Evaluating the linguistic repertoire of pre-primary educators by means of language portraits
PDF (English)

Słowa kluczowe

świadomość plurilingwalna
świadomość plurikulturowa
portrety językowe
portfolio PEPELINO
język obcy
edukacja nauczycieli
wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem

Jak cytować

Rokita-Jaśkow, J., & Król-Gierat, W. (2024). Evaluating the linguistic repertoire of pre-primary educators by means of language portraits. Glottodidactica, 51(2), 77–102. https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.4

Abstrakt

Rozwijanie świadomości różnojęzycznej i międzykulturowej jest istotnym aspektem programów szkolenia nauczycieli wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (ECEC) w krajach takich jak Polska, gdzie populacja staje się coraz bardziej zróżnicowana pod względem językowym. Świadomość istnienia różnojęzyczności i wielokulturowości może pomóc nauczycielom w skutecznym nauczaniu języków obcych oraz w pracy z dziećmi z różnych środowisk językowych i kulturowych. Aby osiągnąć ten cel, portrety językowe zostały uznane za przydatne narzędzie w pedagogice transformacyjnej i wielojęzyczności (Coffey 2015; Hopp et al. 2020; Lau 2016), ponieważ pomagają nauczycielom stać się bardziej świadomymi własnego repertuaru językowego i tego, jak mogą go wykorzystać w pracy z małymi uczniami (Prasad 2020; Soares et al. 2021). Niniejsze badanie analizuje repertuary językowe 75 nauczycieli przedszkolnych z wykorzystaniem techniki portretu językowego przedstawionej w portfolio PEPELINO (Goullier et al. 2015). Analiza danych wskazuje na szeroki repertuar języków obecnych w życiu nauczycieli – są one jednak istotne tylko w wymiarze emocjonalnym, a mniej w wymiarze poznawczym i komunikacyjnym. Zjawisko to może być wynikiem utrwalonego wśród nauczycieli podejścia monolingwalnego, braku świadomości różnojęzycznej i wielokulturowej, a tym samym braku umiejętności przewidywania trudności w nauczaniu języka obcego lub w klasach zróżnicowanych językowo. W artykule przedstawiono także wytyczne dotyczące kształcenia nauczycieli przedszkola.

https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.4
PDF (English)

Bibliografia

Alisaari, J. / Heikkola, L.M. / Commins, N. / Acquah, E. (2019). Monolingual ideologies confronting multilingual realities. Finnish teachers’ beliefs about linguistic diversity. Teaching and teacher education, 80, 48–58. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.01.003

Beacco, J.-C. / Byram, M. (2007). From linguistic diversity to plurilingual education: Guide for the development of language education policies in Europe. Strasbourg: Council of Europe. https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016802fc1c4

Braun, V. / Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Busch, B. (2018). The language portrait in multilingualism research: Theoretical and methodological considerations. Working Papers in Urban Languages and Literacies, 236, 1–13.

Busch, B. (2021). The body image: taking an evaluative stance towards semiotic resources. International Journal of Multilingualism, 18(2), 190–205. DOI: https://doi.org/10.1080/14790718.2021.1898618

Coffey, S. (2015). Reframing teachers’ language knowledge through metaphor analysis of language portraits. The Modern Language Journal, 99(3), 500–514. DOI: https://doi.org/10.1111/modl.12235

Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press.

Council of Europe (2018). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing.

European Commission (2011). Language learning at pre-primary school level: making it efficient and sustainable. Policy Handbook. Brussels: European Commission. http://ec.europa.eu/languages/pdf/ellpwp_en.pdf

Glaser, E. (2007). Plurilingual and pluricultural awareness in language teacher education: A training kit (LEA). Strasbourg: Council of Europe Publishing. https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/LEA-EN.pdf?ver=2018-04-03-112240-807

Goullier, F. / Carré-Karlinger, C. / Orlova, N. / Roussi, M. (2015). European language portfolio for pre-primary educators. The plurilingual and intercultural dimension. Strasbourg / Graz: European Centre for Modern Languages of the Council of Europe. https://www.ecml.at/Portals/1/mtp4/pepelino/pepelino-EN-web.pdf

Hopp, H. / Jakisch, J. / Sturm, S. / Becker, C. / Thoma, D. (2020). Integrating multilingualism into the early foreign language classroom: Empirical and teaching perspectives. International Multilingual Research Journal, 14(2), 146–162. DOI: https://doi.org/10.1080/19313152.2019.1669519

Kalaja, P. / Melo-Pfeifer, S. (eds.) (2021). Visualizing multilingual lives: More than Words. Bristol: Multilingual Matters.

Kramsch, C. (2009). The multilingual subject. Oxford: Oxford University Press.

Kress, G. / Leeuwen van, T. (2006). Reading images. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728

Lau, S.M.C. (2016). Language, identity, and emotionality: Exploring the potential of language portraits in preparing teachers for diverse learners. The New Educator, 12(2), 147–170. DOI: https://doi.org/10.1080/1547688X.2015.1062583

Ministry of Polish Education (2017). Regulation on the New Core Curriculum for Kindergarten and General Education in Primary school, Dz.U. [Journal of Laws] 14 Feb. 2017. pos. 356. http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2017/356

Obojska, M.A. (2019). Trilingual repertoires, multifaceted experiences: multilingualism among Poles in Norway. International Multilingual Research Journal, 13(4), 257–276. DOI: https://doi.org/10.1080/19313152.2019.1611337

Otwinowska, A. (2017). English teachers’ language awareness: Away with the monolingual bias? Language Awareness, 26(4), 304–324. DOI: https://doi.org/10.1080/09658416.2017.1409752

Pavlenko, A. / Blackledge, A. (eds.) (2004). Negotiation of identities in multilingual contexts. Clevedon: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853596483

Perez-Peitx, M. / Civera López, I. / Sangra, J.P. (2019). Awareness of plurilingual competence in teacher education. In: P Kalaja, / S. Melo-Pfeifer (eds.), Visualising multilingual lives. More than words (pp. 232–254). Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.22730729.19

Pinho, A.S. (2019). Plurilingual education and the identity development of preservice language teachers: An illustrative example. In: P. Kalaja / S. Melo-Pfeifer (eds.), Visualising multilingual lives. More than words (pp. 214–231). Bristol: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.22730729.18

Prasad, G. (2014). Portraits of plurilingualism in a French international school in Toronto: Exploring the role of visual methods to access students’ representations of their linguistically diverse identities. Canadian Journal of Applied Linguistics, 17(1), 51–77.

Prasad, G. (2020). ‘How does it look and feel to be plurilingual?’: Analysing children’s representations of plurilingualism through collage. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23(8), 902–924. DOI: https://doi.org/10.1080/13670050.2017.1420033

Quirk, J. (2008). Meaning through the metaphor. Visual dialogue and the picturing of abstraction. A synthesis presented and submitted to the Office of Graduate Studies, University of Massachusetts

Boston, in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts. https://www.cct.umb.edu/quirk.pdf

Recommendation 1539 (2001). European year of languages. http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/conventions_EN.asp

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. http://eur-lex.europa.eu/ LexUriServ/LexUriServ.do?uri_OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF

Recommendation R (1998). 6 linguistic diversification. http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/conventions_EN.asp

Rokita-Jaśkow, J. (2013). Foreign language learning at pre-primary level: Parental aspirations and educational practice. Kraków: Pedagogical University Press.

Rokita-Jaśkow, J. (2023). EFL teacher agency in mediating the socialisation of multilingual learners. Glottodidactica, 50(1), 191–212. DOI: https://doi.org/10.14746/gl.2023.50.1.10

Rokita-Jaśkow, J. / Król-Gierat, W. (2021). Preparing teachers of early childhood education to teach a foreign language: The PEPELINO portfolio in practice. Problemy Wczesnej Edukacji, 52(1), 153–69. DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2021.52.11

Soares, C.T. / Duarte, J. / Günther-van der Meij, M. (2021). ‘Red is the colour of the heart’: Making young children’s multilingualism visible through language portraits. Language and Education, 35(1), 22–41. DOI: https://doi.org/10.1080/09500782.2020.1833911

Szczepaniak-Kozak, A. / Farrell, A. / Ballweg, S. / Daase, A. / Wąsikiewicz-Firlej, E. / Materson, M. (2023). Promoting multilingual practices in school and home environments. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. DOI: https://doi.org/10.14220/9783737015639