Abstrakt
The article deals with the situation of German language education in Poland from a retro-perspective viewpoint which consists in revisiting the past 50 years, from the moment the first issue of Glottodidactica appeared, and modifying it from the present by giving suggestions which could cause positive changes in the Polish tradition of language teaching and learning methodology.
Bibliografia
Auernheimer, G. 2012. Einführung in die interkulturelle Pädagogik. Darmstadt: WGB.
Falk, G., Heintel, P., Krainz, E. 2015. Handbuch Mediation und Konfliktmanagement. Wiesbaden: Springer.
Glasersfeld von, E. 2000. Die Schematheorie als Schlüssel zum Paradoxon des Lernens, In: Fischer H.R., Schmidt S.J. (Hrsg.). Wirklichkeit und Welterzeugung. Heidelberg: Carl-Auer-Systeme, 119–127.
Helbig, G. et al. 2001. Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin: de Gruyter Mouton.
Herrmann, U. (Hrsg.). 2006. Neurodidaktik – Grundlagen und Vorschläge für gehirngerechtes Lehren und Lernen. Weinheim und Basel: Beltz.
Krappmann, L. 1993. Soziologische Dimensionen der Identität. Stuttgart: Klett-Cotta.
Kriegel-Schmidt, K. 2012. Interkulturelle Mediation: Plädoyer für ein Perspektiven-reflexives Modell. Münster: LIT.
Lewicka, G. 2007a. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: ATUT.
Lewicka, G. 2007b. Prozeduren als Diskurshandlungen im glottodidaktischen Prozess. In: Glottodidactica XXXIII, 21–28.
Lewicka, G. 2007c. Zum Konzept des diskursiven Zweitspracherwerbs. In: Stein, B. (Hrsg.). Wege zu anderen Sprachen und Kulturen. Hamburg: Dr. Kovač, 151–158.
Lewicka, G. 2009. Zu einigen Problemen des Verstehens in der konstruktivistisch orientierten Fremdsprachendidaktik. In: Glottodidactica XXXV, 25–33.
Maturana, H.R., Varela, F.J. 1987. Der Baum der Erkenntnis. Bern u. München: Scherz.
Reis, J. 1997. Ambiguitätstoleranz. Beiträge zur Entwicklung eines Persönlichkeitskonstruktes. Heidelberg: Asanger.
Roth, G. 1992. Das konstruktive Gehirn: Neurobiologische Grundlagen von Wahrnehmung und Erkenntnis. In: Schmidt, S.J. (Hrsg.). Kognition und Gesellschaft. Der Diskurs des Radikalen Konstruktivismus 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 277–336.
Rusch, G. 1992. Auffassen, Begreifen und Verstehen. Neue Überlegungen zu einer konstruktivistischen Theorie des Verstehens. In: Schmidt, S.J. (Hrsg.). Kognition und Gesellschaft. Der Diskurs des Radikalen Konstruktivismus 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 214–256.
Skowronek, B. 2016. Vorwort. In: Glottodidactica XLIII/1 (2016), 9–15.
Szczodrowski, M. 2004. Glottokodematyka a nauka języków obcych. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Uexküll von, J. 1928/1973. Theoretische Biologie: Berlin, 1. Auflage: Eigenverlag Wiechmann; Frankfurt am Main: Surkamp.
Viëtor, W. 1882. Der Sprachunterricht muss umkehren! Ein Beitrag zur Überbürdungsfrage von Quousque Tandem. Heilbronn: Gebr. Henningen.
Zabrocki, L. 1966. Kodematische Grundlagen der Theorie des Fremdsprachenunterrichts. In: Glottodidactica 1, 3-42.
Zabrocki, L. 1977. Grundfragen des Deutschunterrichts in fremdsprachlicher Umgebung. Einige Grundprobleme des Fremdsprachenunterrichts. Zur moderner Neuphilologie. Warszawa–Poznań: PWN.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).