Abstrakt
The structural arrangement of material for teaching a foreign language is connected with the choice of appropriate words and grammatical constructions, taking into consideration learners’ ages and the conditions of the glottodidactic process. The basic units that constitute foreign-language materials are words, word groups, and sentences; these are defined as micro-, meso-, and macro-units of language. Their choice and their linear combination make glottodidactic texts. They are presented in exercises and in paradigms of conjugation and declination.
Bibliografia
Dakin, J., 1977. Vom Drill zum freien Sprechen. Übungsformen für Sprachlabor und Klassenraum. Freudenstein, R. (Hrsg. u. Übers.). München: Langenscheidt-Longman.
Engel, U. et al., 1999. Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Band 1. Heidelberg: Julius Groos Verlag.
Grucza, F., 1983. Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Helbig, G., Buscha, J., 1975. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. 3., unveränderte Auflage. Leipzig: VEB Verlag Enzyklopädie.
Helfrich, H., 1985. Satzmelodie und Sprachwahrnehmung. Psycholinguistische Untersuchungen zur Grundfrequenz. Berlin–New York: Walter de Gruyter.
Jung, W., 1966. Grammatik der deutschen Sprache. Leipzig: VEB Bibliographisches Institut.
Lühr, R., 2010. Die Grammatik des Deutschen – sprachtypologisch betrachtet. In: Habermann M. (Hrsg.). Grammatik wozu? Vom Nutzen des Grammatikwissens in Alltag uns Schule. Thema Deutsch. Bd. 11. Dudenverlag: Mannheim–Zürich, 15-30.
Pfeiffer, W., 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Piepho, H.-E., 1980. Deutsch als Fachsprache in Unterrichtsskizzen. Heidelberg: Quelle & Meyer.
Schulz, D., Griesbach, H., 1982. Grammatik der deutschen Sprache. München: Max Hueber Verlag.
Szczodrowski, M., 2010. Zum Leistungsvermögen des fremdsprachlichen Speicher-Mechanismus. In: Geisler-Szmulewicz A., Hülk W., Klein F.-J., Tortonese P (Hrsg.). Die Kunst des Dialogs – L’Art du dialogue. Sprache, Literatur, Kunst im 19. Jahrhundert – Langue, littérature, art au xixe siècle. Festschrift für Wolfgang Drost zum 80. Geburtstag – Mélanges offerts à Wolfgang Drost à l’occasion de son 80e anniversaire. Heidelberg:Universitätsverlag Winter, 193-202.
Szczodrowski, M., 2012. Fremdsprachliche Unterrichtskommunikation: Ausgangsbasis und Zielsetzung. In: Olpińska-Szkiełko, M., Grucza, S., Berdychowska, Z., Żmudzki, Strukturelle Anordnung des fremdsprachlichen Materials 17 J. (Hrsg.). Der Mensch und seine Sprachen. Festschrift für Professor Franciszek Grucza. Frankfurt am Main–Berlin–Bern–Bruxelles–New York–Oxford–Warszawa–Wien: Peter Lang, 577-585.
Zabrocki, L., 1969. Die Entwicklung und Integrierung des Unterrichtsmaterials. Probleme des Deutschen als Fremdsprache. Forschungsberichte und Diskussionen. Bericht von der 1. Internationalen Deutschlehrertagung 1967 in München. München: Max Hueber Verlag, 56-79.
Zabrocki, L., 1972. Zur Theorie der Aufbereitung des Sprachmaterials im Fremdsprachenunterricht. In: Glottodidactica VI, 3-39.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).