Abstract
The goal of this article is to expatiate on the important function of the morphological structures in foreign language teaching. Firstly, I will try to answer the question about morphology’s position in foreign language teaching. Furthermore, I will focus on the difficulties arising with implementing teaching methods of word formation rules. The third part deals with the effects of morphology in the didactical field with regard to teaching German as a foreign language.Literaturhinweise
Bimmel, P./Rampillon, U., 2000. Lemerautonomie und Lemstrategien. Berlin u.a.: Langenscheidt.
Cieszkowski, M., 1993. Zur Behandlung der Wortbildung im Fremdsprachenunterricht in Polen. In: Cieszkowski, M./Koźmin, P. (Hrsg.), Spezifika des Faches Deutsch als Fremdsprache und ihre Umsetzung in der Ausländerbildung. Bydgoszcz / Greifswald, 19-22.
Donalies, E., 2005. Die Wortbildung des Deutschen. Ein Überblick. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Fleischer, W./Barz, I., 1995. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Niemeyer.
Löschmann, M., 1993. Effiziente Wortschatzarbeit. Alte und neue Wege. Frankfurt/Main: Peter Lang Verlag.
Neuner, G./Hunfeld, H., 1993. Methoden des fremdsprachlichen Unterrichts. Berlin: Langenscheidt.
Neuner-Anfindsen, S., 2005. Fremdsprachenlernen und Lemerautonomie. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Saxer, R., 1991. Wortbildung im Sprachunterricht. Didaktische und methodische Überlegungen. In: Info DaF 18,1, 55-62.
Storch, G., 1999. Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. München: Wilhelm Flink Verlag.
Storch, G., 1979a. Wortbildung und Fremdsprachenunterricht. Teil I. In: Zielsprache Deutsch 10.2, 2-13.
Storch, G., 1979b. Wortbildung und Fremdsprachenunterricht. Teil II. In: Zielsprache Deutsch 10.3, 2-12.
Storch, G./Storch-Luche, M., 1979. Wortbildungsübungen im Fremdsprachenunterricht. In: Zielsprache Deutsch 10,4,11-23.
Wilss, W., 1986. Wortbildungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
LEHRWERKE
Esterl, U./Körner, E./Einhorn, A./Kubicka, A., 2006. Team Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 1. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Körner, E./Einhom, A./Jenkins, E.-M., 2006. Team Deutsch. Książka ćwiczeń do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 1. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Körner, E./Einhorn, A./Kubicka, A., 2007. Team Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 2. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Kömer, E./Einhorn, A./Jenkins, E.-M., 2007. Team Deutsch. Książka ćwiczeń do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 2. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Körner, E./Einhorn, A./Kubicka, A., 2007. Team Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 3. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Kömer, E./Einhorn, A./Kubicka, A./Jenkins, E.-M., 2007. Team Deutsch. Książka ćwiczeń do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 3. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Funk, H./Koenig, M./Koithan, U./Scherling, T./Keller, S./Mariotta, M., 2002. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Podręcznik A l. Berlin, München: Langenscheidt.
Keller, S./Mariotta, M./Scherling, T./Podkowińska-Lisowicz, M., 2002. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Ćwiczenia A l. Berlin, München: Langenscheidt.
Funk, H./Koenig, M./Koithan, U./Scherling, T./Keller, S./Mariotta, M., 2003. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Podręcznik A2. Berlin, München: Langenscheidt.
Keller, S./Mariotta, M./Scherling, T./Podkowińska-Lisowicz, M., 2003. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Ćwiczenia A2. Berlin, München: Langenscheidt.
Funk, H./Koenig, M./Koithan, U./Keller, S., 2004. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Podręcznik BI. Berlin, München: Langenscheidt.
Keller, S./Koithan, U./Funk, H./Koenig, M., 2004. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Ćwiczenia BI. Berlin, München: Langenscheidt.
Kopp, G./Frölich, K., 2001. Pingpong Neu 1. Lehrbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag. Kopp, G./Frölich, K./Podkowińska-Lisowicz, M., 2001. Pingpong Neu 1. Arbeitsbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Kopp, G./Frölich, K., 2001. Pingpong Neu 2. Lehrbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Kopp, G./Frölich, K./Podkowińska-Lisowicz, M., 2001. Pingpong Neu 2. Arbeitsbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Bovermann, M./Frölich, K./Georgiakaki, M./Kopp, G., 2003. Pingpong Neu 3. Lehrbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Bovermann, M./Frölich, K./Georgiakaki, M./Kopp, G./Tokmakidou, S., 2003. Pingpong Neu 3. Arbeitsbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Lizenz
Authors
Authors of texts accepted for publication in Glottodidactica are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Glottodidactica grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Glottodidactica since 2016, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).