Abstract
The following article discusses the optimization of the didactic process by using some relevant elements and by simultaneous aiming at subjectivity. Moreover, the new role of the teacher, who also becomes the mentor of his students, contributes to the improvement of this didactic process. The author of this article claims that the whole pedagogical process is the system of multiple elements which stay in mutual correlation. Not taking under consideration, explained in the article, components or isolating them from each other may lead to disturbances in functioning of the system or even its collapse which means the destruction of the didactic interaction.
Literaturhinweise
Anisimowicz, B. (2000): Alternatywne nauczanie języków obcych w XX wieku. Sugestopedia. Warszawa: Wydawnictwo DIG.
Buzan, T.; Buzan, B. (1993): Mapy myśli. Łódź: Wydawnictwo „Ravi”. Dryden, G.; Vos, Jeannette (2000): Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.
Edelmann, W. (1988): Suggestopädie/Superlearning. Ganzheitliches Lernen - das Lernen der Zukunft? Heidelberg: Roland Asanger Verlag.
Goleman, D. (1997): Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań.
Hinkelmann, K.G. (1986): Suggestopädie. Bremen: PLS Psychologische Lernsysteme, Privatlehrinstitut und Verlag.
Komorowska, H. (1978): Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kubiak, P. (2000): Suggestopädie in Theorie und Praxis - Versuch einer synoptischen Bestandsaufnahme. Unveröff. Magisterarbeit. Katedra Glottodydaktyki i Translatoryki UAM, Poznań.
Kurcz, I. (2000): Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Langen, D. (1999): Autogenes Training. München: Gräfe und Unzer Verlag GmbH.
Lewicki, E.R. (1990): Innowacyjność w sugestopedycznym nauczaniu języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Mizerski, S. (2001): Nowa Szkoła. Polityka, Nr. 3 (2281), 20.01.2001.
Olejnik, K. (2001): Psychologowie stali się sprzymierzeńcami gwiazd sportu. Wprost, Nr. 3, 21.01.2001.
Pfeiffer, W. (2001): Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wydawnictwo Wagros.
Pöppel, E.; Edingshaus, A.-L. (1998): Mózg - tajemniczy kosmos. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Prokop, I. (1999/2000): Sugestopedia. Audiovisuelle Medien. Katedra Glottodydaktyki i Translatoryki UAM, Poznań.
Siek-Piskozub, T. (1995): Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Skudrzykowa, A.; Urban K. (2000): Maty słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej. Warszawa: Spółka Wydawniczo-Księgarska.
Wilczyńska, W. (1999): Uczyć się czy być nauczanym. O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: Wydawnictwo PWN S.A.
www.bwl.uni-mannheim
www.rhetorik.ch
www.thur.de
Lizenz
Authors
Authors of texts accepted for publication in Glottodidactica are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Glottodidactica grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Glottodidactica since 2016, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).