisition, 40 (3), 1–20. DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263117000304
Khajavy, G., MacIntyre, P., Taherian, T., Ross, J. (2021). Examining the Dynamic Relationships Between Willingness to Communicate, Anxiety and Enjoyment Using the Experience Sampling Method. In: N. Zarrinabadi, M. Pawlak (eds.), New perspectives on willingness to communicate in a second language. Second language learning and teaching (pp. 169–197). Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-67634-6_9
Knowles, M.S., Holton III, E.F., Swanson, R.A., Robinson, P.A. (2020). The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development (9th ed.). London / New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429299612
Komorowska, H. (2016). Difficulty and coping strategies in language education: Is positive psychology misrepresented in SLA/FLT? In: D. Gabryś-Barker, D. Gałajda (eds.), Positive psychology perspectives on foreign language learning and teaching (pp. 39–58). Switzerland: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-32954-3_3
Komorowska, H. (2021). The role of attention in teacher education: A Factor in the quality of European schooling. Theory and Practice of Second Language Acquisition, 7 (1), 33–50. . DOI: https://doi.org/10.31261/TAPSLA.7928
Lawshe, C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28 (4), 563–575. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
MacIntyre, P.D. (2012). Examining willingness to communicate on multiple timescales. Contact, 38 (2), 12–22. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2009.12.013
MacIntyre, P.D. (2020). Expanding the theoretical base for dynamics of willingness to communicate. Studies in Second Language Learning and Teaching, 10 (1), 111–131. DOI: https://doi.org/10.14746/ssllt.2020.10.1.6
MacIntyre, P.D., Clément, R., Dörnyei, Z., Noels, K.A. (1998). Conceptualizing willingness to communicate in a L2: A situational model of L2 confidence and affiliation. The Modern Language Journal, 82, 545–562. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1998.tb05543.x
MacIntyre, P.D., Mercer, S. (2014). Introducing positive psychology to SLA. Studies in Second Language Learning and Teaching, 4 (2), 153–172. DOI: https://doi.org/10.14746/ssllt.2014.4.2.2
MacIntyre, P.D., Wang, L. (2021). Willingness to communicate in the L2 about meaningful photos: Application of the pyramid model of WTC. Language Teaching Research, 25 (6), 878–898.. DOI: https://doi.org/10.1177/13621688211004645
McCroskey, J.C., Richmond, V.P. (1987). Willingness to communicate. In: J.C. McCroskey, J.A. Daly (eds.), Personality and interpersonal communication (pp. 129–156). Newbury Park: Sage.
Mystkowska-Wiertelak, A. (2021). The link between different facets of willingness to communicate, engagement and communicative behaviour in task performance. In: K. Budzińska, O. Majchrzak (eds.), Positive psychology in second and foreign language education. Second language learning and leaching (pp. 95–113). Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-64444-4_6
Mystkowska-Wiertelak, A., Pawlak, M. (2017). Willingness to communicate in instructed second language acquisition: Combining a macro- and micro-perspective. Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783097173
Niżegorodcew, A. (2018). Teaching English to senior students in the eyes of teacher trainees. In: D. Gabryś-Barker (ed.), Third age learners of foreign languages (pp. 161–175). Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783099412-012
Olszewski, H. (2018). Introduction to developmental psychology: Late adulthood. In: W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia (pp. 78–107). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Oxford, R. (2018). A developmental perspective on third-age learning. In: D. Gabryś-Barker (ed.), Third age learners of foreign languages (pp. 3–18). Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783099412-003
Park, D., Reuter-Lorenz, P. (2009). The adaptive brain: Aging and neurocognitive scaffolding. Annual Review of Psychology, 60, 17–196. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.59.103006.093656
Pawlak, M., Derenowski, M., Mystkowska-Wiertelak, A. (2018). The use of indirect language learning strategies by third-age learners. In: D. Gabryś-Barker (ed.), Third age learners of foreign languages (pp. 76–90). Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783099412-007
Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. (2015). Investigating the dynamic nature of L2 willingness to communicate. System, 50, 1–9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2015.02.001
Peng, J.E. (2014). Willingness to communicate in the Chinese EFL university classroom: An ecological perspective. Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783091560
Peng, J.E., Woodrow, L. (2010). Willingness to communicate in English: A model in the Chinese EFL classroom context. Language Learning, 60 (4), 834–876. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2010.00576.x
Pfenninger, S.E., Polz, S. (2018). Foreign language learning in the third age: A pilot feasibility study on cognitive, socio-affective and linguistic drivers and benefits in relation to previous bilingualism of the learner. Journal of the European Second Language Association, 2 (1), 1–13. DOI: https://doi.org/10.22599/jesla.36
Piechurska-Kuciel, E. (2021). Positive predictive value of extraversion in diagnosing L2 WTC. In: N. Zarrinabadi / M. Pawlak (eds.), New perspectives on willingness to communicate in a second language. Second language learning and teaching (pp. 135–153). Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-67634-6_7
Piechurska-Kuciel, E., Szyszka, M. (2018). Compensatory strategies in senior foreign language students. In: D. Gabryś-Barker (ed.), Third age learners of foreign languages (pp. 108–126). Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783099412-009
Ramírez Gómez, D. (2016). Language teaching and the older adult: The significance of experience. Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783096305
Singleton, D. (2018). Really late learners: Some research contexts and some practical hints. In: D. Gabryś-Barker (ed.), Third age learners of foreign languages (pp. 19–30). Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783099412-004
Singleton, D.M., Ryan, L. (2004). Language acquisition: The age factor (2nd ed.). Clevedon: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853597596
Stuart-Hamilton, I. (2012). The psychology of ageing (5th ed.). London and Philadelphia: Jessica Kingley Publishers.
Weaver, C. (2005). Using the Rasch model to develop a measure of second language learners’ willingness to communicate within a language classroom. Journal of Applied Measurement, 6, 396–415.
Werbińska, D. (2015). Is there any place for silence in the communication-oriented process of adult language learning? In: M. Pawlak, W. Waniek-Klimczak (eds.), Issues and teaching, learning, and testing speaking in a second language (pp. 169–188). Heidelberg: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-38339-7_11
Zarrinabadi, N. (2014). Communicating in a second language: Investigating the effect of teacher on learners’ willingness to communicate. System, 42, 288–295. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2013.12.014
Zhang, J., Beckmann, N., Beckmann, J.F. (2018). To talk or not to talk: A review of situational antecedents of willingness to communicate in the second language classroom. System, 72, 226–239. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2018.01.003
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Borkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).