Literaturhinweise
Aleksandrzak, M., 2002. Rozwijanie umiejętności samooceny. In: Wilczyńska, W. (ed.), Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 257-272.
Breen, M., Mann, S., 1997. Shooting arrows at the sun: perspectives on a pedagogy for autonomy. In: Benson, Ph., Volley, P. (eds.), Autonomy and Independence in Language Learning London: Longman, 132-149.
Billington, D., 1998. Seven characteristics o f highly effective adult learning programs. http://www.newhorizons.org/ article_billingtonl .html.
Dam, L., 1995. Learner Autonomy 3: from Theory to Classroom Practice. Dublin: Authentik Language Learning Resources Ltd.
Dam, L., 2000. Evaluating Autonomous Learning. In: Sinclair, B., McGrath, I., Lamb, T. (eds.), Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Pearson Education Limited, 48-59.
Ellis, G., 2000. Is it worth it? Convincing Teachers of the Value of Developing Metacognitive Awareness in Children. In: Sinclair, B., McGrath, I., Lamb, T. (eds.), Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Pearson Education Limited, 78-88.
Górecka, ]., 2002. Ćwiczenie planowania i kontroli w dyskursie argumentacyjnym jako przygotowanie do dyskursu akademickiego. In: Wilczyńska, W. (ed.), Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 237-256.
Holec, H., 1981. Autonomy and Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon Press.
Karpeta-Peć, B., 2001. Alternatywne formy uczenia się a procesy autonomizacji uczniów nal ekcjach języka obcego. In: Neofilolog 20, 64-72.
Little, D., 1995. Learning as dialogue: the dependence of learner autonomy on teacher autonomy. In: System 23/2,175-182.
Little, D., 2000. Learner Autonomy and Human Interdépendance: some Theoretical and Practical Consequences of a Social-Interactive View of Cognition, Learning and Language. In: Sinclair, B., McGrath, I., Lamb, T. (eds.), Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Pearson Education Limited, 15-23.
Michońska-Stadnik, A., 1996. Strategie uczenia się i autonomia ucznia w warunkach szkolnych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Nowicka, A., 2002. Rozwijanie samodzielności komunikacyjnej poprzez negocjowanie w dyskusjach argumentacyjnych opartych na konflikcie społeczno-kognitywnym. In: Wilczyńska, W. (ed.), Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 201-236.
Papaefthymiou-Lytra, S., 1987. Language, Language Awareness and Foreign Language Learning. Athens: The University of Athens Press.
Pawlak, M., (ed.), 2004. Autonomia w nauce języka obcego. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu.
Pawlak, M., (ed.), 2008. Autonomia w nauce języka obcego - co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu.
Sinclair, B., McGrath, I., Lamb, T. 2000. (eds.), Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Pearson Education Limited.
Sinclair, B., 2000. Learner Autonomy: the Next Phase? In: Sinclair, B., McGrath, I., Lamb, T. (eds.), Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. Harlow: Pearson Education.
Surdyk, A., 2004. Gry fabularne jako technika autonomizująca studenta. In: Pawlak, M. (ed.), Autonomia w nauce języka obcego. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, 221-232.
Trepczyńska, M., 2005. Rozwijanie umiejętności samooceniania i oceniania wzajemnego w zakresie pisania tekstów argumentacyjnych wśród studentów Filologii Angielskiej. In: Karpińska-Szaj, K. (ed.), Nauka języków obcych w dobie integracji europejskiej. Łask: Oficyna Wydawnicza LEKSEM, 313-324.
Wilczyńska, W., 1999. Uczyć się czy być nauczanym. O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
Wilczyńska, W., (ed.), 2002. Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Wilczyńska, W., 2008. Autonomia a rozwijanie osobistej kompetencji komunikacyjnej. In: Języki Obce w Szkole. Numer specjalny 6/2008. O autonomii. 5-15.
Wiśniewska, D., 2007. Ocenianie koleżeńskie pracy indywidualnej i grupowej na poziomie akademickim. In: Jodłowiec, M., Niżegorodcew, A. (eds.), Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 235-248.
Wojciechowska, B., 2002. Korekta wzajemna a kształtowanie wrażliwości językowej w zakresie poprawności formalnej. In: Wilczyńska, W. (ed.), Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 287-302.
Języki Obce w Szkole. Numer specjalny 6/2008. O autonomii. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Lizenz
Authors
Authors of texts accepted for publication in Glottodidactica are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Glottodidactica grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Glottodidactica since 2016, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).