Abstrakt
This article deals with glottodidactic processes, seen on a level that goes beyond purely didactic-linguistic issues, that is, a level that considers their more specialized forms and that is a domain of other academic fields. The subject of the article is metaglottodidactic information concerning processes of decoding, processing, storing, and encoding language structures while learning and acquiring them. The author refers, in particular, to select problems from the field of codematics and the theory of control in processes of coding (generating and producing) foreignlanguage information on the part of the sender, the interindividual transferring of that information, the phonetic-phonological, grapho-graphic, and semantic-grammatical decoding and processing in the receiver’s language center
Bibliografia
Desselmann, G., Hellmich, H. 1981. Didaktik des Fremdsprachenunterrichts (Deutsch als Fremdsprache). Leipzig: VEB Verlag Enzyklopädie.
Encyklopedia Fizyki, tom 1. 1972. Warszawa: PWN.
Encyklopedia Fizyki, tom 2. 1973. Warszawa: PWN.
Engel, U. 1999. Deutsch-polnische kontrastive Grammatik, Band 1. Heidelberg: Julius Gross Verlag.
Genzlinger, W. 1982. Autonome Kooperation und gesteuertes Lernen im Englischunterricht. in: Die Neueren Sprachen 81/3, 257-267.
Grucza, F. 1978. Glottodydaktyka, jej zakres i problemy. In: Przegląd Glottodydaktyczny 1, 29-44.
Jung, W. 1966. Grammatik der deutschen Sprache. Leipzig: VEB Bibliographisches Institut.
Skowronek, B. 2013. Glottodidaktik und Fremdsprachenunterricht in der Diskussion. Poznań: UAM.
Szczodrowski, M. 2013a. Zweistufige Dekodierung der fremdsprachlichen (Informations-) Signale. In: Studia Niemcoznawcze LII, 299-306.
Szczodrowski, M. 2013b. Zweistufige Kodierung fremdsprachlicher Informationen. In: Studia Niemcoznawcze LII, 307-314.
Zabrocki, L. 1966. Kodematische Grundlagen der Theorie des Fremdsprachenunterrichts. in: Glottodidactica 1, 3-42.
Zabrocki, L. 1975. Kybernetische Modelle der sprachlichen Kommunikation. Wrocław–Warszawa–Kraków: PWN.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Marian Szczodrowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).