“When a foreign language learner becomes a foreign language teacher…” – A cross-cultural study into the affective domain of teaching
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Babiaková, S., 2009. Research into Career Stories of Teachers of the 1st Level of Primary School. In: The New Educational Review. Vol. 16/ 2008, 137-154.
- Bernat, E., 2009. From language learners to language teachers: Conceptual metaphors of role identity in transition. Asian EFL Journal, retrieved from: http://www.asian-efljournal.com/Bernat- 2009.php.
- Borg, S., 2006. Teacher Cognition and Language Education. Research and Practice. London: Continuum.
- Clandinin, D.J., Connelly, F.M., 2000. Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
- Connelly, F.M., Clandinin, D.J., 1990. Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher, 19 (5), 2-14.
- Cortazzi, M., Jin, L., 1999. Bridge to Learning. Metaphors of teaching, learning and language. In: Cameron, L., Low, G. Researching and Applying Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press.
- Crandall, J., 2000. Language Teacher Education. In: Annual Review of Applied Linguistics, 2000, 20, 34-55.
- Day, C., 1999. Developing teachers: the challenges of lifelong learning. London: Falmer Press.
- Elbaz-Luwisch, F., 1997. Narrative research: Political issues and implications. In: Teaching and Teacher Education. Vol. 13, issue 1, January 1997, 75-83.
- Flyvbjerg, B., 2005. Pięć mitów o badaniach typu studium przypadku. In: Studia Socjologiczne, 2005, 2 (177), 41-69.
- Folsom, Ch., 2005. Exploring a New Pedagogy: Teaching for Intellectual and Emotional Learning (TIEL). In: Issues in Teacher Education, Sept. 22.
- Foreman, N., 2002. Motivation and emotion. In: Haralambos, M., Rice, D. (eds). Psychology in Focus. Bath: Causeway Press Ltd.
- Freeman, D., 2001. Second Language Teacher Education. In: Carter, R., Nunan D. (eds). Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press.
- Gabryś-Barker, D., 2012. Reflectivity in Pre- Service Teacher Education: A Survey of Theory and Practice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Gade, S., 2011. Narrative as unit of analysis for teaching-learning praxis and action: tracing the personal growth of a professional voice. In: Reflective Practice. Vol. 12, issue 1, February 2011, 35–45.
- Golombek, P.R., Johnson, K.E., 2004. Narrative inquiry as a mediational space: examining emotional and cognitive dissonance in second-language teachers’ development. In: Teachers and Teaching, 10, 307-328.
- Head, K., Taylor, P., 1997. Readings in Teacher Development. Oxford: Macmillan Education.
- Hirsh, J.B., Peterson, J.B., 2009. Personality and language use in self- narratives. In: Journal of Research in Personality, 2009, 43, 524-527.
- Javornik Krečič, M., 2010. The Teacher’s Entering the Professional Carrer – What Can Teacher’s Autobiographies Reveal (to us). In: The New Educational Review, 21, 42–56.
- Johnson, K.E., Golombek, P.R., 2002. Teacher’s Narrative Inquiry as Professional Development. Cambridge: Cambridge University Press.
- Leung, D.Y.P., Kember, D., 2003. The relationship between approaches to learning and reflection upon practice. Educational Psychology, 23 (1), 61-71.
- Mann, S., 2005. The language teacher’s development. In: Language Teaching, 38, 103-118.
- Mitton-Skükner, J., Nelson, C., Desrochers, C., 2010. Narrative inquiry in service learning contexts: Possibilities for learning about diversity in teacher education. In: Teaching and Teacher Education, 26, 1162-1169.
- Montalbano, L., Ige, D.W., 2011. Personal Narrative Performance in the Classroom: A Teaching Tool. In: Communication Teacher. Vol. 25, issue 2, 100–107.
- Moon, J., 2010. Using story: in higher education and professional development. New York: Routledge.
- Oxford, R., 1996. When emotion meets (meta)cognition in language learning histories. The Teaching of Culture and Language in the Second Language Classroom, 581-594.
- Pavlenko, A., 2002. Narrative Study: Whose Story Is It Anyway? In: TESOL Quaterly, 36 (2), 213-218.
- Pavlenko, A., 2007. Autobiographic Narratives as Data in Applied Linguistics. In: Applied Linguistics, 28/2, 163-188.
- Pavlenko, A., Driagina, V., 2007. Russian emotion vocabulary in American learners narratives. In: Modern Language Journal, 91, 2, 213-234.
- Riessman, C.K., 1993. Narrative Analysis. Qualitative Research Methods. Vol. 30. London: Sage Publications.
- Riessman, C.K., 2005. Narrative Analysis. Narrative, Memory & Everyday Life, retrieved from: http://eprints.hud.ac.uk/4920/, 10.12. 2011.
- Ritchie, J., Wilson, D., 2000. Teacher Narrative as Critical Inquiry: Rewriting the Script. New York: Teachers College.
- Rossiter, M., 2002. Narrative and Stories in Adult Teaching and Learning. ERIC Digest no. 241, retrieved from: http://www.calpro-online.org/eric/, 20.10. 2011.
- Savvidou, Ch., 2011. Exploring teachers’ narratives of inclusive practice in higher education. Teacher Development, 15 (1), 56- 67.
- Schön, D.A., 1983. The Reflective Practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith.
- Schumann, J., 1994. Where is cognition? Emotion and cognition in second language acquisition. Studies in Second Language Acquisition, 16, 231-242.
- Sinclair Bell, J., 2002. Narrative Inquiry: More Than Just Telling the Stories. TESOL Quaterly, 36 (2), 207- 213.
- Sowden, S., 2007. Culture and ‘the good teacher’ in the English language classroom. In: ELT Journal, 61 (4), 304–310.
- Tabor, U., 2008. Biograficzne uwarunkowania rozwoju nauczyciela. Analiza jakościowa. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Tsui, A.B.M, 2001. Complexities of identity formation: A narrative inquiry of an EFL teacher. In: Tesol Quarterly. Vol. 41, issue 4, 657-680.
- Werbińska, D., 2007. Skuteczmy nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
- Werbińska, D., 2009. Tożsamość zawodowa nauczyciela języka angielskiego na starcie kariery zawodowej: badanie narracyjne. In: Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A., Pietrzykowska, A. (red.). 2009. Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań–Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 467-478.
- Xu, S., Connelly, F.M., 2009. Narrative inquiry for teacher education and development: Focus on English as a foreign language in China. In: Teaching and Teacher Education, 25, 2009, 219-227.