Abstract
The objective of the article is to analyse some selected materials for teaching English as a foreign language, designed mainly for grade 1–3 of the primary school, with the goal to answer the question whether these materials could be also used successfully and efficiently with 3–5-year old children. Early English learning materials are compared with Polish integrated learning materials. The analysis results in some conclusions for the didactic process in kindergartens. In accordance with the theoretical issues some principles for the shaping of didactic materials, teaching forms and activities, adequate tasks and contents of a language lesson are described.
Literaturhinweise
Duszak, A. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiecińska, U. 2015. Jak bawić się z dzieckiem przygotowując je do nauki. Warszawa: Newsletter for Parents, Bronisław Czech Primary School No. 86.
Lang, E. 2014, Teoria i praktyka nauczania języków obcych w szkole podstawowej. Lingwistyczne i dydaktyczne podstawy koncepcji programu nauczania języka angielskiego i francuskiego w klasach I-IV. In: Dakowska M., Olpińska M. (eds.). Edukacja dwujęzyczna w przedszkolu i w szkole. Warszawa: Studia Naukowe IKLA 22, 47-67, <https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii>.
Olpińska, M. 2013. Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolu. Warszawa: Studia Naukowe IKLA 9, <https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii>.
Olpińska, M. 2014. Wczesny początek nauki języków obcych: kiedy? jak? dlaczego? Postulaty glottodydaktyczne. In: ORE Trendy 1/2014, <http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=610>.
Wode, H. 2000. Mehrsprachigkeit durch bilinguale Kindergärten. Kiel: Englisches Seminar und Zentrum für Mehrsprachigkeit und Sprachkontakt der Universität Kiel, Sokrates Comenius.
Wode, H. 2004. Frühes (Fremd)Sprachen lernen. Englisch ab Kita und Grundschule: Warum? Wie? Was bringt es?. Kiel: Verein für frühe Mehrsprachigkeit an Kindertageseinrichtungen und Schulen FMKS.
Appel, M. / Zarańska, J. 2007. Hocus Pocus 1. Warszawa: Wyd. Szkolne PWN.
Dyson, L. / Pogłodzińska, K. 2012. Our Discovery Island. Starter. Warszawa: Pearson Central Europe.
Grucza, B. et al. 2001. Dein Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej, klasa 1 semestr I. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Grucza, B. et al. 2002. Dein Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej, klasa 1 semestr II. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Grucza, B. et al. 2002. Dein Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej, klasa 2 semestr I. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Grucza, B. et al. 2003. Dein Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej, klasa 2 semestr II. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Heath, J. 2013. My World 1 Student’s Book. Warszawa: Nowa Era, National Geographic Learning, Cengage Learning.
James, P. 2014. My World 1 Funbook. Warszawa: Nowa Era, National Geographic Learning, Cengage Learning.
Leighton, J. 2011. Captain Jack 2 Plus. Oxford: Macmillan Education.
Medwell, C. 2008. Hello, Cheeky. Oxford: Macmillan Education.
Selby, C. 2012. Playtime A. Oxford: Oxford University Press.
Simmons, N. 2012. Ricky the Robot 2. Oxford: Pearson Education Limited.
Bobryk, A. / Krzywicka, M. 2007. Entliczek Pentliczek. Książka dla starszego przedszkolaka. Pięciolatki. Warszawa: Nowa Era.
Dudelewicz, E. M. et al. 2011. Mam 4 latka. Ożarów Maz.: Firma Księgarska Olesiejuk.
Dziejowska, J. 2013. Wielka Księga Tropicieli. Roczne przygotowanie przedszkolne. Warszawa: WSiP.
Gawrońska, B. / Raczek, E. 2013. Tropiciele. Roczne przygotowanie przedszkolne, Karty 1 i 2. Warszawa: WSiP.
Lekan, E. 2013. Mam 5 latek. Ożarów Maz.: Firma Księgarska Olesiejuk.
Łada-Grodzicka, A. 2011. Razem w przedszkolu. Karty czterolatka. Warszawa: WSiP.
Wiśniewska, A. 2013. Mam 4 latka. Ożarów Maz.: Firma Księgarska Olesiejuk.
Zgondek, E. / Kołodziej, L. 2007. Entliczek Pentliczek. Kajecik 2, Pięciolatki. Warszawa: Nowa Era.
Lizenz
Authors
Authors of texts accepted for publication in Glottodidactica are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Glottodidactica grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Glottodidactica since 2016, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).